z angażowaniem własnych bądź społecznych funduszy dowykonania Schemat form organizacyjnych zajęć informatycznychzamierzeń...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Jednocześnie zyskujemy swobodę, o jakiej w warunkach
insty-
tucjonalnych możemy tylko marzyć. Inaczej jest, gdy naszym
mecenasem FORMY ORGANIZACYJNE
nie jest szkoła, fundacja albo placówka kulturalno-oświatowa.
Pozbywamy
się wówczas balastu organizacyjnego, ale uzależniamy się od
sponsora.
SzKOLNE POZASZxOLNE
Z doświadczenia wiadomo, że chociaż strategia działań pozaszkolnych
i nieinstytucjonalnych jest kuszącą propozycją, to jednak
najbardziej
INSTYTUCJO-
popularnym rozwiązaniem są innowacje wprowadzane w ramach
zajęć LEKCYJNE POZALEKCYJNE NALNE SPOŁECZNE PRYWATNE
szkolnych. ~ Dlatego koncentrujemy się na tej właśnie formie.
Szkoły specjalne funkcjonują częstkroć w ramach specjalnych ośrod-
SAMODZIELNY W RAMACH KOŁA ZAJĘCIA ZAJĘCIA PRACOWNIE PRACOWNIE
ków szkolno-wychowawczych, co poszerza gamę dostępnych do
wyko- PRZEDMIOT INNEGO ZAINTERE- INTERNA- KLUBOWE KOMPUTEROWE
KOMPUTEROWE
PRZEDMIOTU SOWAŃ TOWE
rzystania możliwości. Obok zatem zajęć lekcyjnych, czy
pozalekcyjnych,
jak np. informatycznego koła zainteresowań2, można zastosować naukę
w pracowni komputerowej również jako rodzaj zajęć internatowych.
Ta ostatnia możliwość daje co prawda szansę na bezkolizyjne
obejście ZAKRES PRZEDMIOTU INFORMATYKA W SZKOLE SPECJALNEJ
konieczności reformowania planu pracy w szkole, niestety niesie
ze sobą
I Opieram się tu nie tyle na własnym przykładzie, co na statystyce
poczynań uczestników Aby udzielić odpOWledzl na pytanie o zakres
przedmiotu informatyka
Podyplomowego Studium Komputeryzacji Kształcenia Specjalnego
WSPS w Warszawie w szkole specjalnej, trzeba wcześniej
SCharakteryZOWać podmiot jego
w 1997 r. Na 15 osób tylko dwie przyjęły inną niż szkolną strategię
wprowadzania inno- kształcenia. Z punktu widzenia SurdopedagOgikl
czy tyflopedagogiki nie
wacji ma istotnych powodów do ingerencji w standardowo
przedstawiane treści.
2
Rozumiem irytację kolegów praktyków, gdyż przy okazji „zaciskania
pasa" w oświacie Można na pewno spodziewać się odmiennych metod i
rOZSZerzerila tema-
lik
id
i
k
ść i
i
h kół
i
ń
T
d
d
k
w dzeń peryferyjnych 1 SpecjalistyCZnego
owano w ch urz
ę dodatkow
szo ki o obsłu
z t
stn
ejącyc
za
nteresowa
.
ru
no je
na
z teoretycznego
punktu widzenia nie brać pod uwagę tej ewentualności ą
y

y
38 ~ 39
oprogramowania, jak np. skaner czy programy służące do odczytywania
pisma dla niewidomych.
Inaczej natomiast zakres przedmiotu przedstawia się w
oligofrenopeda-
gogice. Sprawą podstawową jest wyodrębnienie takiej problematyki,
która
okaże się przystępna dla podmiotu zabiegów pedagogicznych i będzie
dobrze skorelowana z treściami innych przedmiotów. Chodzi o to, by
dać szansę na sukces edukacyjny, wspomagać proces rewalidacji,
rozbu-
dzać motywację do kształcenia, a jednocześnie optymalnie wykorzystać
możliwości percepcyjne. Ogromną rolę w prawidłowej realizacji zamie-
rzeń odegrać powinno doświadczenie pedagogiczne prowadzącego i jego
znajomość możliwości uczniów.
Postulowanym zadaniem zajęć informatycznych jest wyposażenie upo-
sledzonych umysłowo w sprawność posługiwania się systemem informa-
tycznym, kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem, a
ogólniej
- wykształcenie świadomego użytkownika komputerów. Zakres kształce-
nia powinien obejmować takie elementy, jak: system operacyjny,
programy
graficzne, typowe programy użytkowe - edytor tekstu, arkusz
kalku-
lacyjny i baza danych. Dodatkowe elementy, włączane w zależności od
możliwości uczniów, mogą objąć naukę programowania oraz programy
komunikacyjne, w tym wykorzystanie Internetu.
Zaskakujący może wydawać się fakt, że zakres zasadniczo nie różni
się od tego, co proponuje się w szkołach masowych. Ogólnie jednak
wia-
domo, że nie ma komputerów dla dzieci specjalnej troski. Są to
takie same
maszyny, co najwyżej rozbudowane, choć w przypadku upośledzonych
umysłowo nie ma z reguły potrzeby stosowania dodatkowych urządzeń
peryferyjnych. Podobnie rzecz ma się z oprogramowaniem. Jest ono
stan-
dardowe, co czyni je silnym komponentem procesu nauczania w
aspekcie
integracji i ewentualnego kształcenia zawodowego.
Czym zatem różni się podejście do realizacji określonych treści?
Specyfikę tych różnic przedstawię w dalszej części rozdziału.
SPECYFIKA STOSOWANIA MIKROKOMPUTERÓW
NA ZAJĘCIACH W SZKOLE SPECJALNEJ
Zasadnicze odrębności, związane z informatycznym kształceniem uczniów
upośledzonych umysłowo, polegają na sposobie wykorzystania kompu-
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zĹ‚apiÄ…, to znaczy, ĹĽe oszukiwaĹ‚eĹ›. Jak nie, to znaczy, ĹĽe posĹ‚uĹĽyĹ‚eĹ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….