Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Sygna³y te bêd¹ dzia-
³a³y jak samospe³niaj¹ca siê przepowiednia. ~ !% ~ GEO RGE V OJTA [USA] Pragmatyczny aspekt zgodnoci z normami Ryzyko zwi¹zane z zachowaniem zgodnoci z podstawowymi norma- mi lub te¿ jej brakiem mo¿na podsumowaæ w skrócie w sposób sprecyzo- wany poni¿ej. Brak zgodnoci z normami w zakresie rozpowszechniania danych oraz przejrzystoci polityki fiskalnej i monetarnej wskazuje na to, i¿ krajowe dane statystyczne mog¹ nie byæ dostatecznie dok³adne i nie dawaæ w³aciwego spojrzenia na politykê gospodarcz¹. Potencjalny problem stanowi¹: zatajone zobowi¹zania, kreacja pieni¹dza, finansowanie deficytowe itd. Co za tym idzie, dostêpne informacje mog¹ nie byæ dostatecznie wiarygodne i nie przed- stawiaæ pe³nego obrazu ryzyka zwi¹zanego z inwestowaniem w danym kra- ju w sposób zgodny z prawd¹. Niezgodnoæ ze standardami w zakresie ra- chunkowoci i audytu mog¹ oznaczaæ, i¿ wartoæ przedsiêbiorstwa oraz osi¹- gniête przezeñ wskaniki rentownoci s¹ doæ niejasne i/lub nieprecyzyjne. Brak skutecznych metod zarz¹dzania korporacjami wi¹¿e siê z ryzykiem, jakie niesie niew³aciwe zarz¹dzanie przedsiêbiorstwem b¹d z jeszcze po- wa¿niejszym ryzykiem. Brak skutecznego trybu postêpowania upad³ocio- wego mo¿e oznaczaæ, ¿e niemo¿liwa jest skuteczna i sprawiedliwa restruk- turyzacja przedsiêbiorstw znajduj¹cych siê w trudnej sytuacji ekonomicznej lub zagro¿onych upad³oci¹, uwzglêdniaj¹ca wszystkie zainteresowane ni¹ strony. Niezadowalaj¹ce regulacje prawne, dotycz¹ce kwestii prania brud- nych pieniêdzy, sugeruj¹ istnienie nieetycznego i skorumpowanego rodo- wiska biznesowego. Niedoskona³oæ przepisów dotycz¹cych mechanizmów p³atnoci, banków, papierów wartociowych oraz towarzystw ubezpiecze- niowych mo¿e stanowiæ wskazówkê niew³aciwego funkcjonowania syste- mu finansowego oraz nadw¹tlenie aktywów i kapita³u, które mog¹ zagra¿aæ rozwojowi i stabilizacji ekonomicznej. Wszystkie powy¿sze czynniki w istotny sposób wp³ywaj¹ na zmianê profilu makroekonomicznego kraju. Informacje te nale¿y wiêc oceniaæ w opar- ciu o starann¹ analizê wstêpn¹. Nale¿y te¿ odpowiednio okrelaæ ich wagê i ujawniaæ je klientom, udzia³owcom, zarz¹dowi czy te¿ ustawodawcom i pra- cownikom za porednictwem np. porêczycieli, kierowników konsorcjów, spó³ek zarz¹dzaj¹cych inwestycjami, maklerów oraz inwestorów nabywaj¹- cych akcje. Powinno siê to odbyæ przed podjêciem przez wspomniane ~ !% ~ Wdra¿anie wiatowych nor m w dziedzinie sprawdzonych rozwi¹zañ ... 8 jednostki ryzyka oraz w momencie, gdy ryzyko to uwzglêdnione jest w portfelu inwestycyjnym. Odpowiedzialnoæ porêczyciela za zarz¹dza- nie ryzykiem zwi¹zanym z wdra¿aniem norm jest wiêc nieunikniona. Aktualny kontekst Obecnie perspektywy utrzymania tempa wiatowego rozwoju s¹ doæ zró¿nicowane. Jak do tej pory nie ustalono jeszcze, jaki mechanizm zostanie zastosowany w celu rozwi¹zania kwestii kryzysu finansowego. Zarówno Bank wiatowy, jak i Miêdzynarodowy Fundusz Monetarny stanowi¹ obecnie przed- miot krytyki z powodu b³êdnych strategii politycznych, marnotrawstwa za- sobów oraz niedostatecznych wyników dzia³añ. Nap³yw kapita³u do krajów z tworz¹c¹ siê gospodark¹ rynkow¹ nie tylko os³ab³, lecz w wielu krajach ust¹pi³ miejsca odp³ywowi kapita³u. Jedyn¹ skuteczn¹ drog¹ do podniesienia i utrzymania wysokiego tempa rozwoju gospodarki wiatowej jest przyjêcie przez poszczególne kraje odpo- wiednich strategii makroekonomicznych oraz zobowi¹zañ do wdra¿ania wia- towych norm. Dziêki temu mo¿liwe bêdzie stworzenie, na poziomie krajo- wym, warunków sprzyjaj¹cych podniesieniu poziomu krajowych i zagra- nicznych inwestycji w akcje dochodowych przedsiêbiorstw. Zarówno miê- dzynarodowa wspólnota gospodarcza, jak i w szczególnoci jej sektor
|
Wątki
|