1996 Bremner i in...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
1995, 2003; Teicher 2000).
nych fazach życia dziecka coraz trudniej Niektóre możliwe konsekwencje to:
będzie modyfi kować te struktury. W pew-
– zmniejszenie się liczby synaps; mózgi
nym stopniu jest to możliwe dzięki oddzia-
dzieci krzywdzonych są znacząco mniejsze;
ływaniom psychoterapeutycznym, jednak
– 20%–30% mniejszy układ limbiczny
by takie modyfi kacje w strukturze mózgu zarządzający emocjami, w efekcie czego wystąpiły, potrzeba długotrwałych i konse-nawet niewielki stres może wywołać silną
kwentnych oddziaływań.
reakcję hormonalną, powodującą nadak-
To, co w niezwykle szybkim tempie tywność, lęk, zachowania impulsywne;
kształtuje się we wczesnym okresie życia
– defi cyty zdolności uczenia się;
człowieka później jest trudno zmienić.
– niższe IQ;
Jeśli do częstych doświadczeń dziecka
– zdezorganizowany styl przywiązania;
należy przeżywanie bólu, lęku czy złości, to
– różnego typu zaburzenia psychiczne.
przede wszystkim te emocje – a ściślej mó-
Pierwsze trzy lata życia dziecka to czas
wiąc związane z nimi procesy chemiczne tzw. okresów krytycznych dla kształtowania zachodzące w układzie nerwowym – zde-się określonych umiejętności i funkcji. Jeśli
terminują przebieg procesu kształtowania w tym okresie wystąpią jakieś zaburzenia lub się mózgu dziecka.
defi cyty (np. brak bodźców dźwiękowych
Konsekwencje zaniedbywania i krzyw-
dla kształtowania się słuchu), to dana funkcja
dzenia dla kształtowania się mózgu dziec-
może się nie wykształcić lub być zaburzona.
Czym jest wczesna interwencja
i profilaktyka krzywdzenia małych dzieci?
Profi laktyka krzywdzenia małych dzie-
Kluczem do skutecznych działań w ob-
ci to działania ukierunkowane na zmniej-
szarze profi laktyki oraz wczesnej interwen-
szenie poziomu stresu rodziców małych cji jest oparcie ich na aktualnej wiedzy na dzieci, podniesienie poziomu ich wiedzy temat rozwoju małego dziecka. Podstawą i umiejętności rodzicielskich, a także bez-podejmowanych działań jest wzmacnianie
pośrednie wspieranie zdrowia dziecka.
wyodrębnionych na jej podstawie czyn-
Celem tych działań ma być zmniejszenie ników wspierających prawidłowy rozwój
przypadków krzywdzenia małych dzieci, oraz zmniejszanie poziomu czynników ry-
a co za tym idzie – zapewnienie im pod-
zyka wystąpienia zaburzeń.
staw do dalszego prawidłowego rozwoju
Planując działania profi laktyczne musi-
fizycznego, poznawczego, emocjonalnego
my pamiętać, że dziecko może stać się ofi arą
oraz społecznego.
krzywdzenia z różnych powodów: niewie-
Programy wczesnej interwencji i profi -
dzy rodzica (że np. potrząsanie dzieckiem
laktyki krzywdzenia małych dzieci obej-
może powodować urazy mózgu), proble-
mują między innymi takie działania, jak: mów infrastruktury (brak lub mały dostęp wizyty domowe, warsztaty umiejętności do służby zdrowia, skutkujący brakiem rodzicielskich, warsztaty radzenia sobie ze właściwej diagnozy), czy zamierzonego stresem, poradnictwo i wsparcia lekarskie działania. Tak więc planowane działania oraz psychologiczne.
powinny zawierać zarówno elementy edu-
Dziecko krzywdzone • nr 2(27) 2009
4
AGNIESZK
A IZDEBSK A, KAROLINA L
E WANDOWS K A •
ZNACZENIE PROFILAKTYKI KRZYWDZENIA
AGNIESZK
A IZDEBSK A, KAROLINA L
E WANDOWSKA ZNACZENIE PROFILAKTYKI KRZYWDZENIA
MAŁYCH DZIECI
MAŁYCH DZIECI
kacji, rozwiązań systemowych, jak i działań
2. Redukcja predyspozycji do przeja-
monitorująco-interwencyjnych.
wiania zaburzeń antyspołecznych i podej-
Wiele przeprowadzonych analiz pro-
mowania aktów przemocy
gramów prof laktycznych i wczesnej in-
• Predyspozycje do zachowań agresyw-
terwencji, realizowanych m.in. w Wielkiej nych a także zaburzeń o charakterze anty-Brytanii, Francji, Stanach Zjednoczonych, społecznym kształtują się do 3. roku życia potwierdza wysoką społeczną, a także w wyniku niewłaściwego traktowania dzie-ekonomiczną wartość działań podejmo-
ci przez rodziców.
wanych w obszarze profi laktyki krzyw-
• Tendencje do reagowania agresją wy-
dzenia małych dzieci. Wartość ta wiąże kształcone we wczesnym dzieciństwie są się przede wszystkim z trzema głównymi najtrudniejsze do późniejszej korekcji.
obszarami.
• Najważniejszym czynnikiem zabezpie-
czającym przed agresywnymi zachowania-
1. Polepszenie fi zycznego i psychiczne-
mi wobec otoczenia jest empatia. Warun-
go dobrostanu dzieci
kiem rozwoju empatii jest doświadczenie
• Zmniejszenie liczby przypadków mal-
w najwcześniejszym dzieciństwie więzi
tretowania i wykorzystywania dzieci.
z opiekunem, który adekwatnie reaguje na
• Zmniejszenie liczby przypadków ura-
potrzeby dziecka.
zów fi zycznych i psychicznych dzieci po-
przez ograniczenie zjawiska ich zaniedby-
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.