Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Zadawaj małe pytania Jednym ze skuteczniejszych sposobów „zaprogramowania” swojego mózgu jest zadawanie małych pytań. Nasz mózg uwielbia pytania! Najważniejsze, aby pytanie nie było na tyle istotne, aby uaktywnić lęk. Tak więc pytania typu „Co mam zrobić, aby raz na zawsze na- uczyć się angielskiego?” jest zbyt trudne i przez to zatrważające. Za- miast radosnej twórczości, nasz mózg zareaguje strachem i zablokuje dostęp do kory mózgowej (a więc tej części myślącej). Zadając małe, delikatne pytania, utrzymujemy reakcję „walki lub ucieczki” w uśpieniu. Pytania Kaizen w rodzaju „Jakie najmniejsze kroki mogę podejmować, aby poprawić swoją znajomość angielskich słówek?” albo „Co mogę zrobić przez pięć minut dziennie, aby popra- wić swoją znajomość gramatyki?” czy „Gdzie mogę znaleźć jedno źródło informacji o szkołach językowych w moim mieście?” – poma- gają nam ominąć takie lęki, dzięki czemu nasz mózg może się skupić na rozwiązywaniu problemów. Zadawaj takie pytania odpowiednio często, a przekonasz się, że Twój mózg zacznie generować użyteczne i interesujące pomysły. Samo zadawanie tego typu pytań odpowied- nio często i cierpliwe oczekiwanie na odpowiedź stymuluje bowiem korę mózgową. Pytanie nie jest wymagające, za to jest zabawne. Kie- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda ● 145 Zadawaj małe pytania dy zadajesz takie małe pytania, usypiasz ciało migdałowate, skłonne zwykle do ucieczki, a pobudzasz korę mózgową i właściwą jej kre- atywność. Negatywne pytania są zawsze toksyczne Pamiętaj, że małe pytania muszą być zawsze pozytywne. Jakże często ludzie stają się sami dla siebie brutalni, zadając sobie pytania typu: 1. Dlaczego zawsze wychodzę na idiotę? 2. Dlaczego nigdy nie stać mnie na konsekwencję? 3. Jak mogłem być aż tak głupi? Pytania takie podsycają nasze słabości i podkreślają nasze niedostat- ki, ujmując rzecz bardzo delikatnie. Jeżeli masz tendencję do zada- wania sobie tego typu pytań, zastosuj inną technikę Kaizen polegają- cą na zapisywaniu sobie każdego dnia w zeszycie, jednej pozytywnej rzeczy, jaką zrobiłeś każdego dnia, niezależnie od tego, jak mała by ona nie była. Po miesiącu takiego zapisywania samych pozytywnych rzeczy, Twój obraz, Twoja samoocena podniesie się na tyle, że Twoje niedostatki zmaleją, staną się o wiele mniej ważne. Zamiast więc katować się pytaniami typu „Dlaczego nie potrafię na- uczyć się porządnie języka”, zacznij siebie pytać „Co mogę dzisiaj zrobić, aby choć w małym stopniu poprawić znajomość słownictwa / gramatyki?” Niezależnie od tego, czy będziesz za- dawać to pytanie na głos, czy w myślach, staraj się przyjąć łagodny ton, taki, jakiego używasz względem najlepszego przyjaciela. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lidia Głowacka-Michejda CAŁA PRAWDA O NAUCE ANGIELSKIEGO — Lidia Głowacka-Michejda ● 146 Myśl małe myśli Myśl małe myśli Jeżeli masz problem z rzuceniem się w wir wydarzeń zgodnie z zasa- dą „po prostu to zrób!”, nie wierzysz w swoje zdolności, uważasz się za osobę niekompetentną, zacznij „rzeźbić” swój umysł przy pomocy prostej techniki Kaizen. Rzeźbienie umysłu, opracowane przez Jana Roberstona, jest techni- ką pełnego zanurzenia zmysłów opierającą się na obrazach. Polega ona na udawaniu, że korzystający z niej człowiek faktycznie wykonu- je dane działanie i nie tylko widzi, ale również słyszy, smakuje, wą- cha i dotyka. Przy rzeźbieniu umysłu ludzie wyobrażają sobie także ruch mięśni oraz wzrost i spadek emocji. Technikę tę z dużym skut- kiem stosują sportowcy, poza normalnym treningiem fizycznym. Jan Robertson w swojej książce Mind Sculpture postawił tezę, że podczas rzeźbienia umysłu mózg nie rozumie, że w rzeczywistości wykonuje
|
Wątki
|