omówione powyżej swobodne odtwarzanie...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Były one wyrazem powrotu do paradygmatów
eksperymentalnych wprowadzonych przez Ebbinghausa prawie sto lat wcześniej. Gdy zaczęto
przeprowadzać bardziej złożone eksperymenty, teoria Atkinsona i Shiffrina popadła w
niełaskę. Nowe dane empiryczne zasiały wątpliwości odnośnie do rozróżniania pamięci
krótko- i długotrwałej, a ich teoria pamięci długotrwałej nie uwzględniała licznych ważnych
problemów, takich jak rola organizowania i warunków, w jakich zachodzi wydobywanie. Gdy
badacze zaczęli przyglądać się pamięci w bardziej realistycznych sytuacjach, problemy te
stały się jeszcze wyraźniejsze. Liczne dane badawcze, które doprowadziły do odrzucenia
teorii Atkinsona i Shiffrina, omówiłem w rozdziałach od 5. do 8. W szczególności rozdział 5.
gromadzi dowody przeciwko tej teorii.
Obecnie teoria Atkinsona i Shiffrina wzbudza wyłącznie zainteresowanie historyczne.
Chociaż jedynie niewielu badaczy jest teraz jej zwolennikami, w licznych aktualnych teoriach
nadal dostrzegalny jest jej wpływ, dotyczy to także nowej teorii rozwiniętej przez Shiffrina,
nazwanej SAM (Gillund i Shif frin, 1984), przedstawionej w rozdziale 5. Odrzucenie teorii
oznacza dla współczesnej psychologii zwycięstwo. Dowodzi bowiem, że ta dziedzina wiedzy,
choć ma za sobą dziesięciolecia niezdecydowanych, werbalnych argumentów, swoje teorie
formułuje w postaci precyzyjnych stwierdzeń. Dzięki temu mogą one być weryfikowane i
odrzucane. Taka precyzja teoretyczna otwiera drogę postępu naukowego.
Teoria Atkinsona i Shiffrina zakladala, że informacja jest powtarzana w pamięci
krótkotrwale] o ograniczonej pojemności oraz przekazywana do pamięci dlugotrwalej o
bardzo dużej pojemności.
Neuronalna podstawa uczenia się i pamięci
Skoro uczenie się zachodzi bez wątpienia w układzie nerwowym, czytelnik mógł poczuć się
zaskoczony tym, że prawie nie było mowy o neuronalnej podstawie uczenia się w
omawianych powyżej teoriach uczenia się i pamięci. Do niedawna nasza znajomość
funkcjonowania układu nerwowego była zbyt uboga, aby poruszać związane z nim
zagadnienia. Jednak dynamiczny rozwój wiedzy w tej dziedzinie i doskonalenie technik
badawczych skierował
psychologów na nowe tory myślenia o uczeniu się i pamięci. Nastąp zbliżenie badań nad
uczeniem się zwierząt oraz nad pamięcią człowieka. Dla naukowców zajmujących się
pamięcią człowieka stało się jasne, że mogą zrozumieć neuronalną podstawę pamięci, ale aby
tego dokonać, muszą w dużej mierze opierać się na badaniach prowadzonych nie na ludziach.
W dalszych partiach książki zamieściłem dane dotyczące wybranych badań nad neuronalną
podstawą uczenia się i pamięci.
Rozdział kończę więc krótkim omówieniem danych na temat układu nerwowego,
niezbędnych dla zrozumienia tych badań.
Układ nerwowy
Układ nerwowy wyższych organizmów składa się z ośrodkowego układu nerwowego, do
którego zalicza się rdzeń kręgowy i mózg, i obwodowego układy nerwowego, czyli z nerwów
sensorycznych, które przenoszą informacje pochodzące z receptorów, oraz nerwów
motorycznych, które wysyłają polecenia do mięśni. Właściwie prawie każdy rodzaj uczenia
się zachodzi w mózgu. Rysunek 1.13 przedstawia mózgi kilku organizmów. Ludzki mózg
Rysunek 1.13. Zestawienie mózgów różnych zwierząt pokazuje, jak duży jest ludzki mózg w
porównaniu z mózgami innych zwierząt


20
KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl
ma objętość około 1300 cm3, czyli jest ona bardzo duża, szczególnie w stosunku do wielkości
ciała człowieka. Poznanie budowy i funkcjonowania mózgu utrudnia to, że liczne jego ważne
obszary są osłonięte korą mózgową. Rysunek 1.14 pokazuje mózg widziany z zewnątrz, a
rysunek 1.15 ukazuje wnętrze mózgu, tak jakbyśmy przecięli go na pół.
W mózgu wyróżnia się korę mózgową oraz obszary podkorowe. Uważa się, że za większość
wyższych funkcji poznawczych odpowiedzialna jest kora mózgowa. Model drabiny
filogenetycznej unaocznia, jak wraz z rozwojem organizmu powierzchnia kory gwałtownie
się powiększa. Można wyobrazić sobie ludzką korę mózgową jako kartkę o powierzchni
około 1 mz; aby zmieścić się w ludzkiej czaszce, musi być pofałdowana.
Kora otacza liczne struktury mózgowe, tak iź są one niewidoczne z zewnątrz. Niższe
elementy mózgu odnajdujemy u bardziej prymitywnych gatunków, nie mających wcale kory
lub korę bardzo słabo rozwiniętą. Liczne spośród nich spełniają funkcje podstawowe. Na
przykład rdzeń przedłużony (medulla) kontroluje oddychanie, połykanie, trawienie i akcję
serca. Móżdżek (cerebellum) uczestniczy w ruchach motorycznych oraz koordynacji
motorycznej (patrz rozdział 9). Podwzgórze (hypothalamus) reguluje ekspresję
podstawowych popędów, o czym można przeczytać w rozdziale 4. Układ limbiczny, a w
szczególności hipokamp (hipocampus), który jest ważny dla pamięci. Wspominam o nim w
wielu rozdziałach. Rysunki 1.14 i 1.15 nie pokazują hipokampa, gdyż nie jest on ani strukturą
zewnętrzną, ani wewnętrzną, ale raczej znajduje się pomiędzy płatem skroniowym kory
mózgowej oraz strukturami wewnętrznymi.
Samą korę główne fałdy dzielą na cztery obszary (rysunek 1.14). Płat potyliczny przede
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.