Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Etyka chrześcijańska Oparta jest na podstawie wskazówek moralnego postępowania i życia osób wierzących w Boga, zaczerpniętych z Biblii. Etyka chrześcijańska na podstawie tych wskazań i opisów buduje systematyczną doktrynę etyczną.
Etyka świecka Sensu i wartości zachowania moralnego należy szukać w relacjach z innymi ludźmi i zrozumieć w kontekście antropologiczno-historycznym, nie zaś kontekście transcendentalnym.
Etyka stoicka opiera się na zasadzie osiągania szczęścia przez wewnętrzną dyscyplinę moralną, sumienne spełnianie tych obowiązków, które spadają na nas naturalną koleją rzeczy, oraz odcięcia swoich emocji od zdarzeń zewnętrznych, czyli utrzymywania stanu spokojnego szczęścia niezależnie od zewnętrznych warunków.
Utylitaryzm najwyższym dobrem jest pożytek jednostki lub społeczeństwa, a celem wszelkiego działania powinno być największe szczęście największej liczby istot żywych. Podkreśla się wagę efektów postępowania. Intencja czynu nie ma większego znaczenia etycznego – ważne jest tylko, czy daje on więcej efektów korzystnych czy szkodliwych.
Etyka obiektywistyczna każdy człowiek powinien kierować się własnym interesem (racjonalnym egoizmem). Ponieważ każdy by przetrwać musi dbać o siebie. Odrzuca doktryna altruizmu, podobnie jak żądanie poświęcania innych dla siebie.
Etyka troski - rozwinięte w ramach feminizmu stanowisko etyki relacyjnej, które za podstawę ludzkiej egzystencji i punkt wyjścia dla rozważań etycznych przyjmuje opartą na trosce relację między dwiema istotami ludzkimi a nie indywidualność.
6 Filozoficzne koncepcje prawdy. Najważniejsza jest koncepcja klasyczna, wywodząca się od Arystotelesa: „powiedzieć o czymś co jest, że jest i o czymś co nie jest, że nie jest to powiedzieć prawdę”. Dane zdanie A jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy stan faktyczny opisany przez zdanie A ma rzeczywiście miejsce. Pierwszą koncepcją nieklasyczną jest koncepcja pragmatyczna. Za zdanie prawdziwe uchodzi według niej to zdanie, którego konsekwencje mają praktyczne zastosowanie, pozwala na działanie i poznawanie. Koncepcję ta zastępuje więc pojęcie prawdziwości pojęciem użyteczności. Kolejną jest koncepcja koherencyjna. Zastępuje ona nierozstrzygalną zgodność z rzeczywistością zgodnością z naszą wiedzą. A więc prawdziwe miałoby być to, co jest zgodne z naszą wiedzą. Trzecią jest koncepcja konsensualna. W koncepcji tej prawdziwe jest to, na co zgadzają się dyskutanci. Jest to koncepcja skrajnie relatywistyczna, bo każdy ma w niej swoją własną indywidualną „prawdę”. Wg św. Tomasza z Akwinu słowo „prawda” może być rozumiane jako: metafizycznie – (prawdą jest to, co jest) prawdziwe jest to, co istnieje. Prawda jest zamienna z bytem. Każda rzecz, o ile istnieje, jest prawdziwa. teoriopoznawczo – prawda zachodzi wówczas, jeżeli to co jest w naszym intelekcie jest zgodne z rzeczywistością. logicznie – wszystko co wskazuje na prawdę, ukazuje ją, prowadzi do niej. 7. Filozoficzne dowody na istnienie Boga. Dowody na istnienie Boga zebrał i uporządkował św. Tomasz z Akwinu w postaci tzw. pięciu dróg. Były to:1) droga "z ruchu" nawiązująca do Arystotelesa i ujmująca Boga jako Czysty Akt - Pierwszego Poruszyciela.2) droga "z przyczynowości sprawczej" O istnieniu Istoty Samoistnej. Wnosząca z niesamoistności świata, w którym każdy byt ma jakąś przyczynę, która jest ostateczną przyczyną wszystkiego (najbliższa metafizyce św. Tomasza);3) droga "z przygodności i konieczności" Wskazująca, że niekonieczny związek istoty i istnienia w bytach przygodnych którego konsekwencją jest uznanie Bytu Koniecznego, będącego przyczyną wszelkiej konieczności (nawiązanie do rozważań Awicenny i Awerroesa);4) droga "ze stopni doskonałości" Wg której analiza gradacji różnych bytów pod tym właśnie względem prowadzi do przyjęcia Bytu Najdoskonalszego, uosabiającego pełnię prawdy, dobra i piękna (wpływ Platona);5) droga "z celowości rzeczy" Gdzie na podstawie uporządkowanego i celowego sposobu istnienia bytów nierozumnych wnosi się o obecności kierującego wszystkim Boskiego Intelektu.
|
Wątki
|