Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Przegląd tych imion rozpoczniemy od Kadesz, gdzie w okresie amarneńskim (XIV w.) panował Szutatarra i jego syn Aitakama. Uwikłani w miejscowe konflikty, w okresie wielkiej wojny syryjskiej prowadzili podwójną grę, chcąc zachować władzę nad krajem. Po uprowadze-96 niu rodziny królewskiej do Anatolii Aitakama wraca już jako
wasal Hetytów. Później, po Å›mierci Szarrikuszuha, króla Karke-misz, staje na czele antyhetyckiego powstania. Na wieść o zbliżaniu siÄ™ wojsk hetyckich AitakamÄ™ zabija jego wÅ‚asny syn. Ale zwyciÄ™zcy nie okazujÄ… mu wdziÄ™cznoÅ›ci; oskarżony o ojcobój-stwo, zostaje uprowadzony do kraju Asztata. Można przypuszczać, że Szutatarra i Aitakama należeli do rodu huryckiego czy nawet indoiraÅ„skiego, który siłą zdobyÅ‚ wÅ‚adzÄ™ w Kadesz/Kinza. NastÄ…piÅ‚o to zapewne w okresie potÄ™gi Mitanni. Miasto Kadesz, dziÅ› Tali Nabi Mand, na północ od równiny Bika miÄ™dzy Libanem a Antylibanem, leżaÅ‚o na wielkim szlaku z Azji przez PalestynÄ™ do Egiptu. Wykopaliska francuskie w latach 1921—1922 przyniosÅ‚y liczne dowody egipskiego oddziaÅ‚ywania kulturalnego i politycznego, miÄ™dzy innymi odnaleziono tu stelÄ™ faraona Setiego I (1291—1279). GdzieÅ› na poÅ‚udnie od Kadesz, może w kierunku Damaszku, znajdowaÅ‚y siÄ™ kraje Upe i Abina. Niektórzy badacze uważajÄ…, że chodzi tu o dwa warianty tej samej nazwy, ale warto zauważyć, że w zachowanych dokumentach jako książę Upe pojawia siÄ™ Piriawaza, natomiast w Abina rzÄ…dzi Ariwana. WedÅ‚ug pewnego listu z El-Amarna w Kumidi (dziÅ› Kamid al-Loz na równinie Bika) panowaÅ‚ niejaki Arawana; jeżeli go utożsamić ze wspomnianym Ariwana, kraj Abina stanowiÅ‚by część równiny Bika. ImiÄ™ Piriawaza uważa siÄ™ za indoiraÅ„skie i tÅ‚umaczy “majÄ…cy pożądanÄ… (odpowiedniÄ…) siłę". Kasycki król Babilonii, Burnaburiasz II, skarży siÄ™ w liÅ›cie do faraona, że Piriawaza wespół z SzatatnÄ… (znów imiÄ™ indoiraÅ„skie, jego ojciec zwaÅ‚ siÄ™ Szurata) z Akko dokonywali napadów rabunkowych na karawany kupców babiloÅ„skich. NastÄ™pni książęta z poÅ‚udnia o imionach indoiraÅ„skich to Pi-ridaswa z Januammu, Szuwardata z Hebronu, Piriamasda z Tali Taannach, Indaruta z Akszapu, Artamania z Ziribaszni w Za Jordanii i Piridija z Megiddo. Na terenie Palestyny sÄ… też poÅ›wiadczone imiona huryckie; odnajduje siÄ™ je na tabliczkach klinowych odkrytych w Tali Taannach i Sychem. Niektórzy autorzy uważajÄ…, że wspomniane w Sychem imiÄ™ Piriaszszena jest indoiraÅ„skiego pochodzenia. KsiÄ™ciem Jerozolimy w okresie amarneÅ„skim, a wiÄ™c na dÅ‚ugo przed przybyciem plemion hebrajskich, byÅ‚ Hu-ryta, którego imiÄ™ zawieraÅ‚o charakterystyczny skÅ‚adnik -hepa. Później, już w czasach króla Dawida, wÅ‚adca tego miasta nazywaÅ‚ siÄ™ Arauna. Podajemy tu tradycyjnÄ… formÄ™ tego imienia, w istocie mogÅ‚o ono mieć inne samogÅ‚oski (alfabet hebrajski zawie- 97 7 — Popko i 98 raÅ‚ tylko spółgÅ‚oski), dlatego też niektórzy badacze interpretujÄ… je jako huryckie, co zresztÄ… wywoÅ‚uje zastrzeżenia natury chronologicznej. Obecność wspomnianych imion — zarówno huryckich, jak i in-doiraÅ„skich — w Palestynie i jej okolicach Å›wiadczy o jakimÅ› najeździe huryckim w przeszÅ‚oÅ›ci, o dzielnoÅ›ci wojowników marijanni i odniesionych przez nich zwyciÄ™stwach. WalczÄ…c i wspierajÄ…c siÄ™ wzajemnie zdobywali stopniowo wÅ‚adzÄ™ w miastach zamieszkanych przez ludność semickÄ…, po czym zaczÄ™li siÄ™ asymilować i przyjmować miejscowe zwyczaje. PozostaÅ‚y po nich imiona, które przetrwaÅ‚y w źródÅ‚ach historycznych jako jedyny Å›lad ich pochodzenia. Nie sposób wytÅ‚umaczyć owych faktów jÄ™zykowych inaczej, trzeba by bowiem przyjąć, że wÅ›ród semickich rodów panujÄ…cych daleko na poÅ‚udnie od Mitanni zrpdziÅ‚a siÄ™ nagle moda na wÅ‚aÅ›nie takie imiona; jest to caÅ‚kiem nieprawdopodobne. Ów podbój mógÅ‚ nastÄ…pić najwczeÅ›niej w XV, zapewne jednak dopiero w XIV wieku. W rozdziale Odkrycie Hurytów wspomniano, że wzmianki o tajemniczych Chorytach w Starym Testamencie inspirowaÅ‚y pierwszych badaczy do poszukiwaÅ„ dalszych Å›ladów istnienia tego ludu. Owi Choryci mieli mieszkać w górach Seir w Edomie, na poÅ‚udniowy wschód od Morza Martwego. W Å›wietle naszych niedawnych wywodów na temat zasiÄ™gu imion huryckich w XIV wieku można wysunąć bardzo ostrożne przypuszczenie, że Huryci w swej wÄ™drówce na poÅ‚udnie dotarli aż do Edomu i tam, w trudno dostÄ™pnych górach, jakoÅ› przeżyli aż po czasy biblijne. Bardziej prawdopodobne jest jednak, że przetrwaÅ‚a tylko nazwa owych przybyszów, ich samych zaÅ› wchÅ‚onęło semickie otoczenie. Historycy odrzucajÄ… wszelkie domysÅ‚y o obecnoÅ›ci “żywych" Hurytów w Palestynie w czasach biblijnych, a wzmianki o nich uważajÄ… za anachronizm. SamÄ… nazwÄ™ “Choryci" próbuje siÄ™ tÅ‚umaczyć na podstawie jÄ™zyków semickich. Oprócz nich Stary Testament wspomina o Hetytach i zagadkowych Hiwwitach; także te nazwy nie oznaczajÄ… “prawdziwych" przedstawicieli tych ludów, zresztÄ… osoby nazywane Hetytami — Uriasz, Abimelek, Beeri i Elon — majÄ… imiona semickie.
|
WÄ…tki
|