Niemniej nieslusznie sa z drugiej strony pochwaly Mendelsohna za utworzenie jakiegos "neojudaizmu"...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Zajmowal sie nauka na wzór "niewiernych", ubieral sie i mieszkal wedlug ich mody, obcowal z nimi niemalo; oto caly zasób jego nowinek. Wszystkie li zewnetrzne, i nie mieszczace w sobie nic nowego, powtarzajace tylko to, co sie juz robilo w swiecie hellenistycznym i po wtóre arabskim. Na wewnatrz jest to judaism stary, talmudyczny; ani nawet nie wznawial karaimstwa. Wmówiono w pamiec Mendelsohna, jakoby naukowo odrodzil byl zydostwo na podstawach hellenskich, dzieki oswiezeniu sie duchem Hellady, czego dowodem jego "Phaedon". W te pomylke popadl takze najwiekszy humanista polski, Tadeusz Zielinski, dawszy sie uniesc sympatiom za parafraze Phaedona. Ale w samymze owym "Mittelding" wiecej hellenistycznosci starto, niz Zydom wskazano; dalej zas w calej dzialalnosci Mendelsohna ducha hellenskiego nigdzie dopatrzec - nie mozna, interesowal sie Grekami, bo sie nimi zajela wlasnie usilniej nauka niemiecka, do której przyprzagl sie wcale szczesliwie. 
Chwalebny ten krok - i dla Zydów nader pozyteczny - nie z hellenskosci ducha sie wywodzi, Ani tez szczypty tego ducha nie wchlonal w siebie caly rzekomy "neojudaizm", dostarczajacy tylko nowych form staremu duchowi talmudycznemu. Przypomnijmy, ze niemiecki oryginal pracy Mendelsohna wyszedl w r. 1778. Wraz z przyjmowaniem jezyka niemieckiego za swój i w zamian za to, stanowisko rzadu pruskiego stawalo sie zyczliwszym dla Zydów. W roku 1797 zamianowano Dawida Friedläandera urzedowym rzeczoznawca do spraw zydowskich, liczac zdaje sie na jego karaimskie poglady na Talmud. W roku 1812 otrzymali Zydzi w Prusiech prawa obywatelskie, siegajace tak daleko, iz prócz wojska stawali sie wszedzie równouprawnionymi. Gdy atoli Friedländer wystapil z projektami asymilatorskimi, siegajacymi poza formy zewnetrzne, staneli Zydzi wrogo przeciw calemu temu kierunkowi1136. Po wojnach napoleonskich znac jeszcze bylo wprawdzie w Niemczech ruch przeciw Talmudowi, ale w nauce zydowskiej pozyskal zaledwie trzech przedstawicieli i ulegl talmudystom. 
Pierwszym z tych trzech uczonych byl ów Dawid Friedländer, "radca konsystorza izraelskiego w Kassel". Nazwisko jego nalezy do dziejów Królestwa Polskiego Kongresowego. Rzad, kontynuujac tradycje sejmu czteroletniego, jal sie zalatwiac "kwestie zydowska", a biskup kujawski (pózniej warszawski), Malczewski, zwrócil sie w imieniu rzadu do tegoz Friedländera o opinie, listem z 21 stycznia 1816 roku1137. Ten zrywal wlasnie wtenczas z Talmudem. Udzielajac odpowiedzi publicznie, wydal z tego powodu dzielko pt. "Über die Verbesserung der Israeliten im Königreich aus polen. Ein von der Regierung da selbst im Jahre 1816 abgefordertes Gutachten" - i tam wywodzi Friedländer, jako "na zniknieniu Talmudu polega cala nadzieja reformy Zydów polskich"1138. Dwaj drudzy uczeni zydowscy, odrzucajacy Talmud, pochodzili z rodziny Greizenachów, znanej równiez w Polsce. 
Michal Greizenach, nauczyciel zydowskiej szkoly realnej, utrzymywanej przez slynny zaklad "Philantropin" we Frankfurcie n/M., matematyk i talmudysta, ulozyl i wydal encyklopedie z Szulchan-Aruchu, pracowal tedy w talmudystyce, Przyczyniajac sie do jej rozwoju. Atoli w roku 1831 oglosil "32 Thesen über den Talmud", odmawiajac Talmudowi kanonicznosci. Syn jego, Teodor, odrzucil okolo roku 1850 Talmud calkowicie, a w roku 1853 przyjal juz chrzest (wnuk Michala, a syn Teodora, Wilhelm, byl od roku 1883 profesorem literatury niemieckiej w Krakowie; pozostawil po sobie pamiec pod kazdym wzgledem jak najlepsza). A wiec w ciagu lat przeszlo 30 ledwie trzech uczonych weszlo na tory karaimskie; nie zanosilo sie nigdy na jakikolwiek neokaraimizm. Natomiast obroncy Talmudu wystapili zwarcie i zorganizowani. 
Na czele stal rabin poznanski, Akiba Eger, uzywajacy z poczatkiem XIX wieku najwiekszej powagi, a w nastepnym pokoleniu, slynny Samson Rafal Hirsch. Ten ustanowil nastepujaca teze: "Prawo zydowskie jest doskonale, a wszystko w nim jest fundamentalne. Ma sie wybór: albo wyznawac je w calosci i w zupelnosci (voll und ganz), albo wyprzec go sie". Dodac nalezy, ze ów Hirsch przyjmowal w synagodze wszelkie formy "postepowe", pomendelsohnowskie. A zalozony w r. 1855 miesiecznik równiez postepowy "Jeszurim", obwiescil: "Ten tylko jest Zydem, kto skrupulatnie spelnia przepisy rabinów sredniowiecznych, Szulchan-Aruchu i jego komentatorów". I ten kierunek zwyciezyl, chociaz zwolennicy jego mówili i pisali plynnie po niemiecku i ubierali sie w tuzurek1139. Zapiszmy jeszcze glos najwybitniejszego zydowskiego prawnika, Auerbacha, pochodzacy z roku 1870: "Nacja zydowska odrózniala sie od innych wspólczesnych cywilizowanych przez wiare jako cale jej prawo pochodzi we wszystkich szczególach bezposrednio od Boga i jako spelnianie kazdego przepisu z osobna jest spelnieniem nakazu Boskiego" - i zaznacza wyraznie, ze prawo boskie zawarte jest nie tylko w piecioksiegu, lecz takze jest nim "nauka ustna, a która sklada sie z prawa tradycyjnego tudziez naukowego. 
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.