istotne podziały – pierwszy dokonywany z punktu widzenia ściśle przedmiotowego, drugi odnoszący się do terytorialnegozakresu zadań...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

I tak, w nauce zarządzania publicznego i jej szczególnej „odnodze” w postaci nauki administracji (nauki o administra-
cji publicznej) wyróżnia się, z punktu widzenia przedmiotowego, następujące rodzaje zadań publicznych:
• tradycyjne zadania reglamentacyjno-policyjne ze sfery imperium, polegające na nakładaniu zakazów lub nakazów
określonego zachowania się lub na zezwalaniu na takie postępowanie, do którego podmioty prawa nie są same
z siebie upoważnione, a także na rozstrzyganiu związanych z tym sporów; szczególną kategorią tych zadań są nowe-
go typu zadania regulacyjne, w których władza publiczna stara się zastąpić swoimi rozstrzygnięciami (ustawodaw-
czymi, administracyjnymi, sądowymi) mechanizmy rynkowe w sytuacji ich braku albo słabości (transport lotniczy
i kolejowy, telekomunikacja, energetyka, zaopatrzenie w wodę itp.),
• zapewnienie świadczenia usług użyteczności publicznej (poprzez administrację świadczącą – prestacyjną), nieod-
płatnie (jak szkoła publiczna) lub odpłatnie, co łączy się bezpośrednio z realizacją zasad sprawiedliwości społecznej
w warunkach gospodarki rynkowej,
• o charakterze rejestracyjno-ewidencyjnym (różnego rodzaju rejestry publiczne) lub statystycznym,
• na rzecz rozwoju czy też „zarządzanie zmianami”, jako najnowszy rodzaj zadań, realizowanych na szczeblu lokalnym
(w tym zakresie występuje także, historycznie najstarsza, funkcja zagospodarowania przestrzennego), regionalnym,
krajowym i – ostatnio – europejskim,
• gospodarowanie własnością publiczną ( dominium), tj. zasobami materialnymi, w szczególności aktywami trwałymi
niezbędnymi dla zapewnienia realizacji innych rodzajów zadań publicznych (o zasobach tych będzie mowa w roz-
dziale następnym).
Osobno należy wskazać funkcję wypracowywania i realizowania polityk (jak polityki regulacyjne, polityka edukacyjna,
polityka społeczna, polityka rozwoju gospodarczego) w różnych materiach zadań publicznych. Funkcję tę, mogącą się od-
nosić do każdej z wymienionych powyżej materii, można wyodrębniać na zasadzie funkcjonalnej, a nie przedmiotowej.
Z kolei przy zastosowaniu kryterium zakresu terytorialnego, odróżnia się od siebie, co stanowi także kategorie prawne,
znajdujące umocowanie w Konstytucji RP, zadania:
• państwowe (tj. zadania organów i instytucji państwa w znaczeniu węższym), przy czym, w odniesieniu do zadań z za-
kresu administracji publicznej, zdecydowaną większość zadań państwowych stanowią zadania z zakresu admini-
stracji rządowej (tj. administracji podległej bezpośrednio lub pośrednio prezesowi Rady Ministrów – por. punkt 4),
• regionalne, które wyróżniają się tym, że nie odnoszą się do spraw indywidualnych, lecz mają charakter zbiorowy,
przede wszystkim z zakresu działań na rzecz rozwoju (rozwój wszelkiego rodzaju infrastruktury regionalnej w ra-
mach kształtowania i prowadzenia polityki „infraregionalnej”) – w większych państwach europejskich stanowią one
właściwy przedmiot działania samorządu regionalnego (u nas samorządu wojewódzkiego) albo regionalnych orga-
nów autonomicznych (por. punkt 4),
• lokalne (gminne i ewentualnie lokalne ponadgminne, u nas powiatowe), które polegają na dostarczaniu wszelkiego
rodzaju usług publicznych (zarówno reglamentacyjnych, jak i z zakresu administracji świadczącej) członkom odpo-
wiednich społeczności lokalnych – z istoty swojej są to zadania odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego.
Zadania regionalne i lokalne w państwie unitarnym (jakim jest Polska czy Francja) są, co do swojej istoty, zadaniami
własnymi odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki te mogą jednak wykonywać także zadania zleco-
ne z zakresu administracji rządowej, przekazane im w drodze ustawowej, jak również zadania powierzone zarówno z za-
kresu administracji rządowej, jak i z zakresu zadań innych jednostek samorządu terytorialnego, przekazane im, w ramach
możliwości określonych w ustawie, w drodze porozumień zawartych z właściwymi organami władz publicznych.
Elementy teorii państwa
ekonomia_skrypt_1.indd 35
2008-03-16 23:52:37
W ramach Unii Europejskiej kształtuje się nowa kategoria zadań publicznych, a mianowicie zadania wspólnotowe,
określone w Traktacie Ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz w Traktacie Unii Europejskiej. Zadania te mogą przy-
padać Wspólnotom lub Unii wyłącznie albo też należeć do Wspólnot lub Unii Europejskiej na zasadzie subsydiarności
– gdy nie jest możliwe należyte ich wykonywanie przez poszczególne państwa członkowskie.
2.4. Zadania a kompetencje
W języku prawniczym odróżnia się od siebie zadania i kompetencje. Zadania to, w ramach ustawowo określonego
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.