tur analitycznych (dwuwyrazowych lub zawierających ruchome końcówki)...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Do prostych zali-
czamy: formy osobowe strony czynnej czasu teraźniejszego (rozmawiam), przyszłego niezło-
żonego trybu oznajmującego (poinformuję), formy trybu rozkazującego (rozwiąż), formy nie-
odmienne (tańcząc), a także odmienne przez przypadki (bity, śpiewający, wybrany). Anali-
tyczne są formy czasu przeszłego (czytaliście, zrobiliście), czasu zaprzeszłego (czytał byt,
zrobił był) oraz czasu przyszłego czasowników niedokonanych (będę czytał), strony biernej
(zostaliśmy rozpoznani), trybu warunkowego (zjadłabym) oraz formy nieosobowe z morfe-
mem się (buduje się). Liczba, rodzaj i przypadek są zawsze wyrażane w sposób syntetyczny,
strona - w sposób analityczny, natomiast czas, osoba i tryb - na oba sposoby.
Zasób form fleksyjnych czasownika zależy przede wszystkim od jego aspektu: czasowniki
dokonane mają tylko czas przyszły prosty, czas przeszły, czas zaprzeszły (historyczny),
a także imiesłów uprzedni na -tszy \\ -wszy, np. powiedzieć: powiem, powiedziałem był, po-
wiedziawszy. Z kolei czasowniki niedokonane mają jedynie czas teraźniejszy, przeszły, przy-
szły złożony, imiesłów przymiotnikowy czynny, imiesłów przysłówkowy współczesny, np. mó-
wić: mówię, mówiłem, będę mówił, mówiący, mówiąc.
Tworzenie imiesłowu przymiotnikowego biernego zależy od przechodniości czasownika -
imiesłów powstaje tylko od czasowników przechodnich, np. napisany, wykonany, malowany,
myty, bity; natomiast tworzenie imiesłowu na -ty wiąże się z przechodniością i aspektem -
powstaje on od dokonanych czasowników nieprzechodnich, np. upadły, wyblakły, wymarły,
zmartwiały.
Ze względu na końcówki fleksyjne, przyjmowane przez tematy poszczególnych czasowni-
ków, dokonano podziału na koniugacje. Opiera się on przede wszystkim na różnicach
w końcówkach czasu teraźniejszego: l) koniugację I reprezentuje typ czeszę, czeszesz; 2) ko-
niugację II — typ widzę, widzisz; 3) koniugację III — typ znam, znasz; 4) koniugację IV - typ
umiem, umiesz. Klasyfikacja ta, utrzymująca się dość długo w tradycyjnych opisach grama-
tycznych, nie spełniała jednak wymogów poprawnego podziału logicznego i stopniowo wy-
szła z użycia.
W opisie naukowym, a także w dydaktyce szkolnej i uniwersyteckiej, stosuje się dziś po-
dział czasowników na grupy koniugacyjne (wg kryteriów wprowadzonych przez Jana
Tokarskiego). Klasyfikacja ta bierze za punkt wyjścia nie zmiany końcówek w l. i 2. os. cza
su teraźniejszego, lecz postać i modyfikacje tematu fleksyjnego czasownika w procesie ko
niugacyjnym, przy czym samogłoski -e-, -i-, występujące w formach osobowych (por. wyżej
I i II koniugacja) czasowników zostały uznane za przyrostki. Takie podejście umożliwia wy
odrębnienie 11 grup tematycznych (koniugacyjnych), niekiedy jeszcze wewnętrznie zróżnico
wanych. Każda z tych grup przysparza użytkownikom języka swoistych kłopotów normatyw
nych. Sygnalizujemy najważniejsze z nich:
1. Do grupy I (najprzejrzystszej) zaliczamy czasowniki z przyrostkiem tematowym -a
utrzymującym się we wszystkich formach, np. czytać, czytam, czytał, czytamy. W 3. os. Ir
czasu teraźniejszego, w trybie rozkazującym oraz w imiesłowie współczesnym przyrosłe
ten ulega poszerzeniu o -j-, np. czytają, czytaj, czytając. W l. os. czasu teraźniejsze^
wszystkie czasowniki mają końcówkę -m, np. czytam, gram, latam, śpiewam, trzymam. Gn
pa ta nie zawsze jest wyraźnie odróżniana od grupy IX, zawierającej czasowniki typu wu
zać. Skutkiem tego leksemom wchodzącym w jej skład, takim np. jak trzymać, przypisuje s
w niektórych regionach Polski odmianę *trzymię, *trzymie zamiast poprawnej, regularn
odmiany trzymam — trzyma.
