Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Œrodki nadzoru w postêpowaniu egzekucyjnym :
Jak podkreœla siê w literaturze4, obok œrodków weryfikacji opartych na za- 437 sadzie skargowoœci ustawa wprowadza równie¿ tryb nadzoru. Przepis tego rodzaju zawarty zosta³ w ustawie normuj¹cej ustrój administracji rz¹dowej (ustawa z 5.6.1998 r. o administracji rz¹dowej w województwie, tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 ze zm.). Artyku³ 20 AdmRzWU przewiduje, ¿e wojewoda mo¿e w szczególnie uzasadnionych wypadkach wstrzymaæ na czas okreœlony czynnoœci postêpowania egzekucyjnego. Przepisy wy¿ej wymienionej ustawy wprowadzaj¹ ograniczenie odnosz¹ce siê do egzekucji obowi¹zków o charakterze pieniê¿nym. Wstrzymanie egzekucji nie mo¿e nast¹piæ na czas d³u¿szy ni¿ 30 dni. O wstrzymaniu czynnoœci egzekucyjnych wojewoda ma te¿ obowi¹zek niezw³ocznie zawiadomiæ ministra w³aœciwego do spraw finansów publicznych. 1 E. Bojanowski, Strona pozwana w procesie o zwolnienie od egzekucji, NP 1974, Nr 6, s. 800. 2 E. Wengerek, Przeciwegzekucyjne powództwo d³u¿nika (powództwo opozycyjne), Warszawa 1967, s. 171 inast. 3 T. Jêdrzejewski, [w:J T. Jêdrzejewski, M. Masternak, P. R¹czka, op. cit., s. 260. 4 Adamiak, Borkowslti, Polskie postêpowanie..., s. 461. Nb. 437 4 414 œ #-3- S 1 iJl.ll! g 2 o (U on •& rfllai k n |":|;s •2 O O a >^ o p 14 bo o 1 §•§ o, a m p 9 382 Rozdzia³ XV. Postêpowanie egzekucyjne w administracji Ustawa nie wprowadza regu³y, ¿e koszty egzekucji s¹ ustalane w formie postanowienia1. Je¿eli po pobraniu od zobowi¹zanego nale¿noœci z tytu³u kosztów egzekucyjnych oka¿e siê, ¿e wszczêcie i prowadzenie egzekucji by³o niezgodne z prawem, nale¿noœci te zwraca siê zobowi¹zanemu wraz z odsetkami ustawowymi naliczanymi od dnia ich pobrania. Je¿eli niezgodne z prawem wszczêcie i prowadzenie egzekucji spowodowa³ wierzyciel, zostaje on, z pewnymi ograniczeniami, obci¹¿ony tymi kosztami (64c § 3 EgzAdmU). Zobowi¹zanemu s³u¿y prawo ¿¹dania wydania postanowienia w sprawie kosztów postêpowania. Uprawnienie to mo¿e stanowiæ np. œrodek kwestionowania stanowiska organu w sprawie kosztów. Je¿eli organ obci¹¿a kosztami wierzyciela, postanowienie w tej sprawie wydawane jest z urzêdu (art. 64c § 7 EgzAdmU). Umorzenie oraz roz³o¿enie na raty kosztów egzekucyjnych nastêpuje w formie postanowienia, na które przys³uguje za¿alenie (art. 64e § 5 i art. 64f EgzAdmU). IX. Udzielanie pomocy obcemu pañstwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu nale¿noœci pieniê¿nych 439 Przepisy ustawy zosta³y dostosowane do potrzeb procesu w³¹czenia naszego kraju do miêdzynarodowego obrotu prawnego zwi¹zanego z realizacj¹ obowi¹zków pieniê¿nych, w sytuacjach gdy przedmiotem przymusowego dochodzenia s¹ szeroko rozumiane œrodki pochodz¹ce z Unii Europejskiej lub nale¿noœci przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów miêdzynarodowych. Przepisy ustawy egzekucyjnej maj¹ zastosowanie przy udzielaniu pomocy obcemu pañstwu lub korzystaniu z jego pomocy w sprawach dotycz¹cych nale¿noœci pieniê¿nych przewidzianych w art. 2 § 1 pkt 8 i 9 EgzAdmU, je¿eli ratyfikowana umowa miêdzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stron¹, nie stanowi inaczej. Polskim wierzycielem jest podmiot uprawniony do ¿¹dania wykonania obowi¹zku lub jego zabezpieczenia w administracyjnym postêpowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczaj¹cym (art. la pkt 13 EgzAdmU). Realizacja tych postanowieñ zosta³a powierzona ministrowi w³aœciwemu do spraw finansów publicznych. Pe³ni on zarówno funkcje organu wnioskuj¹cego, jak i organu wykonuj¹cego. Ponadto do obowi¹zków ministra nale¿y przesy³anie Komisji Europejskiej do 15 marca ka¿dego roku informacji dotycz¹cej pomocy § 67. Tok postêpowania egzekucyjnego 383 1 R. Hauser, [w:] R. Hauser, Z. Leoñski, A. Skoczy³aœ, Postêpowanie egzekucyjne w administracji. Komentarz, Warszawa 2003, s. 168. udzielanej obcym pañstwom, jak i udzielanej przez te pañstwa Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy wprowadzaj¹ ograniczenia mo¿liwoœci wystêpowania ze œrodkami, o których mowa. Nie podlega wykonaniu wniosek o udzielnie pomocy, je¿eli kwota nale¿noœci pieniê¿nej lub kwota kilku takich nale¿noœci jest mniejsza od 1500 euro. Szczegó³owo unormowano te¿ sposób ustalania, czy nale¿noœci polskich wierzycieli spe³niaj¹ warunki pozwalaj¹ce na wyst¹pienie do obcego pañstwa o udzielenie pomocy (art. 66e § 3 EgzAdmU). Minister w³aœciwy do spraw finansów publicznych okreœli³ tiyb postêpowania wierzycieli przy realizacji uprawnieñ zwi¹zanych z omawian¹ regulacj¹ w rozporz¹dzeniu z 18.10.2006 r. w sprawie postêpowania przy korzystaniu z pomocy obcego pañstwa w dochodzeniu okreœlonych nale¿noœci pieniê¿nych (Dz.U. Nr 192, poz. 1419).
|
WÄ…tki
|