w zależności od wielkości i charakterystyki che-micznej cząsteczek tych substancji...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

INTERAKCJA MIĘDZY RECEPTORAMI
ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH
Substancje psychoaktywne w różny sposób oddzia-
łują na układ neuroprzekaźników. Jednym z zasad-
niczych sposobów wywoływania określonego efek-
tu jest naśladowanie przez te substancje działania
neuroprzekaźników i wchodzenie w reakcje z ich
receptorami. Receptory to złożone cząsteczki prote-
in wtopione w błony neuronów. Zwykle pomagają
one przenosić informacje poprzez rozpoznawanie
pasującego do nich przekaźnika, co przypomina do-
pasowywanie klucza do zamka (zob. rozdział 4).
Cząsteczka neuroprzekaźnika uaktywnia receptor
i wywołuje reakcje biologiczną, pobudzając albo ha-
mując aktywność neuronu.
Neuroprzekaźnik musi być zbudowany z takich
elementów jak aminokwasy. Następnie magazyno-
wany jest w komorach znajdujących się w zakoń-
czeniach nerwowych. Kiedy neuron ulega pobudze-
niu, wypuszcza neuroprzekaźniki w przestrzeń sy-
naptyczną, gdzie mogą one oddziaływać na recep-
tory neuronu postsynaptycznego. Po spełnieniu tego
zadania neuroprzekaźnik jest usuwany z przestrzeni
synaptycznej na dwa sposoby: przez ponowny wy-
chwyt, który polega na tym, że jego cząsteczka zo-
staje ponownie wchłonięta przez zakończenie neu-
ronu, lub przez dezaktywację, która polega na roz-
łożeniu neuroprzekaźnika przez enzymy. Substancje
psychoaktywne wpływają na gospodarkę chemiczną
i aktywność mózgu (zob. rycina 14-2), chociaż róż-
ne substancje wywołują różne skutki. Jednym ze
sposobów wpływania na działanie neuroprzekaźni-
ków jest zakłócenie ich syntezy lub produkcji w ko-
mórkach nerwowych. Substancja może również za-
kłócać proces wypuszczania neuroprzekaźników do
przestrzeni synaptycznej lub blokować receptory
neuronów postsynaptycznych. Wiele substancji za-
burza mechanizmy powtórnego wychwytu lub pro-
ces rozpadu. Na przykład, mogą blokować receptor
presynaptyczny, doprowadzając do tego, że w prze-
strzeni synaptycznej znajdować się będzie nadmiar
danego neuroprzekaźnika. Inne mogą hamować
działanie enzymów, które są odpowiedzialne za usu-
wanie nadmiaru neuroprzekaźników. Tak czy ina-
czej, efektem końcowym jest „nadmierne pobudze-
nie" systemu neuroprzekaźników.
NEUROADAPTACJA:
TOLERANCJA I UZALEŻNIENIE FIZYCZNE
Pojęcie neuroadaptacji odnosi się do skomplikowa-
nych zmian biologicznych, które zachodzą w mózgu
pod wpływem wielokrotnego lub chronicznego
działania substancji psychoaktywnej (Crabbe, Belk-
nap, Buck, 1994; Self, Nestler, 1998). Już w samej
definicji substancji farmakologicznie czynnych za-
warta jest informacja na temat zmian w neuroche-
micznym środowisku mózgu; działanie substancji
powoduje specyficzny efekt (np. wzrost poziomu
szczególnego neuroprzekaźnika). Jednak wielokrot-
ne jej aplikowanie sprawia, że organizm i mózg
przystosowuje się do obecności tej substancji. Dzię-
ki homeostazie lub mechanizmom „autokorekcyj-
nym" układ nerwowy próbuje kompensować działa-
nie substancji. Tolerancja stanowi jedną z form
adaptacji. Termin ten odnosi się do stanu osłabienia
reakcji w wyniku wcześniejszego wielokrotnego
poddawania się działaniu określonej substancji.
W związku z tym za każdym razem, by osiągnąć
określony efekt, potrzeba większej ilości substancji.
W porównaniu z niedoświadczonymi konsumentami
alkoholu ci, którzy spożywają go regularnie, często
wykazują wyższy stopień tolerancji, co widać w ich
zachowaniu.
