X


Zesp� ruch�w mo�e by� jednoczesny-lub stopniowy, wykonywany przez r�ne cz�ci cia�a, kt�re nadaj� mu kierunek:w g�r�, w d�, do ty�u, w bok...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Droga ruchu mo�e by� kr�tka lub'celowo komplikowana i wyd�u�ona.
Ruch mo�e by� swobodny, wolny, skr�powany, hamowany, gaszony.
Akcji ruchowej towarzysz�:nastr�j zabawy, klaskanie, instrumenty perkusyjne, muzyka z ta�my lub p�yty, np:165.
zmiana kierunku posuwania si� w zale�no�ci od sytuacji:slalom, z kwiatka na kwiatek, podchodzerMe dzikiego zwierz�cia, zmiana kierunku ruchu za okre�lon� cz�ci� cia�a:bieg za �okciem, zwini�t� pi�ci�, g�ow�, zgi�tym kolanem, poaanym do przodu itp.:zilustrowanie cia�em i ko�czynami linii melodycznej, g�ra d�, lewo, prawo, tony wysokie, niskie, po�rednie, zwalniane, przyspieszone, akcentowanie, przyciszanie itp.
Kszta�towanie umiej�tno�ci wsp�dzia�ania z p�rtnerem'lub grup�.
Akcje ruchowe przy wsp�pracy z partnerem lub grup�'wymagaj� podzielno�ci uwagi, dostosowania si� do jego zachowania.
W tym sensie ograniczaj� swobod� w�asnego dzia�ania.
Najistotniejsze w tego rodzaju akcjach jest pilne obserwowanie partnera, szybkie reagowanie �a jego ruchy.
Temat ten szczeg�lnie nadaje si� do zaj�� w grupach dzieci 5-, �-letnich.
A�eby przybli�y� metod� gimnastyki tw�rczej i mo�liwo�� jej realizacji w praktyce, podaje si� przyk�adowy zestaw zada� tej gimnastyki.
Zestaw zaj�� gimnastyki tw�rczej R.
I-abana
Grupa �wicz�ca:Dzieci 6-letnie.
Miejsce �wicze�:Sala zabaw.
Przybory:Jedna pi�eczka na dwoje dzieci.
P o m o c e:Magnetofon, b�benek.
Rodzaj �wiczenia
Tre��, organizacja i spos�b wykonania �wiczenia
�wiczenie orientacyjna-porz�dkowe.
Dzieci wbiegaj� na sal� �wicze� w rozsypce, poruszaj� si� �wawo ka�de w swoj� stron�, a na sygna� nauczyciela przyjmuj� um�wion� pozycj� _i trwaj� chwil� w bezruchu.
Zabawa o�ywiaj�ca.
Swobodne bieganie w dowolnych kierunkach z obrotami i podskokami z towarzyszeniem �ywej muzyki, a na przerw� w muzyce pi�kny uk�on (ka�de dziecko wykonuje go inaczej) i pozostaje chwil� w bezruchu w tym uk�onie, a� muzyka zn�w zacznie gra�.
�wiczenie wyczucia przestrzeni.
Z rozbiegu wyskok w g�r� z dotkni�ciem dojrza�ej gmszki na wysokiej ga��zi.
�wiczenie p�ynno�ci ruch�w w napi�ciu i rozlu�nieniu.
Rytmiczne i mocne poci�ganie za sznur wielkiego dzwonu, aby go rozhu�ta�.
�wiczenie wyczucia przestrzeni.
Z r�nych pozycji wyj�ciowych rozci�ganie ca�ego cia�a jak najszerzej i jak najwy�ej.
�wiczenie wyczucia w�asnego cia�a.
Zwijanie cia�a w jak najmuniejszy k��bek i rozwijanie go a� do wspi�cia z podskokami, po czym zn�w ZW� 81118.
'�wiczenie wyczucia w�asnego, cia�a.
W r�nych pozycjach wyj�ciowych z towarzyszeniem weso�ej muzyki:ta�cz� same r�ce, ta�cz� same nogi, ta�czy ca�e cia�o.
Wsp�praca z partnerem.
W dw�jkach:, jedynka"jest zuclongm drzeuemz rozpostartymi ga��ziami a "dw�jka"bawi si� przy tym dr�enie:przeskoki, przeplatanie si� mi�dzy ga��ziami, przerzucanie cia�a przez pie� drzeua itp.
Wsp�praca z partnerem.