2. Grupa II zawiera m.in. czasowniki rozumieć, rozumiem; umieć, umiem; śmieć, śmiei
Mają one, podobnie jak grupa I, końcówkę -m (a nie -ę) w l. os. czasu teraźniejszego. Rc
szerzają też przez -j- temat 3. os. Im czasu teraźniejszego, trybu rozkazującego i imiesłów
współczesnego: umieją, umiej, umiejąc. Jednak większość form ma przyrostek tematowy -
natomiast czas przeszły ma przyrostek -a- oboczny z -e-: umiał - umieli, imiesłów zaś bier
i uprzedni — przyrostek -n-: zrozumiany, zrozumiawszy. W języku mówionym rozpowszei
1665 KONIUGACJA
nione jest tworzenie błędnych form l. os. czasu teraźniejszego *umię, *rozumię, niedopusz-
czalnych nawet na poziomie normy potocznej.
3. Grupa III, do której włączamy czasowniki odmieniające się według modelu siwieć, si-
wieję, sprawia trudności fleksyjne przy odmianie w czasie przeszłym; występuje tam obocz-
ność tematyczna -a \\ -e (oszalał - oszaleli, zsiniał - zsinieli, osiwiał - osiwieli) nie występu-
jąca w imiesłowach na -ty: oszalali ludzie, zsiniali polarnicy, osiwiali skazańcy. Formy *oni
oszalali; *osiwieli staruszkowie mają źródło w nieprzestrzeganiu tej zasady.
4. Grupę IV stanowią czasowniki na -ować, np. dostępować, dostępuję; kupować, kupuję;
obejmować, obejmuję, nierzadko mylone z wyrazami należącymi do grupy VIII (na -ywać);
formy *dostępywać, *obejmywać są niepoprawne.
5. Grupa V zawiera czasowniki mające w czasie teraźniejszym przyrostek tematowy
•nie-, przed samogłoską skrócony do -n-, w bezokoliczniku przyrostek -na-, a w czasie prze-
szłym przyrostek -na- \\ -nę-: szarpnąć, szarpnę, szarpnie, szarpnął — szarpnęła.
Wydzielono w tej grupie trzy podgrupy:
a) złożoną z czasowników, w których przyrostek tematowy poprzedza spółgłoska (szarp-
nie), mających tryb rozkazujący na -nij (szarpnij);
b) złożoną z czasowników z samogłoską poprzedzającą przyrostek tematowy (pły-nie),
mających tryb rozkazujący na -ń (płyń);
c) złożoną z czasowników nie mających przyrostka -na-1| -nę- w czasie przeszłym, np.
chudnąć — chudnę — chudnie, ale: chudł (obocznie też: chudnął), chudła (nie: *chudnęła).
Przez analogię do regularnych opozycji chudł \\ chudła tworzone są niekiedy pary z błęd-
ną formą żeńską, np. kopnął\\ *kopła. W czasie przeszłym dochodzi też do upodobnie-
nia form męskich do żeńskich w l. i 2. os. Ip, np. *kopnęłem, *szarpnęłem, *płynęłem (na
wzór kopnęłam, szarpnęłam, płynęłam) zamiast poprawnych kopnąłem, szarpnąłem, pły-
nąłem.
6. Do grupy VI (bardzo produktywnej) należą czasowniki z przyrostkiem -i-||-;y-. Ze
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zĹ‚apiÄ…, to znaczy, ĹĽe oszukiwaĹ‚eĹ›. Jak nie, to znaczy, ĹĽe posĹ‚uĹĽyĹ‚eĹ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….