Tolerancji może towarzyszyć również (choć nie-
koniecznie) fizyczne uzależnienie. Charakteryzuje
626
ROZDZIAŁ 14
Rycina 14-2
SYNAPTYCZNE OBSZARY DZIAŁANIA
ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH
Środki psychoaktywne mogą spowodować
wyciek neuroprzekaźników z pęcherzyków
(A); wypchnąć neuroprzekaźniki
z pęcherzyków synaptycznych (B);
zablokować uwalnianie neuroprzekaźników
do przestrzeni synaptycznej (C); zahamować
enzymy syntetyzujące neuroprzekaźniki (D);
zablokować powtórny wychwyt
neuroprzekaźników (E); zablokować enzymy
rozkładające neuroprzekaźniki (F); zaślepić
receptory postsynaptyczne
i albo naśladować, albo blokować
działanie neuroprzekaźników (G).
Źródło: Snyder, 1986, s. 15.
Neuron
presynaptyczny
Impuls nerwowy
Enzym syntetyzujący
Synapsa
• Neuron
postsynaptyczny
Obszar i
receptorów J
się ono potrzebą substancji, by móc normalnie funk-
cjonować, i przejawia się zespołem abstynencyjnym
w momencie zaprzestania działania danego związ-
ku chemicznego. Zespól abstynencyjny (zwany
również zespołem abstynencji) zwykle charaktery-
zuje się widocznymi, fizycznymi objawami, takimi
jak znaczne zmiany temperatury ciała lub akcji ser-
ca, drgawki, drżenie lub wymioty. Taki zespół ob-
jawów może wystąpić na przykład w wyniku na-
głego przerwania chronicznego spożywania du-
żych ilości alkoholu. Należy jednak zauważyć, że
w niektórych przypadkach uzależnienia, na przy-
kład od kokainy lub nikotyny, tak zwany zespół
abstynencyjny może nie być tak wyraźnie zauwa-
żalny; może przyjąć formę głębokiej depresji, pod-
rażnienia lub silnego głodu.
Wczesne doświadczenia Brendy z marihuaną sta-
nowią przykład nabytej tolerancji wobec tego nar-
kotyku:
Pierwsze kontakty Brendy z marihuaną miały
podłoże społeczne. Dochodziło do nich na prywat-
kach. Po kilkukrotnym zaciągnięciu się była już
naćpana i bliska omdlenia, na niczym nie mogła się
skupić. Pewnego dnia zapaliła, gdy była sama
w domu, po kilku tygodniach paliła regularnie wie-
czorami przed pójściem do łóżka. Efekt nie był tak
silny jak za pierwszym razem. Czuła się zrelakso-
wana, ale nie traciła zdolności koncentracji. Zde-
cydowała, że spróbuje rano przed pójściem do
szkoły. Za pierwszym razem pojawiły się proble-
my. Inni uczniowie w autobusie szkolnym zauwa-
żyli, że jest z nią coś nie tak i zaczęli ją pytać, czy
dobrze spała poprzedniej nocy. Jednak po kilku
pierwszych porannych „razach" nikt już nie zwra-
cał na to uwagi. Brenda była pewna, że może te-
raz palić trawkę bez wpływu na jej zdolność kon-
centracji. Chełpiła się, że potrafi „wodzić rodzi-
ców i nauczycieli za nos".
Teoretyczne modele uzależnienia
Istnieje wiele podejść, idei i teorii odnośnie do uza-
leżnienia od substancji psychoaktywnych, ale, nie-
stety, na omówienie wszystkich nie mamy tutaj
miejsca. Jednak przegląd kilku najistotniejszych po-
winien pozwolić nam na stworzenie użytecznej
mapy pojęciowej służącej zrozumieniu uzależnienia.
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że uzależ-
nienie to zjawisko złożone, wynikające z wzajemne-
go oddziaływania wielu czynników. Naszym celem
nie jest rozwijanie jednej teorii uzależnienia, lecz
zrozumienie jak największej liczby czynników psy-
ZABURZENIA WYWOŁANE ZAŻYWANIEM ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH
627
chicznych, społecznych i biologicznych, które przy-
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zĹ‚apiÄ…, to znaczy, ĹĽe oszukiwaĹ‚eĹ›. Jak nie, to znaczy, ĹĽe posĹ‚uĹĽyĹ‚eĹ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….