Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
:
„Identyfikacja pól akustycznych” Identyfikację pól akustycznych przeprowadzamy poprzez analizę rozchodzenia się dźwięku od źródła punktowego. I . Student powinien przyswoić sobie wiedzę z zagadnień wymienionych w punktach:1−4 1. Podstawowe parametry dźwięku: a) aparatura oraz metodyka pomiarowa, b) rodzaje dźwięków i ich percepcja (w dziedzinie amplitudy, w dziedzinie częstotliwości, w dziedzinie czasu) c) podział źródeł (kuliste, liniowe), ocena akustyczna. d) źródło o stałej mocy (generator dźwięku) i wzorcowe źródło dźwięku 2. Rozchodzenie się fal akustycznych: a) identyfikacja pól akustycznych (pole swobodne, przestrzeń ograniczona), b) rozchodzenie się dźwięku (dźwięk w funkcji odległości od źródła, pochłanianie, ekranowanie), c) analiza widmowa. 3. Tłumienie dźwięków : a) izolacyjność i pochłanianie dźwięków ; metody pomiarowe izolacyjności i współczynnika pochłaniania dźwięków (pogłosowy, rura 4206 B&K) b) tłumienie dźwięków w środowisku, c) zasady ochrony przed hałasem. 4. Akustyka pomieszczeń : a) adaptacja akustyczna pomieszczeń (materiały, rozwiązania techniczne). 1 Laboratorium_pola_170313 II . Sposób przeprowadzenia laboratorium 1. Aparatura: a) mierniki poziomu dźwięku z możliwością pomiaru: - LAeq – równoważnego poziomu dźwięku z charakterystyką korekcyjną A, - LAS/F – chwilowego poziomu dźwięku z charakterystyką korekcyjną A oraz stałymi czasowymi S lub F b) źródło o stałej mocy (generator dźwięku) i wzorcowe źródło dźwięku 2. Pomiary w trzech polach akustycznych, w co najmniej dwóch punktach pomiarowych : pierwszy punkt pom –odległość d1, drugi punkt pom. - odległość d2 będąca podwojeniem odległości d1. a) pole swobodne (komora bezechowa) – teoretyczny spadek poziomu dźwięku od źródła punktowego na podwojeniu odległości = 6 dB, b) pole dyfuzyjne (idealnie rozproszone - komora pogłosowa) – teoretycznie w każdym punkcie pola akustycznego rozkład poziomu dźwięku nie podlega zmianie, c) pole rozproszone rzeczywiste – sala dydaktyczna 6E - pomiary na kilku kierunkach Uwaga: 1) W zależności od otrzymanego spadku poziomu dźwięku A (Δ LA= LA2 –LA1 ) identyfikujemy rodzaj pola akustycznego. 2) W polu swobodnym oceniamy wpływ sposobu wykonywania pomiarów na otrzymywane wyniki. 3) W polu swobodnym wykonujemy pomiar sumowania źródeł punktowych o takim samym poziomie oraz o różnicy poziomów 10 dB. 4) W polu pogłosowym oceniamy zmianę poziomu dźwięku zależną od wypełnienie komory studentami ( pochłanianie energii akustycznej). 5) W sali 6E wykonujemy dodatkowo orientacyjne pomiary izolacyjności drzwi, izolacyjności komory dźwiękoizolacyjnej oraz tłumienia dźwięków przez kotarę. 3. Porównanie wyników pomiaru dla źródła o stałej mocy z pierwszej odległości pomiarowej d1 w trzech polach: a) w polu swobodnym, b) w polu idealnie rozproszonym, c) w polu rozproszonym rzeczywistym Uwaga: W zależności od zmierzonego poziomu dźwięku A źródła dla pierwszej odległości –La1 widzimy jak ważna jest akustyka wnętrza i jaki ma wpływ na poziom dźwięku A źródła o stałej mocy. 2 Laboratorium_pola_170313
|
Wątki
|