SPOŁECZNIE o rozmyślający nieszczęśliwy — _ „ Ł usposobienia "...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
. ' , . ° artystyczny
o **^- *..
powściągliwy '
schematy pełnią też wiele bardziej szczegóło­
Zgodnych
4,42
2,08
drobiazgowy ^'"---^
prozny
o rzetelny
wych funkcji: służą do identyfikowania naponudny
Neutralnych
1,83
1,33
nieuczciwy
tykanych obiektów i zdarzeń, ukierunkowują
bez wyobraźni
Test wiadomości
8,75
6,66
mało znaczący
uwagę oraz proces poszukiwania i selekcjon a d w r a ż | i w y
= ^ ^ uczciwy
powierzchownyo
o impulsywny
skromny
nowania informacji, decydują o rozumieniu
Według: Macrae, Milne i Bodenhausen (1994, s. 40), za zgodą wydawcy; copy-
chwiejny
/
right American Psychological Association.
0 tolerancyjny**"5'*^*^
marnotrawca
ůległy
sentymentalny
otrzymanej informacji, wyciąganiu z niej
nieodpowiedzialny
niezręczny/ o nalwr>y
o
7 ™ V DOBRY
nieinteligentny
SPOŁECZNIE
0 lekljofiiyślny
z humorem
szczęśliwy
głupio
o
miły
opopulamy
ZŁY
o
RAMKA 42.1
"towarzyski
INTELEKTUALNIE
o
ciepły
Schematy nie tylko ułatwiają przetwarzanie związanych z nimi danych, ale umożliwiają
także „zaoszczędzenie" operacyjnych zasobów umysłu i lepsze wykonanie innych, rów­
Struktura ukrytej teorii osobowości, ujawniona za pomocq skalowania
nolegle rozwiązywanych zadań poznawczych. Dowodzi tego eksperyment, którego
wielowymiarowego dużej puli spostrzeżeń interpersonalnych
uczestnicy wykonywali równocześnie dwa zadania: wyrabiali sobie opinie na temat czterech różnych osób oraz wysłuchiwali wykładu o Indonezji (kraju, o którym zapewne nie­
Według: Rosenberg, Nelson i Vivekanathan (1968, s. 289), za zgodą wydawcy; copyright American Psychological Association.
wiele przedtem wiedzieli). Informacje o osobach spostrzeganych wyświetlane były na
ekranie komputera w postaci przymiotników opisujących ich cechy, na przykład „Marek
t M K B H RYCINA 42-1 I
- twórczy", „Piotr - agresywny". Połowa cech pasowała zawsze do pewnego stereotypu
(na przykład artysty, jak „twórczy" czy „niekonwencjonalny", albo skinheada, jak „niebezpieczny" czy „agresywny"), natomiast druga połowa cech nie wiązała się z jakimś na wnioskowanie o innych cechach w kontekcechami kontekstowymi (tymi, które z nią
szczególnym typem człowieka (takim jak „bierny" „skromny" i „optymista"). Ponadto ście Aschowskiej sekwencji „inteligentny -
współwystępują) i cechami wnioskowanymi
manipulowano aktywizacją stereotypu: niektórym spośród badanych mówiono wprost,
zręczny - pracowity - stanowczy - praktyczna jej podstawie.
jakiego rodzaju człowiekiem jest każda z osób spostrzeganych (informowano, że Marek
ny - ostrożny". Mianowicie była to jedyna cejest artystą, Piotr skinheadem itd.), innym zaś nie podawano takiej informacji. Po zakońcha świadcząca o dobrym lub złym funkcjoczeniu eksperymentu badani zostali poproszeni o przypomnienie sobie cech kolejnych nowaniu społecznym w kontekście pozo­
42.1.2
osób spostrzeganych, a także o wypełnienie testu wiadomości na temat Indonezji.
stałych cech, dotyczących jedynie sprawno­
Jak ilustruje tabela 42.1, posługiwanie się stereotypem w spostrzeganiu innych osób
ści w działaniu. Późniejsze badania wykazały,
Wpływ schematów
ułatwiało przypominanie stereotypowych informacji dotyczących tych osób (choć nie
że pojedyncza cecha świadcząca o funkcjonona przetwarzanie informacji
wpływało na pamięć cech neutralnych w odniesieniu do stereotypu). Co więcej, ci bawaniu społecznym w kontekście cech, które dani, którzy posługiwali się stereotypami, zapamiętywali także istotnie więcej informamają treść „sprawnościową", stanowi silniej­
Najważniejszą funkcją schematów jest ułacji z równolegle wysłuchiwanego wykładu na temat Indonezji. Aktywizacja stereotypów szą podstawę do wnioskowania o dalszych twianie przetwarzania dochodzących do nas
powodowała zatem uproszczenie procesu wyrabiania sobie opinii o osobach spostrzecechach funkcjonowania społecznego niż z zewnątrz danych o obiektach czy zdarzeganych - zamiast pamiętać wszystkie kolejne cechy na przykład opisywanego im Marsprawnościowego, a odwrotnie dzieje się niach stanowiących egzemplarze owych ka, badani zapamiętywali głównie to, że jest on artystą. Ułatwiało to późniejsze przypow wypadku pojedynczej cechy sprawnościoschematów. Jeżeli nowo poznany Jan zostanie minanie sobie jego typowych dla artysty cech, a cały proces formułowania opinii na
wej w kontekście cech dotyczących funkcjozidentyfikowany jako, powiedzmy, bokser, to
temat spostrzeganych osób ulegał uproszczeniu, dzięki czemu pochłaniał mniej operanowania społecznego. Centralność cechy nie łatwiej zauważymy nawet subtelne właściwocyjnych zasobów umysłu (pamięci roboczej). W konsekwencji badani mogli więcej zajest więc jej stałą właściwością, lecz wynika ści typowe dla bokserów (na przykład lekkie sobów umysłowych poświęcić na słuchanie wykładu i lepiej zapamiętać jego treść.
z relacji znaczeniowych między daną cechą, zaburzenia mowy - następstwo wstrząsów
36
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.