gospodarczej (w tym finansowej) władz publicznych i w prawie gospodarczym (finansowym) jest przejawem szerszej prawidłowości społecznej...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Kształtuje ją wielość powiązań i zależności politycznoprawnych oddziałujących na zastaną rzeczywistość ekonomiczną
na rzecz realizacji nadrzędnego celu - trwałego wzrostu gospodarczego.
Trudno w krótkim szkicu wyczerpać tak obszerny temat. Trudno wszechstronnie omówić nawet tylko niektóre problemy związane z tymi trzema sferami o historycznej randze, z ich wzajemnymi zależnościami. Wskazane zostaną zatem jedynie pewne aktualne kwestie wpływu niektórych czynników instytucjonalnych jako zmiennych na długofalowy rozwój gospodarczy i docelowy system finansowy państwa.
Do czynników tych należy w szczególności prawo stanowione i stosowane w Polsce, organizacja struktur i działań administracji krajowej oraz polityczne instrumenty zarządzania finansami publicznymi.
Władze publiczne mogą stymulować rozwój gospodarczy stosując bodźce ekonomiczne bądź organizacyjne ze sfery polityki i prawa, zwane instytucjonalnymi.
178 ELŻBIETA CHOJNA-DUCH
W sferze instytucji wyróżnić można przede wszystkim dwie płaszczyzny (formy) dotyczące regulacji prawnych oraz infrastruktury administracyjnej i sądownictwa (struktur rzeczowych i osobowych oraz procedur). Obie płaszczyzny są od siebie wzajemnie uzależnione. W szczególności system prawa może wspomagać funkcjonowanie systemu organów administracji, tworzyć warunki do stabilnego jednolitego zarządzania, a przede wszystkim warunki te określać. Jednocześnie problemy prawa w działaniu, na przykład
niewydolnej organizacji lub trudności administracji, niestabilności kadrowej, korupcji,
przewlekłości procesów sądowych, drogi do zawarcia umowy kredytowej, mogą utrudniać
wdrożenie najlepszych nawet, z punktu widzenia techniki legislacyjnej i zgodnych z prawem unijnym, rozwiązań prawnych. Z kolei polityczne wybory celów i środków w zakresie gospodarki i działalności finansowej wyrażane są w przepisach prawa gospodarczego.
W szerszym ujęciu instytucje prawa to także instrumenty gospodarki rynkowej - nie
tylko publiczne, ale i prywatne, dotyczące nie tylko organów władzy i administracji państwa, samorządu, sądów i trybunałów oraz organizacji pozarządowych, lecz również przedsiębiorstw i banków państwowych, agencji i fundacji publicznych oraz innych podmiotów sektora finansów publicznych, a także podmiotów sektora prywatnego, funkcjonujących w otwartej gospodarce rynkowej. Stosują one dostępne instrumenty rynkowe, prawa prywatnego i publicznego, w szczególności umowę i kontrakt1. W dalszych rozwa-
żanich ograniczę się do wymienionego wyżej wąskiego rozumienia roli instytucji.
Każda z instytucji może być ujęta w znaczeniu podmiotowym i przedmiotowym, na
przykład administracja w znaczeniu podmiotowym jest organizacją składającą się z różnych podmiotów prawnych i jednostek, tworzących zamknięty układ, mających realizować zadania publiczne, w znaczeniu przedmiotowym stanowi celowe, stałe zorganizowanie działania państwa, zmierzające do zaspokojenia potrzeb społecznych, z użyciem różnych form władczych (w tym prawa) i niewładczych2.
PRZESŁANKI TEORETYCZNE - POMIAR POZIOMU PRAWORZĄDNOŚCI
Prawo jest instrumentem w rękach władzy umożliwiającym konkretyzację wyborów politycznych i ich realizację oraz kreację instytucji. Kształt norm wynika z formy ustroju, danego zakresu wolności politycznej, demokracji (wiąże się w szczególności z autentyczno­
ścią wybieralności władz), przyjętego modelu państwa. Współczesne państwa zachodnie
oparte są na dziewiętnastowiecznej koncepcji państwa prawa (Rechtstaat)3. W państwie
prawnym istnieje autonomiczny względem państwa system norm prawnych, a prawo nie
powinno pełnić roli instrumentu służącego realizacji bieżących i doraźnych celów władzy
państwowej, lecz wspomagać ma interesy długookresowe, mające oparcie w wartościach
społecznie akceptowanych. Taką wartością jest w szczególności wolność i zasada zaufania
obywatela do państwa4. Według E. i J. Łętowskich zasada ta obejmuje zakaz wstecznego
działania prawa, prawnego gwarantowania przyznanych korzyści oraz ograniczenia uchylania i zmiany decyzji korzystnych dla strony, zapewnienia jawności, stabilności i prawnej efektywności planów oraz rzetelności informacji5. Jest to również przyznanie gwarancji
1 G.W Kołodko, Instytucje i polityka a wzrost gospodarczy, referat na konferencję naukową nt. Strategia szybkiego wzrostu gospodarczego wPolsce, Centrum Badawcze Transformacji, Integracji i Globalizacji Tiger, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 25-26 marzec.
2 Np. F. Longchamps, Prawo administracyjne i wiedza o nim, Wrocław 1968r., s. 15, J. Boć (red.), Nauka administracji, Kolonia Limited 2003,
Por. R. von Mohl, Polizeiwissenschaft nach den Grundsatzendes Rechtsstaates, Stuttgart, Berlin, Koln 1993.
4 Por. K Dziatocha, Państwo prawne w warunkach zmian zasadniczych systemu prawa RP, Państwo i Prawo, z. 11992.
5 E. Łętowska i j . Łętowski, O państwie prawa, administrowaniu i sądach w okresie przekształceń ustrojowych, Warszawa 1995, s.229 i inn.
180 ELŻBIETA CHOJNA-DUCH
negocjacji. Odpowiednie badania podejmuje wielu ekonomistów i ośrodków naukowych,
analitycznych i ratingowych. Wyniki badań prezentowane są też w dokumentach oficjalnych, zarówno unijnych, jak i rządowych. Mają one oczywiście różny charakter, szczegółowość, różne stosowane metody obliczeń7. Większość z nich prezentuje jednolite zbieżne konkluzje dotyczące kosztów i korzyści przystąpienia.
Najogólniej brzmią one następująco: bilans wykorzystania funduszy strukturalnych będzie miał istotne walory mnożnikowe w dłuższej perspektywie, w krótszym zaś okresie zależy od przygotowania polskich beneficjentów i instytucji do przyjęcia i montażu środków finansowych z UE. Z pewnością zaś poprawi jakość instytucji publicznych, stan środowiska naturalnego, podniesie wydajność pracy, itd. Korzyści są zaś uwarunkowane
dokonaniem reform finansów publicznych, w szczególności racjonalizacji wydatków publicznych.
W literaturze są też przytaczane konkretne wyliczenia matematyczne wskazujące wpływ
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.