Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
I tak, w nauce zarządzania publicznego i jej szczególnej „odnodze” w postaci nauki administracji (nauki o administra- cji publicznej) wyróżnia się, z punktu widzenia przedmiotowego, następujące rodzaje zadań publicznych: • tradycyjne zadania reglamentacyjno-policyjne ze sfery imperium, polegające na nakładaniu zakazów lub nakazów określonego zachowania się lub na zezwalaniu na takie postępowanie, do którego podmioty prawa nie są same z siebie upoważnione, a także na rozstrzyganiu związanych z tym sporów; szczególną kategorią tych zadań są nowe- go typu zadania regulacyjne, w których władza publiczna stara się zastąpić swoimi rozstrzygnięciami (ustawodaw- czymi, administracyjnymi, sądowymi) mechanizmy rynkowe w sytuacji ich braku albo słabości (transport lotniczy i kolejowy, telekomunikacja, energetyka, zaopatrzenie w wodę itp.), • zapewnienie świadczenia usług użyteczności publicznej (poprzez administrację świadczącą – prestacyjną), nieod- płatnie (jak szkoła publiczna) lub odpłatnie, co łączy się bezpośrednio z realizacją zasad sprawiedliwości społecznej w warunkach gospodarki rynkowej, • o charakterze rejestracyjno-ewidencyjnym (różnego rodzaju rejestry publiczne) lub statystycznym, • na rzecz rozwoju czy też „zarządzanie zmianami”, jako najnowszy rodzaj zadań, realizowanych na szczeblu lokalnym (w tym zakresie występuje także, historycznie najstarsza, funkcja zagospodarowania przestrzennego), regionalnym, krajowym i – ostatnio – europejskim, • gospodarowanie własnością publiczną ( dominium), tj. zasobami materialnymi, w szczególności aktywami trwałymi niezbędnymi dla zapewnienia realizacji innych rodzajów zadań publicznych (o zasobach tych będzie mowa w roz- dziale następnym). Osobno należy wskazać funkcję wypracowywania i realizowania polityk (jak polityki regulacyjne, polityka edukacyjna, polityka społeczna, polityka rozwoju gospodarczego) w różnych materiach zadań publicznych. Funkcję tę, mogącą się od- nosić do każdej z wymienionych powyżej materii, można wyodrębniać na zasadzie funkcjonalnej, a nie przedmiotowej. Z kolei przy zastosowaniu kryterium zakresu terytorialnego, odróżnia się od siebie, co stanowi także kategorie prawne, znajdujące umocowanie w Konstytucji RP, zadania: • państwowe (tj. zadania organów i instytucji państwa w znaczeniu węższym), przy czym, w odniesieniu do zadań z za- kresu administracji publicznej, zdecydowaną większość zadań państwowych stanowią zadania z zakresu admini- stracji rządowej (tj. administracji podległej bezpośrednio lub pośrednio prezesowi Rady Ministrów – por. punkt 4), • regionalne, które wyróżniają się tym, że nie odnoszą się do spraw indywidualnych, lecz mają charakter zbiorowy, przede wszystkim z zakresu działań na rzecz rozwoju (rozwój wszelkiego rodzaju infrastruktury regionalnej w ra- mach kształtowania i prowadzenia polityki „infraregionalnej”) – w większych państwach europejskich stanowią one właściwy przedmiot działania samorządu regionalnego (u nas samorządu wojewódzkiego) albo regionalnych orga- nów autonomicznych (por. punkt 4), • lokalne (gminne i ewentualnie lokalne ponadgminne, u nas powiatowe), które polegają na dostarczaniu wszelkiego rodzaju usług publicznych (zarówno reglamentacyjnych, jak i z zakresu administracji świadczącej) członkom odpo- wiednich społeczności lokalnych – z istoty swojej są to zadania odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego. Zadania regionalne i lokalne w państwie unitarnym (jakim jest Polska czy Francja) są, co do swojej istoty, zadaniami własnymi odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki te mogą jednak wykonywać także zadania zleco- ne z zakresu administracji rządowej, przekazane im w drodze ustawowej, jak również zadania powierzone zarówno z za- kresu administracji rządowej, jak i z zakresu zadań innych jednostek samorządu terytorialnego, przekazane im, w ramach możliwości określonych w ustawie, w drodze porozumień zawartych z właściwymi organami władz publicznych. Elementy teorii państwa ekonomia_skrypt_1.indd 35 2008-03-16 23:52:37 W ramach Unii Europejskiej kształtuje się nowa kategoria zadań publicznych, a mianowicie zadania wspólnotowe, określone w Traktacie Ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz w Traktacie Unii Europejskiej. Zadania te mogą przy- padać Wspólnotom lub Unii wyłącznie albo też należeć do Wspólnot lub Unii Europejskiej na zasadzie subsydiarności – gdy nie jest możliwe należyte ich wykonywanie przez poszczególne państwa członkowskie. 2.4. Zadania a kompetencje W języku prawniczym odróżnia się od siebie zadania i kompetencje. Zadania to, w ramach ustawowo określonego
|
Wątki
|