rzeczywistości u niewidomych jest znaczny, zwłaszcza że jego receptorynależą do telereceptorów, które są zdolne reagować na bodźce pochodzące odprzedmiotów i...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

3.4. Rola słuchuŃ
w działalności praktycznej
W działalności praktycznej u człowieka widzącego słuch nie odgrywa
specjalnej i znaczącej roli. Jednak w przypadku braku wzroku zostaje on
zniewolony do intensywnej pracy i przejęcia w pewnym zakresie jego funkcji.
Już przy omawianiu znaczenia wzroku w praktycznej działalności człowieka
zaznaczono, że zmysł słuchu współdziała ze zmysłem wzroku. I. M. Sołowjowa
(1976, s. 22Ď) podkreśla wprawdzie, że głównym regulatorem i kontrolerem
przy wykonywaniu ruchów jest analizator wzrokowy, to dodaje jednak, że: "W
niektórych przypadkach funkcję regulującą spełnia głównie analizator
słuchowy. Jednakże zwykle przy koordynacji oba te analizatory współpracują
ze sobą (...) Przy "wyłączeniu" percepcji wzrokowej okazało się, jak ważną
rolę odgrywa słuch jako kontroler i regulator działalności. Posługując się
wzrokiem roli tej prawie nie dostrzegamy".
Szczególnie regulująca i kontrolująca funkcja słuchu ujawnia się przy
wykonywaniu czynności życia codziennego oraz czynności zawodowych. Dla
przekładu można podać nalewanie płynu do szklanki przez niewidomego. W
miarę napełniania się szklanki dźwięk towarzyszący nalewaniu ulega pewnym
zmianom, które są dla niewidomego znaczącym sygnałem akustycznym. Podobnie
zmiana dźwięku, którego źródłem jest praca maszyny, może być dla
niewidomego pracownika sygnałem, że dany proces wkracza w nową fazę lub że
maszyna zaczyna nieprawidłowo pracować.
Mówiąc o znaczeniu wzroku w kształtowaniu nowych ruchów i czynności
trzeba również zaznaczyć, że w bardzo wielu przypadkach demonstracji ruchu,
który jest przedmiotem nauki, towarzyszy słowna instrukcja, wyjaśnienie. W
niektórych przypadkach przy nauce nowych czynności, które opierają się na
znanych, ukształtowanych ruchach, sama słowna instrukcja i objaśnienie
wystarcza do opanowania nowej umiejętności praktycznej.
A więc słuch, który odbiera bodźce akustyczne składające się na mowę
dźwiękową, i w tym zakresie spełniać może znaczną rolę kompensacyjną.
3.5. Rola słuchuŃ
w orientacji przestrzennej
Znaczenie bodźców akustycznych w orientacji przestrzennej i poruszaniu
się u człowieka widzącego jest niewielkie. Z reguły ich rola ogranicza się
do sygnalizacji istnienia przedmiotu - przeszkody w polu percepcji
słuchowej, o ile jest on źródłem dźwięku. A więc bodźce akustyczne zwracają
tylko uwagę ludzi widzących na obecność danego przedmiotu w najbliższym
otoczeniu, jeśli nie zauważyli go uprzednio za pomocą wzroku. Dla
dokładnego zlokalizowania go używają natomiast wzroku.
Dla niewidomych dźwięki mają wręcz zasadnicze znaczenie w orientacji
przestrzennej, zwłaszcza; gdy chodzi o przestrzeń dużą. Obok wartości
sygnalizacyjnej pozwalają one na spostrzeganie dokonywających się
niektórych zmian w otoczeniu, jak również wykrywanie przeszkód od drodze i
ustalanie dokładnej ich lokalizacji. Rozważając to zagadnie nie przede
wszystkim trzeba rozstrzygnąć sprawę stosunku dźwięku do przestrzeni - czy
bodźce dźwiękowe nie posiadając elementów przestrzennych mogą wywołać
wyobrażenie przedmiotu (dwu- lub trójwymiarowego) albo określonej
przestrzeni z takimi elementami, jak kierunek, odległość itd. Mówiąc o
znaczeniu słuchu w kształtowaniu wyobrażeń przestrzennych, ogólnie trzeba
stwierdzić, że jest ono o wiele większe dla niewidomych niż dla widzących,
ale nie najważniejsze. W tym względzie główną rolę przypisują wyniki badań
naukowych wrażeniom dotykowo ruchowym, a zwłaszcza gdy chodzi o przedmioty
dostępne dla dotyku. Słuch ma natomiast swój poważny udział w kształtowaniu
wyobrażenia przestrzeni dużej - wykraczającej poza możliwości percepcyjne
dotyku. Chodzi tutaj mianowicie o duże pomieszczenia, np. halę produkcyjną
czy tzw. przestrzeń otwartą, a więc przestrzeń, w której możliwe jest
poruszanie się. (W. Swierłow, 1957, s. 71Ď).
Znaczenie bodźców akustycznych dla orientacji przestrzennej niewidomych i
wytwarzania wyobrażeń określonej przestrzeni u niewidomych można sprowadzić
do:
1Ď) sygnalizacji istnienia w polu percepcji słuchowej przedmiotu -
przeszkody będące źródłem dźwięku,
2Ď) ustalenia lokalizacji przedmiotu czy zjawiska będącego źródłem
dźwięku, a więc kierunku i odległości od niewidomego,
3Ď) ustalenia odległości między niewidomym a przedmiotem znajdującym się
w ruchu.
3.5.1. SygnalizowanieŃ
przedmiotów i zjawisk
Już samo zasygnalizowanie istnienia w polu percepcji słuchowej przedmiotu
czy zjawiska ma dla niewidomego określone znaczenie. Wynika ono stąd, że
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zĹ‚apiÄ…, to znaczy, ĹĽe oszukiwaĹ‚eĹ›. Jak nie, to znaczy, ĹĽe posĹ‚uĹĽyĹ‚eĹ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….