Rawls utrzymuje też, że w Teorii sprawiedliwości zawarta jest implicite idea publicznego rozumu (należy się z tym zgodzić), która teraz - explicite - zostaje...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
W pierwszym przypadku pojawiały się sugestie, że rozum publiczny
jest wyprowadzony z nadrzędnej doktryny liberalnej (co również stanowi część
naszej tradycji), w drugim - rozum publiczny został potraktowany jako sposób
rozważania politycznych problemów wspólnych wolnym i równym obywatelom.
Zadanie, jakie sobie Rawls stawia w Liberalizmie politycznym, to udzielenie
odpowiedzi na pytanie: Jak to jest możliwe, by istniało przez czas dłuższy
sprawiedliwe i stabilne społeczeństwo wolnych i równych obywateli, którzy
jednak pozostajÄ… gÅ‚Ä™boko podzieleni co do rozumnych doktryn religijnych, filozoficznych i moralnych?"12. Wnioski, do jakich dochodzi, mówiÄ…, że możliwe jest to dziÄ™ki temu, iż istnieje polityczna koncepcja sprawiedliwoÅ›ci, która okre­
Å›la ksztaÅ‚t podstawowej struktury spoÅ‚eczeÅ„stwa. Owa koncepcja sprawiedliwo­
ści nie jest czymś arbitralnie narzuconym z zewnątrz; nadal wynika z umowy
stron, ale nie tych, które tworzą uniwersalne społeczeństwo; jest odczytana
z dziejów i kultury danego społeczeństwa. Koncepcja sprawiedliwości późnego
Rawlsa jest ośrodkiem częściowego konsensu stron, które wybierają zasady
sprawiedliwości obowiązujące już nie wszystkich ludzi, ale tylko je same; jest
tym, na co zgadzają się (oraz mogą się zgodzić w przyszłości) wszyscy rozumni
obywatele należący do danego społeczeństwa i danej kultury, którzy poza tym
wyznają rozmaite rozległe doktryny. Rawls zaznacza, że takie ujęcie da się pogodzić z myślą Kanta, której kategoriami nadal się posługuje. Idąc za Kantem, nie przypisuje naturze ludzkiej żadnej konkretnej treści, ale wbrew niemu zakłada, że moralna osobowość jednostki nie ma charakteru abstrakcyjnego, lecz zmienia się w zależności od moralnej tradycji, w której została uformowana.
Dalsza ewolucja poglądów nakazała Rawlsowi uznać każdą filozoficzną doktrynę moralną za nieprzydatną dla filozofii politycznej i w konsekwencji odrzucić resztki kantyzmu. Zadaniem filozofii polityki jest ustalanie, co może być przedmiotem zgody i porozumienia, co może stanowić fundament jedności danego społeczeństwa. Do filozofii polityki należą też rozważania dotyczące tego, jak
zapewnić danemu społeczeństwu trwanie i rozwój, jak zrealizować w możliwie
najpeÅ‚niejszym stopniu ideaÅ‚y polityczne żywione przez czÅ‚onków danego spo­
łeczeństwa (ujęcie pragmatyczne). Tak jak współczesna liberalna demokracja
powstała w wyniku wielu reform, tak i liberalizm polityczny Rawlsa uformował
" J. Rawls, Prawo ludów, s. 255
12 Tenże, Liberalizm polityczny, s. 88.
84
nym elementem koncepcji dobrze urządzonego konstytucyjnego społeczeństwa
demokratycznego18. Rozum publiczny to sposób, w jaki dane społeczeństwo
prowadzi rozważania na temat problemów dotyczących politycznych wartości
wspólnych wolnym i równym obywatelom. „SpoÅ‚eczeÅ„stwo polityczne, a wÅ‚a­
ściwie każdy rozumny i racjonalny działający, czy to będzie jednostka, czy rodzina, stowarzyszenie, czy nawet konfederacja społeczeństw politycznych, ma określony sposób formułowania swoich planów, układania celów według pierwszeństwa i podejmowania decyzji odpowiednio do tego. Sposób, w jaki robi to społeczeństwo polityczne, to jego rozum; jego zdolność do robienia tych rzeczy
jest także jego rozumem, choć w innym sensie; jest to władza moralna i intelektualna, której źródłem są ludzkie zdolności jego członków"19. Zdaniem Rawlsa, wszystkie ciała zbiorowe - grupy wyznaniowe, państwa, uniwersytety, wspólnoty lokalne - by działać rozumnie i odpowiedzialnie, potrzebują jakiegoś sposobu myślenia i decydowania o tym, co jest dla nich ważne i co należy zrobić. Muszą
w związku z tym posiadać pewne wspólne pojęcia, sądy, zasady wnioskowania,
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zÅ‚apiÄ…, to znaczy, że oszukiwaÅ‚eÅ›. Jak nie, to znaczy, że posÅ‚użyÅ‚eÅ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….