ďťż

to szczególnie negatywnych komentarzy zasłyszanych na swój temat...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Wspomnienia
dawnych doœwiadczeń mogš zmšcić nasz osšd. Wystarczy pomyœleć, ile osób
negatywnie reaguje na przezwisko ze szkolnego podwórka, choć od tamtej pory
bardzo się zmieniły. Jeœli koledzy wołali na nas „pryszczata", to w centrum
uwagi znajdzie się skóra. „Tyczka" przejmuje się wagš, a „mały" wzrostem. Chyba
już wiemy, o co chodzi, prawda? Jeœli dawne doœwiadczenia nauczyły nas, że jakaœ
częœć ciała nie jest doœć dobra, to najprawdopodobniej na niej skupimy uwagę,
spoglšdajšc w lustro.
Najgłębsze przekonania sš jak materiały potrzebne do namalowania portretu -
płótno, pędzle, farby. Jeœli okażš się dysfunkcjonalne, to wywołajš negatywne
myœli i sprawiš, że będziemy irracjonalnie interpretować doœwiadczenia. Możemy
włożyć w nasz autoportret wiele wysiłku, a mimo to nie będziemy w stanie
namalować wizerunku, który odda nam sprawiedliwoœć. Dlatego tak ważne jest
zrozumienie Ÿródła naszych przekonań w przeszłoœci, a następnie ich wpływu na
wnioski wycišgane z aktualnych wydarzeń.
DZIECIŃSTWO
Jak większoœć zmór dorosłego życia, tak i najgłębsze przekonania zaczynajš się
formować już w dzieciństwie. Na poczštku dzieci konstruujš swój œwiatopoglšd
zupełnie inaczej niż do-
54 LUSTERECZKO. POWIEDZ PRZECIE.
roœli. Gdy dorastajš, ich przekonania stajš się coraz bardziej złożone - kolejne
doœwiadczenia dostarczajš im coraz więcej informacji, na podstawie których mogš
je formułować. Jeżeli nowe doœwiadczenia sš zgodne z istniejšcym głębokim
przekonaniem, to dziecko je przyjmuje. Kiedy zaœ napotyka sytuacje doń
niepasujšce - modyfikuje przekonanie tak, aby uwzględniało nowe informacje.
Jeœli pokażemy dziecku zabawkę, to wycišgnie ršczkę i złapie jš. Potem jš
oglšdnie i włoży do buzi. Doœwiadczenie to wykorzysta, aby wzbogacić lub
zmodyfikować istniejšce przekonanie. Ten sam proces dotyczy najgłębszych
przekonań o własnym wizerunku.
Od momentu narodzin do około drugiego roku życia dzieci zdobywajš wiedzę o
œwiecie poprzez zmysły i ruch (w przeciwieństwie do przekopywania się przez
tomiska encyklopedii). To wtedy po raz pierwszy rozpoznajš, że ich ciało jest
bytem odrębnym od mamy, taty czy psa. Na tym etapie dzieci majš œwiadomoœć
swojego ciała, ale nie osšdzajš go ani nie oceniajš. Zaczynajš też dostrzegać,
że ich gesty i działania sš naœladowane przez rodziców. Osoba dorosła, która
nachyla się nad dzieckiem i œpiewa „la la la", nie postradała zmysłów, lecz
naœladuje dŸwięki wydawane przez dziecko. To pomaga dziecku zrozumieć relacje
społeczne. Gdy tylko dostrzeże, że rodzice naœladujš jego ruchy, zacznie tworzyć
lepszy obraz siebie.
Wczesne pojęcie o tym, jak widzš nas rodzice, jest nieodłšcznym elementem
rodzšcego się obrazu siebie. WyobraŸmy sobie, że dziecko jest głodne i zaczyna
płakać. Jeżeli rodzice natychmiast reagujš z troskš, dajš mu poczucie
bezpieczeństwa i przynależnoœci, to dziecko wyroœnie w przekonaniu, że
zasadniczo œwiat jest bezpieczny, ludzie sš dobrzy, a ono zasługuje na miłoœć,
opiekę i dobroć. Jeœli natomiast rodzice konsekwentnie ignorujš płacz dziecka,
nie naœladujš jego smutku bšdŸ nie reagujš właœciwie, to dziecko uczy się, że
œwiat nie jest
JAK MALUJEMY SWÓJ PORTRET 55
bezpieczny, ludzie rzadko spełniš nasze potrzeby, a ono samo jest niegodne
miłoœci i opieki.
Wizerunek w oczach rodziców jest zatem niezwykle istotny. W tym samym okresie
dzieci zaczynajš fascynować się lustrami, gdy tylko pojmš ich działanie. Jednak
niektóre - nawet czternastomiesięczne - ich unikajš. Choć trudno w to uwierzyć,
w okresie od czternastego do dwudziestego czwartego miesišca życia dzieci mogš
wykazywać pierwotny strach przed lustrem. Do tego momentu matka odgrywała rolę
„lustra" dla dziecka, reagujšc na każdy jego ruch. Teraz dziecko zaczyna
pojmować, że istnieje jako byt odrębny od matki, a lustro nie jest jego mamš.
Wstyd i zażenowanie nierzadko wišżš się z genitaliami. W tym okresie rozwoju
dzieci badajš swoje ciała i o ile depozyt w nocniczku jest chwalony, o tyle
bawienie się intymnš częœciš ciała przy stole rzadko kiedy spotyka się z
podobnym entuzjazmem. Dzieci zaczynajš rozumieć, że doœwiadczenia i
eksperymentowanie z genitaliami wywołujš niezadowolenie, przynajmniej w
niektórych sytuacjach. Między innymi dlatego mogš się wstydzić konfrontacji z
lustrem, gdy sš nagie. Poznajš smak negatywnych emocji wobec własnego ciała (ale
bšdŸmy szczerzy - cóż one mogš wiedzieć!).
Przeżycia z dzieciństwa sš integralnš częœciš aktualnego oglšdu siebie.
Przekonamy się o ich wpływie, gdy przywołamy jakieœ wczesne wspomnienie
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, Ĺźe oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, Ĺźe posłuĹźyłeś się odpowiednią taktyką.