Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
1 7 0 2. Gd y nie m a pr z y c z y n y , nie m a sku tku. Ot óż gr z e c h ś m ie r te ln y je st pr z y c z y n ą klą tw y . S k or o wię c ka ż d y ka pła n moż e r oz gr z e sz y ć z gr z e c hu ś m ie r t e lne go, m oż e r ównie ż z w olnić z k lą t w y . A le z drugi e j stro ny ta wła dz a m oż e z wolni ć z klą tw y , kt ór a m oż e ją r z uc ić . Otóż niż si ( jur y sd y kc j ą ) ka pła ni n ie m ogą w y k lina ć s w y c h podwła d n y c h pa r a f ia n. A wię c n ie m o gą ic h z wolnić z klą tw y . Odpowie d ź. Ka ż d y ka p ła n, któr y moż e r oz gr z e sz y ć z gr z e c hu obc o w a nia z w y klę t y m, m o ż e z woln ić z klą t w y mnie jsz e j. Na to m ia st z wię ksz e j kl ą tw y , k tór ą r z uc ił sę dz ia , m o ż e z woln ić te n, k to j ą r z uc ił lub je go pr z e ło ż on y . Je śli z a ś klą t wa p oc hodz i z sa m e go pr a wa , wó wc z a s biskup, a na we t ka pł a n m ogą z w olnić z nie j w y j ą wsz y sz e ść w y p a dków z a str z e ż o n y c h sa m e m u pr a woda wc y , a m ia no wic ie pa p ie ż owi: 1. z a ude r z e nie c z ł onka kle r u lub z a kon nika , 2. z a podpa le nie kośc ioła , 3. z a wła m a nie do kośc ioła , je śli spr a wc a z osta ł poz w a n y ( pr z e z są d kośc ie l n y ) , 4. z a ś wia do m e obc owa nie z w y klę t y m imie nnie p r z e z pa pie ż a , 5. z a f a łsz e r stwo l ist ów S tolic y Apostolsk ie j, 6. z a wsp ółdz ia ła nie z w y klę t y m i w z br odni . W t y c h w y pa dka c h m o ż e z wolnić z kl ą tw y t y l ko te n, kto ( ją r z uc ił, c h oć b y c hodz iło o ludz i , kt ór z y nie są j e go podwła dn y mi. Je ś li je d na k z a c hodz i ła b y tr u dn ość , b y z wr óc ić się do nie go, wó wc z a s biskup lub ka pła n, bę d ą c y pr z e łoż o n y m w y k l ę te go, m oż e go z wo lni ć z klą tw y p od wa r unkie m , ż e z łoż y pr z y s ię gę pos łusz e ńst wa na ka z o m te g o, kto ową klą twę na n ie go r z uc ił. Ale pie r wsz y ( z t y c h sz e śc iu) w y pa de k dop usz c z a osie m w y j ą tkó w: 1. w nie be z pie c z e ń stwie ś m ie r c i ka ż d y k a pła n moż e z wolnić z j a kie jkol wi e k klą tw y , 2. gd y doz or c a ja kie goś z w ie r z c hnika ude r z y kogo ś, a le nie z nie na wiśc i l ub w z łe j inte nc ji, 3. je śli kob ie ta ude r z y , 4. je śli to b y ł sług a , któ r e go pa n, bę dą c y be z w in y , ponió słb y sz kodę ws kute k je g o ni e obe c nośc i, 5. je śli z a k onnik ude r z y ł z a ko nnik a , nie w y r z ą dz a ją c mu pow a ż ne j sz kod y , 6. je śli je st bie dn y , 7. j e śli je st nie pe łnole tni, sta r y lub c hor ow it y , 8. j e śli m a nie pr z e je dna n y c h wr ogów. S ą je sz c z e inn e okolic z no śc i, w któr y c h ude r z a ją c y c z ł onka kle r u nie wpa d a w klą twę : 1 . je śli t o c z y n i dla utr z y ma nia ka r nośc i, n p. gd y g o ud e r z y na uc z y c i e l lub p r z e łoż on y , 2. je śli kt oś u de r z y go dla ż a r tu z le kko m y ś lnośc i, 3. je śli pr z y ła pi e go na gr z e c hu z ż oną , ma tką , s ios tr ą lub c ór ką , 4. je śli odpła c a ude r z e n ie m z a ude r z e n ie , 5. je śli nie wie , ż e t o kle r y k lu b ka pła n, 6. je śli 1 7 1 ude r z y a pos ta tę ( ods tę p c ę od wia r y ) po tr z e c i m na po m n ie niu ( z e str on y z wie r z c hnika ) , 7. je śli ka p ła n lub kle r y k pr owa dz i ż y c ie spr z e c z ne z sw y m powoł a ni e m , np. z os ta je ż ołnie r z e m a lbo ż y ją c w dwuż e ńs twie . Roz wią z a nie tr udno śc i. 1. Choc ia ż wię ź gr z e c hu je st z a sa dnic z o moc nie jsz a od k lą tw y , nie m n ie j pod pe wn y m wz glę de m wię ź klą t w y je st wię ksz a , a m ia no wic ie z e wz g lę du na to, ż e obowią z uje nie t y lko w stosu nku d o P a na Bo ga , a le ta kż e w stosunk u do K ośc ioł a . Dla te go d o je j z wolnie nia je st potr z e b na jur y sd y k c ja w są dz i e z e wnę tr z n y m; pod c z a s gd y nie je st to potr z e bne d o r oz gr z e sz e nia . Do r oz gr z e sz e ni a nie w y ma ga li( r ów nie ż pr z y się gi, któr e j się ż ą da pr z y z wolni e ni u z klą tw y , skor o p r z y s ię ga , we dłu g Apos toła ( Hbr 6,16) końc z y spo r y m ię d z y l udź m i. 2. P onie wa ż w y klę t y ni c mm pr a wi pr z y stę po wa ć do sa kr a m e ntó
|
Wątki
|