"Bakczysaraj"Miasto Bakczysaraj jest wielkie ale puste...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Jest to dawna stolica Krymu. Ludzie pozostawili tam ca³y dorobek swojego ¿ycia. Miasto staje siê coraz bardziej tajemnicze. Coœ co kiedyœ oznacza³o potêgê, teraz obraca siê w ruinê. W czêœci refleksyjnej jest opis fontanny, której woda uto¿samia ³zy mieszkañców. Ludzie opuœcili ju¿ miasto, ale Ÿród³o wci¹¿ bije. Ludzie przemijaj¹, a natura pozostaje. Jest to refleksja nad przemijalnoœci¹ œwiata. Natura odrodzi siê, bêdzie trwaæ.
48.6 DYLEMATY PATRIOTYCZNE I MORALNE W "KONRADZIE WALLENRODZIE"
48.6.1 Walter Alf jako typowy bohater byroniczny
dzia³a samotnie
jest sk³onny do desperackich czynów
nieszczêœliwie zakochany w Aldonie
poœwiêca ¿ycie osobiste dla ojczyzny
bohater aktywny, walczy
indywidualista
sk³ócony ze œwiatem, walczy z porz¹dkiem rz¹dz¹cym nim
kieruje siê emocjami i uczuciami
impulsywny
pope³nia samobójstwo
popada ze skrajnoœci w skrajnoœæ
d¹¿y do osi¹gniêcia za³o¿onego celu
bohater dynamiczny, przekszta³ca siê w czasie trwania utworu
 
48.6.2 Funkcja poezji i poety w ¿yciu narodu pozbawionego wolnoœci
"Pieϖ Wajdeloty"
Poezja ma:
byæ pomostem ³¹cz¹cym literaturê klasycystyczn¹ i romantyczn¹
powinna ocaliæ od zapomnienia historii
zagrzewaæ do czynu
przechowywaæ najcenniejsze skarby narodowe
byæ œwiadectwem to¿samoœci narodowej, jest gwarancj¹ jej zachowania
nie ma si³y, która by zabi³a literaturê
ma byæ zdolna do sterowania zbiorow¹ œwiadomoœci¹
oddzia³ywaæ na czytelnika
byæ kluczem do zrozumienia narodowych dziejów
byæ form¹ przetrwania i odnowienia narodu
ukazywaæ dzieje narodu, jego przesz³oœæ i ¿yw¹ tradycjê
musi ³¹czyæ naród by nie by³ podzielony i rozbity
ma budziæ uczucie patriotyczne
byæ adresowana do ca³ego spo³eczeñstwa i zrozumia³a dla wszystkich
byæ pielêgnowana przez naród
byæ przewodniczk¹ narodu
wyra¿aæ uczucia i myœli ca³ego narodu
 
Poeta:
ma do spe³nienia misjê w literaturze jak¹ pe³ni³ Tyrteusz (zagrzewaæ do walki)
³¹czyæ pokolenia ca³ego narodu
spajaæ teraŸniejszoœæ, przesz³oœæ i przysz³oœæ
 
48.6.3 Cechy powieœci poetyckiej
1. Jest kilku narratorów
- narrator autorski, wszechwiedz¹cy, opisuje dzieje Konrada
- narrator, bohater, jest nim Wajdelota w swojej pieœni
- narrator bohater, jest nim Konrad Wallenrod
2. brak chronologii (Wallenroda poznajemy przy wybraniu go na Wielkiego Mistrza, potem jest opisane jego ¿ycie)
3. nastrój tajemniczoœci i grozy
4. egzotyka scenerii odnosi siê do g³êbokiego œredniowiecza
5. obecny jest bohater byroniczny
6. po³¹czone s¹ elementy liryckie, epickie i dramatyczne (do liryki nale¿y "Hymn", do epiki "Pieœñ Wajdeloty", do dramatu pieœñ Aldony z Wallenrodem)
 
48.7 III cz. "DZIADÓW" - DRAMAT NARODOWY OBRAZUJ¥CY DRAMAT NARODU
48.7.1 Spo³eczeñstwo polskie
m³odzie¿
Aresztowania najczêœciej dotycz¹ m³odzie¿y. S¹ oni œwiadomi tego co robi¹, s¹ nieugiêci, wierni idea³om, patrioci, solidarni, zawziêci. Dla niektórych z nich walka sta³a siê czêœci¹ ich ¿ycia. Walcz¹ do koñca. Ich œrodowisko: bohaterskie, ludzie konsekwentnie potwierdzaj¹cy swe idea³y, wartoœci; w rêkach wroga walcz¹ jeszcze bardziej zaciekle, broni¹ polskoœci, sprawy o która walcz¹ i ludzkiej godnoœci. Œrodowisko to jest ukazane w sposób idealistyczny. Ma to uzasadnienie w zasadzie moralnej ® patriota musi znosiæ cierpienie i zachowaæ wiarê w sens tego cierpienia. Dlatego wiêŸniowie nie popadaj¹ w rozpacz, która by³aby zabójstwem dla sprawy.
 
arystokracja
Potomkowie magnatów, którzy w konfederacji targowickiej doprowadzili do rozbiorów. Przyjmuj¹ Rosjan, sytuacjê uwa¿ali za normaln¹, Rosjan nie traktowali jak wrogów, nie zauwa¿ali problemów Polski, zajmowali siê zabaw¹. Nie interesuj¹ siê kultur¹, tradycj¹, nauk¹ polsk¹. Pogardzaj¹ tym co polskie. Mówi¹ o swojej znajomoœci jêzyka francuskiego. Mieszkaj¹c na Litwie dowiaduj¹ siê o losach Polski z gazet francuskich. Arystokracja chce przypodobaæ siê moskalom ® chêæ zysku. Œwiadomie izoluj¹ siê od kultury. S¹ to ludzie pró¿ni, ob³udni. Wolnoœæ ich nie obchodzi bowiem nie czuj¹ siê uwiêzieni. Wszêdzie czuj¹ siê dobrze w gronie ludzi znanych sobie. Kosmopolici - ludzie, którzy nie czuj¹ zwi¹zku ze swoim krajem. Ich zainteresowanie skupia siê na sprawach b³ahych: w³asnej wygodzie, zabawie, flirtów. Chc¹ wejœæ w towarzystwo ludzi obdarzonych du¿¹ w³adz¹. Konformiœci - dostosowuj¹ siê tak do sytuacji aby by³o im wygodnie. Wed³ug arystokracji Polska po rozbiorach zyska³a opiekuna. Uwa¿aj¹, ¿e potrzebuj¹ dworu takiego jak Rosjanie. Sam fakt obcowania z ludŸmi posiadaj¹cymi du¿¹ w³adzê czyni ich nietykalnymi. Uwa¿aj¹ siê za wiod¹cych w narodzie. Megalomani. W sposób bezkrytyczny przejmuj¹ obce wzory. Wystêpuj¹ przeciwko zmianie sytuacji politycznej w Polsce.
 
inteligencja
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zÅ‚apiÄ…, to znaczy, że oszukiwaÅ‚eÅ›. Jak nie, to znaczy, że posÅ‚użyÅ‚eÅ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….