Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Głównym celem działalności opiekuńczej domów małego dziecka jest zapewnienie każdemu dziecku zaspokojenia potrzeb biologicznych, zdrowotnych i emocjonalnych oraz działania w zakresie przywrócenia możliwości wychowywania się tych dzieci w rodzinie własnej, rodzinie adopcyjnej czy w rodzinie zastępczej (-> rodziny zastępcze).
Domy dziecka sprawują opiekę całkowitą nad dziećmi i młodzieżą osieroco- płaca godziwa 114 na w wieku od 3 do 18 lat. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych sytuacją szkolną lub losową, wychowanek może korzystać z tej formy opieki do 24 roku życia. Domy dziecka mają za zadanie zaspokojenie potrzeb egzystencjalnych, edukacji stosownej do wieku dziecka i dbanie o prawidłowy rozwój psychofizyczny wychowanków. Zadaniem domów dziecka jest także działanie na rzecz powrotu wychowanków do rodziny własnej, ewentualne umieszczenie ich w rodzinie adopcyjnej czy zastępczej, a tam, gdzie nie jest to możliwe, doprowadzenie wychowanka do dorosłości i usamodzielnienia. Pogotowia opiekuńcze to placówki opieki doraźnej, o charakterze diagnostycznym, przeznaczone dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat. Dziecko przebywa w tej placówce nie dłużej niż trzy miesiące. W tym czasie placówka przygotowuje diagnozę sytuacji wychowawczej, zdrowotnej i ekonomicznej dziecka, formułując wskazania, co do wyboru najkorzystniejszego środowiska wychowawczego tj. zakwalifikowanie dziecka do rodziny własnej, rodziny zastępczej lub do placówki opiekuńczo-wychowawczej. Młodzieżowe Ośrodki Szkolno-Wychowawcze to placówki opieki całkowitej przeznaczone dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, których rozwój przebiega prawidłowo, a którym rodzice nie są w stanie zapewnić właściwej opieki. Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze są placówkami opieki całkowitej przeznaczonymi dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat, niezdolnych do nauki i wychowania w normalnych przedszkolach i szkołach. Ośrodki te gwarantują zindywidualizowany program nauczania i oddziaływania wychowawczego, dostosowany do pozro-mu rozwoju psycho-fizycznego dziecka. Policyjne Izby Dziecka zapewniają doraźną opiekę całkowitą nieletnim w przypadku, gdy istnieje uzasadnione przypuszczenie, że osoba nieletnia popełniła czyn karalny, gdy nie można ustalić tożsamości nieletniego, gdy nieletni wymagają natychmiastowej pomocy, a nie jest możliwe ich przekazanie rodzicom czy opiekunom albo umieszczenie w pogotowiu opiekuńczym iub innej placówce opiekuńczo-wychowawczej. Rodzinne domy dziecka przeznaczone są dla dzieci, które bezpowrotnie utraciły możliwość wychowywania się w rodzinie własnej. Zajmują pośrednie miejsce pomiędzy domem dziecka a rodziną zastępczą. Zorganizowanie rodzinnego domu dziecka następuje z chwilą podpisania umowy przez rodziców zastępczych z terenowymi władzami oświatowymi (umowa ustala liczbę dzieci, sprawę lokalu, kosztów utrzymania dzieci, wynagrodzenia opiekunów itp.). Rodzinne domy dziecka mają za zadanie zapewnienie wychowankom takich warunków opieki i wychowania, jakie istnieją w naturalnej rodzinie wielodzietnej. Powinny stworzyć rodzinną atmosferę, zapewnić dzieciom trwałość więzi emocjonalnej, poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, zap~w<;:: podstawowe warunki prawidłowego rozwoju i kształcenia. Zob. sieroctwo społeczne. (G.F.-F.) PŁACA GODZIWA (słuszna), wynagrodzenie wystarczające na utrzymanie rodziny. Prawo do płacy godziwej zostało zdefiniowane m.in. w ->• Europejskiej Karcie Społecznej oraz w ->• Międzynarodowym Pakcie Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych. Zgodnie z art. 7 wspomnianego Paktu godziwy zarobek powinien w szczególności zagwarantować kobietom warunki pracy nie gorsze od tych, z jakich korzystają mężczyźni, oraz równą 115 podatki
|
WÄ…tki
|