sem IV OpHiW lab pomoce Laboratorium pola 160313 Materiały do laboratorium z podstaw akustyki nt...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
:

„Identyfikacja pól akustycznych”

Identyfikację pól akustycznych przeprowadzamy poprzez analizę rozchodzenia się dźwięku od źródła punktowego.

I . Student powinien przyswoić sobie wiedzę z zagadnień wymienionych w punktach:1−4

1. Podstawowe parametry dźwięku:

a) aparatura oraz metodyka pomiarowa,
b) rodzaje dźwięków i ich percepcja (w dziedzinie amplitudy, w dziedzinie częstotliwości, w dziedzinie czasu)
c) podział źródeł (kuliste, liniowe), ocena akustyczna.
d) źródło o stałej mocy (generator dźwięku) i wzorcowe źródło dźwięku 2. Rozchodzenie się fal akustycznych:

a) identyfikacja pól akustycznych (pole swobodne, przestrzeń ograniczona), b) rozchodzenie się dźwięku (dźwięk w funkcji odległości od źródła, pochłanianie, ekranowanie),
c) analiza widmowa.


3. Tłumienie dźwięków :

a) izolacyjność i pochłanianie dźwięków ; metody pomiarowe izolacyjności i współczynnika pochłaniania dźwięków (pogłosowy, rura 4206 B&K) b) tłumienie dźwięków w środowisku,
c) zasady ochrony przed hałasem.


4. Akustyka pomieszczeń :

a) adaptacja akustyczna pomieszczeń (materiały, rozwiązania techniczne).



1

Laboratorium_pola_170313

II . Sposób przeprowadzenia laboratorium

1. Aparatura:

a) mierniki poziomu dźwięku z możliwością pomiaru:
- LAeq – równoważnego poziomu dźwięku z charakterystyką korekcyjną A,
- LAS/F – chwilowego poziomu dźwięku z charakterystyką korekcyjną A oraz stałymi czasowymi S lub F
b) źródło o stałej mocy (generator dźwięku) i wzorcowe źródło dźwięku 2. Pomiary w trzech polach akustycznych, w co najmniej dwóch punktach pomiarowych : pierwszy punkt pom –odległość d1, drugi punkt pom. - odległość d2
będąca podwojeniem odległości d1.
a) pole swobodne (komora bezechowa) – teoretyczny spadek poziomu dźwięku od źródła punktowego na podwojeniu odległości = 6 dB,
b) pole dyfuzyjne (idealnie rozproszone - komora pogłosowa) – teoretycznie w każdym punkcie pola akustycznego rozkład poziomu dźwięku nie podlega zmianie,
c) pole rozproszone rzeczywiste – sala dydaktyczna 6E - pomiary na kilku kierunkach
Uwaga:
1) W zależności od otrzymanego spadku poziomu dźwięku A (Δ LA= LA2 –LA1 ) identyfikujemy rodzaj pola akustycznego.
2) W polu swobodnym oceniamy wpływ sposobu wykonywania pomiarów na otrzymywane wyniki.
3) W polu swobodnym wykonujemy pomiar sumowania źródeł punktowych o takim samym poziomie oraz o różnicy poziomów 10 dB.
4) W polu pogłosowym oceniamy zmianę poziomu dźwięku zależną od wypełnienie komory studentami ( pochłanianie energii akustycznej).
5) W sali 6E wykonujemy dodatkowo orientacyjne pomiary izolacyjności drzwi, izolacyjności komory dźwiękoizolacyjnej oraz tłumienia dźwięków przez kotarę.


3. Porównanie wyników pomiaru dla źródła o stałej mocy z pierwszej odległości pomiarowej d1 w trzech polach:
a) w polu swobodnym,
b) w polu idealnie rozproszonym,
c) w polu rozproszonym rzeczywistym

Uwaga:
W zależności od zmierzonego poziomu dźwięku A źródła dla pierwszej odległości –La1
widzimy jak ważna jest akustyka wnętrza i jaki ma wpływ na poziom dźwięku A źródła o stałej mocy.


2

Laboratorium_pola_170313


Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.