Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Jest to właśnie poziom, który moźna utożsamiać z STM. Wyniki analiz dokonywanych na tym poziomie mog~ być utrzymywane przez pewien czas w umyśle dzięki powtarzaniu, co go wyraźnie odróżnia od pierwszego poziomu, na którym, jeśli bodziec znika, analiza percepcyjna takźe ustaje. Trzeci głęboki poziom analizy polega na semantycznej analizie bodtca, na wzbogaceniu jego interpretacji dzięki istniejącym już strukturom poznawczym (porównaniu z nimi i ewentualnie włączeniu w nie nowo napływających informacji). Ta analiza, podobnie jak analiza na poziomie pośrednim, może być powtarzana i trwać bez określonych ograniczeń czasowych. Trzeci poziom można utożsamiać z LTM. W gruncie rzeczy zdaniem autorów zapamiętywanie jest efektem czy produktem takiej semantycznej analizy, podczas gdy efekty analiz z pierwszych dwu poziomów są dalej pomijane. W pamięci przechowywane są wyniki tych najgłębszych analiz, a więc wyniki w jakiś sposób interpretowane. Jedynie znaczenie bodźca jest ważne i ono na ogół zostaje utrwalone. Wskazują na to produktywne właściwości naszej pamięci, stwierdzane w wielu różnych badaniach.
44 KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl Autorzy przeprowadzili całą serię badań eksperymentalnych dla potwier 48 dzenia koncepcji poziomów przetwarzania. Przytoczymy tu tylko wynik jednego z badań (Craik i Tulving, 1975), w którym trzem grupom osób badanych prezentowano listę wyrazów do zapamiętania. Każda z grup miała jednak do wykonania na prezentowanych im wyrazach różne zadania trwające w tym samym czasie. Pierwsza grupa miała oznaczyć typ czcionki, którą wyrazy te były drukowane, druga - dobrać słowo rymujące się z podanym im wyrazem, a trzecia - ułożyć zdanie z podanym wyrazem. Następnie osoby badane otrzymały test rozpoznawania wyrazów z prezentowanej listy i okazało się (por. rys. 22), iż procent rozpoznań nie zależał od czasu przetwarzania danego wyrazu (czas ten był, jak powiedzieliśmy, jednakowy we wszystkich grupach), lecz od rodzaju zadania. Zadania te można z grubsza utożsamić z postulowanymi przez Craika i Lockharta poziomami przetwarzania. 3 .o L U T C O C N O d N O O U O O. O. a Poziomy przetwarzania Rys. 22. Rozpoznawanie slów w zależności od rodzaju zadania. (Według: F. I. M. Craik i E. Tulving, 1975.) Samo utrzymywanie materiału w świadomości, samo jego powtarzanie, bez głębszej analizy, strukturalizacji tego materiału i włączenia w dotychczasowy system wiedzy, nie wystarczy do trwałego przechowania materiału. Wiadomo z wielu badań, że pamiętana jest treść zdań, czyli wynik analizy z poziomu głębokiego, a nie ich forma; powtarzanie zdań i analiza ich formy należy do poziomu pośredniego. 49 Rodzaj Rym Zdanie czcionki Porzadek przetwarzania: seryjność a paralelność Większość współczesnych modeli przetwarzania informacji zakłada co najmniej częściową paralefność przetwarzania, chociaż w pewnych partiach danego modelu postulat seryjności niektórych operacji może być utrzymany. 45 KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl Sprawa seryjności versus paralelność przetwarzania w pamięci krótkotrwałej stała się przedmiotem całej serii badań przeprowadzonych przez S. Sternberga (1966, 1969). Badał on, w jaki sposób osoba badana przeszukuje zapamiętany zbiór elementów (liter lub cyfr) w celu stwierdzenia, czy kolejny bodziec należy czy też nie do tego zbioru. Dokładniej procedura eksperymentalna wyglądała następująco: ustalano najpierw całościowy zbiór bodźców (np. litery alfabetu angielskiego), z tego zbioru wybierano tzw. podzbiór pozytywny (stanowiły go litery podane do zapamiętania) i podzbiór negatywny (pozostałe litery). Osoby badane otrzymywały do zapamiętania podzbiór pozytywny, po czym pojawiała się litera należąca albo do podzbioru pozytywnego, albo do negatywnego, a zadaniem osób badanych było naciśnięcie jednego z dwu kluczy oznaczających odpowiedzi "twierdząca" lub "przecząca". Stosowano dwie procedury: jedna stałego podzbioru pozytywnego, w której zmieniały się jedynie litery dawane w teście rozpoznawania, i druga zmiennego podzbioru pozytywnego, kiedy to za każdym razem podawano do zapamiętania nowy podzbiór pozytywny, z którym następnie należało porównać litery w teście rozpoznawania. Ważną zmienną w tych badaniach stanowiła liczba elementów.składających się na podzbiór pozytywny. Nie przekraczała ona nigdy pojemności STM i wynosiła od 1 do 6 elementów. Jednym z celów Sternberga było ustalenie czasu, jaki zajmują poszczególne operacje umysłowe, np. operacja porównywania. Sprawą tą bliżej nie będziemy się zajmować. Zatrzymamy się natomiast na tym aspekcie wyników Sternberga, który wiąże się bezpośrednio ze sprawą seryjności lub paralelności przetwarzania. Można przyjąć, że podany do zapamiętania podzbiór pozytywny utrzymywany jest w STM i następnie w momencie podania litery do rozpoznania jest ona z tym podzbiorem porównywana. Powstaje pytanie, czy litera ta porównywana jest paralelnie, jednocześnie z wszystkimi zapamiętanymi elementami, czy też seryjnie, tj. z każdym elementem po kolei, Jeśli paralelnie, to zdaniem Sternberga czas reakcji rozpoznania litery nie powinien zależeć od liczby elementów w podzbiorze (obrazuje to wykres A na rys. 23), jeśli natomiast przebieg jest seryjny, to czas ten powinien wzrastać wraz ze wzrostem liczby elementów do porównania (por. wykres B na rys. 23). Ponadto przy paralelnym przeszukiwaniu czas odpowiedzi twierdzących nie powinien się różnić od czasu odpowiedzi przeczących, natomiast wyniki dla odpowiedzi twierdzących powinny różnić się od odpowiedzi przeczących Wielkość podzbioru pozytywnego 46 KRAINA LOGOS www.logos.astral-life.pl Wielkość podzbioru pozytywnego Rys. 23. Przewidywane i otrzymane czasy reakcji w zależności od wie/kości zbioru w badaniach S. Sternberga. Wykres A pokazuje przewidywania modelu paralelnego. Wykres B pokazuje przewidywania modelu wyczerpującego seryjnego. Wykres C pokazuje przewidywania modelu częściowego seryjnego. Wykresy D i E przedstawiają rzeczywiście uzyskane wyniki: D dla podzbioru zmiennego, a E - dla stałego. Kółka pełne oznaczają odpowiedzi "tak", a kółka
|
WÄ…tki
|