Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Czasami ten uścisk bywa tak silny, że aż nieprzyjemny,
jednak dzięki temu zapada mi w pamięć i już mam zakodowane, że dana osoba jest osobą silną i pewną siebie. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Aleksander Łamek NIEŚMIAŁOŚĆ – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 34 Aleksander Łamek Odpowiedni nastrój Jak się okazuje, nastrój, w jakim zaczynamy i prowadzimy roz- mowę z inną osobą, często przechodzi na nią. Dlatego warto podczas rozmowy przyjąć taki nastrój, jaki chcemy, aby miała druga osoba. Jeśli prowadzimy poważne rozmowy biznesowe, to warto przyjąć po- ważny, a równocześnie pełen szacunku dla drugiej strony wygląd i ton głosu. Z kolei jeśli zależy nam na jak najlepszym samopoczuciu drugiej osoby, to już przy witaniu warto się do niej uśmiechnąć i okazywać radość podczas całego spotkania. Mowa ciała Warto też pamiętać o mowie ciała. Dzięki niej możemy okazy- wać naszą życzliwość drugiej osobie. Robimy to w ten sposób, że zwracamy się w stronę rozmówcy swoim ciałem. Gdy siedzimy, to możemy pochylić się w jego stronę. Niech poczuje on, że jesteśmy nim naprawdę zainteresowani. Kontakt wzrokowy Podczas rozmowy osoby nieśmiałe często boją się nawiązywać kontakt wzrokowy z rozmówcami. Tymczasem jest on jednym z pod- stawowych elementów dobrego kontaktu. Ja sam przez wiele lat pod- czas rozmów traktowałem bezpośredni kontakt wzrokowy jako coś nieprzyjemnego i coś, czego lepiej unikać. Proponuję, abyś zastano- wił się, jak to jest w Twoim przypadku. Czy patrzysz swoim rozmów- com prosto w oczy, czy tylko spoglądasz w kierunku ich oczu? Można to sprawdzić w bardzo prosty sposób – jeżeli rzeczywiście spojrzałeś komuś prosto w oczy, to powinieneś wiedzieć, jaki kolor oczu ma dana osoba. Ten test jest też świetnym ćwiczeniem. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Aleksander Łamek NIEŚMIAŁOŚĆ – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 35 Aleksander Łamek Ćwiczenie Jeżeli masz kłopoty w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu wzrokowego z innymi ludźmi, to zacznij to ćwiczyć w ten sposób, że prowadząc z nimi rozmowę, staraj się zauważyć, jaki mają kolor oczu. Kończenie rozmów Będąc osobą nieśmiałą, zauważyłem u siebie obawę przed kończeniem rozmów. Wydawało mi się, że dobre zakończenie roz- mowy jest trudną sztuką, wymagającą wyrafinowanych działań. Chciałem, aby rozmówca, z którym rozmawiałem, poczuł, że nasza rozmowa (i jej zakończenie) była naprawdę dobra. Problem polegał na tym, że zastosowanie tego założenia w praktyce było fatalne. Chcąc zakończyć fajnie rozmowę, najczęściej ją spalałem. Polegało to np. na tym, że kilka razy powtarzałem to samo zdanie. Wynikało to zarówno z braku wprawy, jak i ze stresu. W końcu doszedłem do wniosku, że najlepszym sposobem na kończenie rozmów jest robienie tego szybko. Czyli jeżeli ktoś do mnie mówi: „No to do zobaczenia”, to odpowiadam krótko i stanow- czo: „Na razie”, „Cześć” i idę w swoją stronę. Dlatego zastanów się, jak Ty kończysz rozmowy z innymi ludźmi. Jeżeli masz podobny problem, jak ja miałem, to warto sobie w domu poćwiczyć, nawet przed lustrem, szybkie, pewne kończenie rozmów. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Aleksander Łamek NIEŚMIAŁOŚĆ – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 36 Aleksander Łamek Ćwiczenie Stań przed lustrem i poćwicz krótkie kończenie rozmów. Co wte- dy powiesz, czy podasz rękę, czy się uśmiechniesz, czy spojrzysz rozmówcy w oczy? Zaplanuj to w szczegółach i poćwicz. Oczywiście w przyszłości możesz iść o krok dalej i zacząć wy- myślać bardziej wyrafinowane sposoby żegnania się z innymi (np. poprzez prawienie im komplementów). I tutaj obowiązuje ta sama zasada – ćwicz najpierw w domu. Ćwiczenie Wymyśl i zapisz jak najwięcej zdań, którymi możesz kończyć rozmowy. Przykłady: Cieszę się, że mogliśmy się spotkać. Do zobaczenia/Na razie. Dzięki za miłe spotkanie. Trzymaj się! ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Aleksander Łamek NIEŚMIAŁOŚĆ – darmowy fragment – kliknij po więcej ● str. 37 Aleksander Łamek Rozdział 15. Niesamowita sztuka słuchania Osoby nieśmiałe czują presję unikania ciszy. Boją się, że jeśli będą cały czas cicho, to nie tylko inni nie będą ich dostrzegać, ale też uznają, że są nudne. Tymczasem umiejętność słuchania jest niezwy- kle cenna. Większość ludzi (a może nawet wszyscy) myśli przede wszystkim o sobie. Najważniejszą osobą na świecie są dla nich oni sami. Dlatego prawie każdy z nas lubi mówić o sobie, swoich przy-
|
Wątki
|