Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Jednocześnie zyskujemy swobodę, o jakiej w warunkach
insty- tucjonalnych możemy tylko marzyć. Inaczej jest, gdy naszym mecenasem FORMY ORGANIZACYJNE nie jest szkoła, fundacja albo placówka kulturalno-oświatowa. Pozbywamy się wówczas balastu organizacyjnego, ale uzależniamy się od sponsora. SzKOLNE POZASZxOLNE Z doświadczenia wiadomo, że chociaż strategia działań pozaszkolnych i nieinstytucjonalnych jest kuszącą propozycją, to jednak najbardziej INSTYTUCJO- popularnym rozwiązaniem są innowacje wprowadzane w ramach zajęć LEKCYJNE POZALEKCYJNE NALNE SPOŁECZNE PRYWATNE szkolnych. ~ Dlatego koncentrujemy się na tej właśnie formie. Szkoły specjalne funkcjonują częstkroć w ramach specjalnych ośrod- SAMODZIELNY W RAMACH KOŁA ZAJĘCIA ZAJĘCIA PRACOWNIE PRACOWNIE ków szkolno-wychowawczych, co poszerza gamę dostępnych do wyko- PRZEDMIOT INNEGO ZAINTERE- INTERNA- KLUBOWE KOMPUTEROWE KOMPUTEROWE PRZEDMIOTU SOWAŃ TOWE rzystania możliwości. Obok zatem zajęć lekcyjnych, czy pozalekcyjnych, jak np. informatycznego koła zainteresowań2, można zastosować naukę w pracowni komputerowej również jako rodzaj zajęć internatowych. Ta ostatnia możliwość daje co prawda szansę na bezkolizyjne obejście ZAKRES PRZEDMIOTU INFORMATYKA W SZKOLE SPECJALNEJ konieczności reformowania planu pracy w szkole, niestety niesie ze sobą I Opieram się tu nie tyle na własnym przykładzie, co na statystyce poczynań uczestników Aby udzielić odpOWledzl na pytanie o zakres przedmiotu informatyka Podyplomowego Studium Komputeryzacji Kształcenia Specjalnego WSPS w Warszawie w szkole specjalnej, trzeba wcześniej SCharakteryZOWać podmiot jego w 1997 r. Na 15 osób tylko dwie przyjęły inną niż szkolną strategię wprowadzania inno- kształcenia. Z punktu widzenia SurdopedagOgikl czy tyflopedagogiki nie wacji ma istotnych powodów do ingerencji w standardowo przedstawiane treści. 2 Rozumiem irytację kolegów praktyków, gdyż przy okazji „zaciskania pasa" w oświacie Można na pewno spodziewać się odmiennych metod i rOZSZerzerila tema- lik id i k ść i i h kół i ń T d d k w dzeń peryferyjnych 1 SpecjalistyCZnego owano w ch urz ę dodatkow szo ki o obsłu z t stn ejącyc za nteresowa . ru no je na z teoretycznego punktu widzenia nie brać pod uwagę tej ewentualności ą y gę y 38 ~ 39 oprogramowania, jak np. skaner czy programy służące do odczytywania pisma dla niewidomych. Inaczej natomiast zakres przedmiotu przedstawia się w oligofrenopeda- gogice. Sprawą podstawową jest wyodrębnienie takiej problematyki, która okaże się przystępna dla podmiotu zabiegów pedagogicznych i będzie dobrze skorelowana z treściami innych przedmiotów. Chodzi o to, by dać szansę na sukces edukacyjny, wspomagać proces rewalidacji, rozbu- dzać motywację do kształcenia, a jednocześnie optymalnie wykorzystać możliwości percepcyjne. Ogromną rolę w prawidłowej realizacji zamie- rzeń odegrać powinno doświadczenie pedagogiczne prowadzącego i jego znajomość możliwości uczniów. Postulowanym zadaniem zajęć informatycznych jest wyposażenie upo- sledzonych umysłowo w sprawność posługiwania się systemem informa- tycznym, kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem, a ogólniej - wykształcenie świadomego użytkownika komputerów. Zakres kształce- nia powinien obejmować takie elementy, jak: system operacyjny, programy graficzne, typowe programy użytkowe - edytor tekstu, arkusz kalku- lacyjny i baza danych. Dodatkowe elementy, włączane w zależności od możliwości uczniów, mogą objąć naukę programowania oraz programy komunikacyjne, w tym wykorzystanie Internetu. Zaskakujący może wydawać się fakt, że zakres zasadniczo nie różni się od tego, co proponuje się w szkołach masowych. Ogólnie jednak wia- domo, że nie ma komputerów dla dzieci specjalnej troski. Są to takie same maszyny, co najwyżej rozbudowane, choć w przypadku upośledzonych umysłowo nie ma z reguły potrzeby stosowania dodatkowych urządzeń peryferyjnych. Podobnie rzecz ma się z oprogramowaniem. Jest ono stan- dardowe, co czyni je silnym komponentem procesu nauczania w aspekcie integracji i ewentualnego kształcenia zawodowego. Czym zatem różni się podejście do realizacji określonych treści? Specyfikę tych różnic przedstawię w dalszej części rozdziału. SPECYFIKA STOSOWANIA MIKROKOMPUTERÓW NA ZAJĘCIACH W SZKOLE SPECJALNEJ Zasadnicze odrębności, związane z informatycznym kształceniem uczniów upośledzonych umysłowo, polegają na sposobie wykorzystania kompu-
|
WÄ…tki
|