mu Twój mózg ochoczo włącza się w procesy zmian, co skuteczniezbliża Cię do wyznaczonego celu...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Zadawaj małe pytania
Jednym ze skuteczniejszych sposobów „zaprogramowania” swojego
mózgu jest zadawanie małych pytań. Nasz mózg uwielbia pytania!
Najważniejsze, aby pytanie nie było na tyle istotne, aby uaktywnić
lęk. Tak więc pytania typu „Co mam zrobić, aby raz na zawsze na-
uczyć się angielskiego?” jest zbyt trudne i przez to zatrważające. Za-
miast radosnej twórczości, nasz mózg zareaguje strachem i zablokuje
dostęp do kory mózgowej (a więc tej części myślącej).
Zadając małe, delikatne pytania, utrzymujemy reakcję „walki lub
ucieczki” w uśpieniu. Pytania Kaizen w rodzaju „Jakie najmniejsze
kroki mogę podejmować, aby poprawić swoją znajomość angielskich
słówek?” albo „Co mogę zrobić przez pięć minut dziennie, aby popra-
wić swoją znajomość gramatyki?” czy „Gdzie mogę znaleźć jedno
źródło informacji o szkołach językowych w moim mieście?” – poma-
gają nam ominąć takie lęki, dzięki czemu nasz mózg może się skupić
na rozwiązywaniu problemów. Zadawaj takie pytania odpowiednio
często, a przekonasz się, że Twój mózg zacznie generować użyteczne
i interesujące pomysły. Samo zadawanie tego typu pytań odpowied-
nio często i cierpliwe oczekiwanie na odpowiedź stymuluje bowiem
korę mózgową. Pytanie nie jest wymagające, za to jest zabawne. Kie-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda
CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda

145
Zadawaj małe pytania
dy zadajesz takie małe pytania, usypiasz ciało migdałowate, skłonne
zwykle do ucieczki, a pobudzasz korę mózgową i właściwą jej kre-
atywność.
Negatywne pytania są zawsze toksyczne
Pamiętaj, że małe pytania muszą być zawsze pozytywne. Jakże często
ludzie stają się sami dla siebie brutalni, zadając sobie pytania typu:
1. Dlaczego zawsze wychodzę na idiotę?
2. Dlaczego nigdy nie stać mnie na konsekwencję?
3. Jak mogłem być aż tak głupi?
Pytania takie podsycają nasze słabości i podkreślają nasze niedostat-
ki, ujmując rzecz bardzo delikatnie. Jeżeli masz tendencję do zada-
wania sobie tego typu pytań, zastosuj inną technikę Kaizen polegają-
cą na zapisywaniu sobie każdego dnia w zeszycie, jednej pozytywnej
rzeczy, jaką zrobiłeś każdego dnia, niezależnie od tego, jak mała by
ona nie była. Po miesiącu takiego zapisywania samych pozytywnych
rzeczy, Twój obraz, Twoja samoocena podniesie się na tyle, że Twoje
niedostatki zmaleją, staną się o wiele mniej ważne.
Zamiast więc katować się pytaniami typu „Dlaczego nie potrafię na-
uczyć się porządnie języka”, zacznij siebie pytać „Co mogę dzisiaj
zrobić, aby choć w małym stopniu poprawić znajomość
słownictwa / gramatyki?” Niezależnie od tego, czy będziesz za-
dawać to pytanie na głos, czy w myślach, staraj się przyjąć łagodny
ton, taki, jakiego używasz względem najlepszego przyjaciela.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda
CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda

146
Myśl małe myśli
Myśl małe myśli
Jeżeli masz problem z rzuceniem się w wir wydarzeń zgodnie z zasa-
dą „po prostu to zrób!”, nie wierzysz w swoje zdolności, uważasz się
za osobę niekompetentną, zacznij „rzeźbić” swój umysł przy pomocy
prostej techniki Kaizen.
Rzeźbienie umysłu, opracowane przez Jana Roberstona, jest techni-
ką pełnego zanurzenia zmysłów opierającą się na obrazach. Polega
ona na udawaniu, że korzystający z niej człowiek faktycznie wykonu-
je dane działanie i nie tylko widzi, ale również słyszy, smakuje, wą-
cha i dotyka. Przy rzeźbieniu umysłu ludzie wyobrażają sobie także
ruch mięśni oraz wzrost i spadek emocji. Technikę tę z dużym skut-
kiem stosują sportowcy, poza normalnym treningiem fizycznym. Jan
Robertson w swojej książce Mind Sculpture postawił tezę, że podczas
rzeźbienia umysłu mózg nie rozumie, że w rzeczywistości wykonuje
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.