W dw�jkach naprzeciwko siebie, pi�eczka le�y po�rodku:na sygna� nauczycielki ka�de dziecko stara si� prowadzi� pi�k� nog� w dowolnym kierunku, a partner stara si� mu j� odebra� nog� itd.
Wyczucie czasu.
Dzieci poruszaj� si� w narzuconym przez nauczyciela rytmie (rytm zmienia si� po pewnym czasie) .
Zako�czenie.
Parami, w rytmie marsza wyj�cie z sali z ch�ralnym, dzi�kujemy, dzi�kujemy"wypowiadanym w rytmie.
raca szkolna (Schulwerk) K.
OrlfaK.
Orff wyszed� z za�o�enia, i� kultur� fizyczn� dziecka nale�y rozwija� w �cis�ej korelacji z kultur� rytmiczna-muzyczn� oraz z kultur� s�owa.
Dlatego nawi�zuje on do tradycyjnych, zanikaj�cych we wsp�czesno�ci form zabaw, '�wicze�, ta�c�w, muzyki, porzekade�, legend, ba�ni, poezji i prozy itp.
Te w�a�nie gin�ce formy ruchowo-muzyczna-s�ownych zainteresowa� dzieci znalaz�y si� u podstaw nowej metody, kt�rej g��wnym celem i zadaniem jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji tw�rczej.
Zw�aszcza powi�zanie muzyki z ruchem stanowi bardzo charakterystyczny rys omawianej metody.
Jak twierdzi Orff.
Jedno�� muzyki i ruchu w poj�ciu dziecka jest nal 67.
turalnym zjawiskiem i fakt ten da� mi klucz do mojej pracy pedaZO�lC/08) .
Szeroko rozbudowany i wci�� otwarty repertuar �wicze� i zabaw daje okazj� do rozwijania swych zadatk�w zar�wno dzieciom wysoko uzdolnionym, jak i zaniedbanym, kt�re maj� okazj� wyr�wna� swe braki.
Zar�wno muzyka, jak i ruch oraz �ywe s�owo przenikaj� si� wzajemnie, przy czym w konkretnych �wiczeniach dominuje zwykle jeden z wymienionych element�w, gdy inne spe�niaj� rol� towarzysz�c� lub podrz�dn�.
Muzyka Poczynaj�c od najprostszych formi rytmu i taktu dzieci zapoznaj� si� stopniowo z coraz bogatszymi strukturami skali d�wi�k�w, melodii i tonacji, g��wnie za pomoc� instrument�w perkusyjnych.
Praca z instrumentami ma charakter indywidualny oraz prowadzona jest w mniejszych i wi�kszych grupach.
Dzieci muzykuj�, tworz� ma�e zespo�y lub ca�e orkiestry perkusyjne.
Zdolniejsze dzieci same dyryguj�, a w szystko to powi�zane jest w spos�b mniej lub bardziej znacz�cy z ruchem.
Z kolei dzieci zapoznaj� si� z r�nymi utworami muzycznymi za po�rednictwem �rodk�w mechanicznych (ta�ma magnetofonowa, p�yta) lub muzyki �ywej.
W ten spos�b stopniowo poznaj� r�ne struktury jedno-i dwucz�ciowe, tonacje oraz zasady tworzenia melodii i techniki akompaniowania.
Przyk�ady zaj��:1.
Dzieci �piewaj� kr�tki tekst pocz�tkowo wed�ug melodii podanej przez nauczyciela a nast�pnie wg w�asnej kompozycji, 110 Idzie Grze� przez nie�, norek piasku niesie@przez dziurk� piusek ciuurkiemsypie si� za Grzesiem.
Cz�� dzieci mo�e na�ladowa� niesienie worka.
2.
Dzieci na rozdanych instrumentach perkusyjnych akcentuj� mocn� cz�� taktu granej melodii.
*etrurn', , ', cj, .
3.
Parami, w siadzie rozkrocznym, dzieci na mocn� cz�� taktu tocz� do siebie pi�k�.
168.
4.
Na akcent muzycznyniem do ko�ca taktu.
y, (zmiana pozycji z wytrzyma.
Ruch Niepohamowana ruchliwo�� dzieci oraz tendencja do wyra�ania si� za pomoc� ruchu jest w nie�adzie OrUa w r�ny spos�b podporz�dkowana okre�lonym zadaniom ruchowym manifestuj �cymsi� w gestach, mimice i zadaniach docelowych.
Chodzi tu g��wnie o poznanie przez dziecko swoich mo�liwo�ci ruchowych, wyczucie stosunk�w przestrzennych, czasowych oraz wdra�anie do wsp�pracy w grupie.
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.