ďťż

— sprawa stosunku do dzieci kalekich zwišzana jest dziedzinš uprzedzeń...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Jakkolwiek pozycja społeczna dziecka upoœledzonego
fizycznie jest gorsza od pozycji dziecka zdrowego, to jednak jest równo-
czeœnie uważana za lepszš aniżeli pozycja inwalidy dorosłego w społeczeństwie.
R. Barker (1948) wyraża poglšd, że od kalekiego dziecka społeczeństwo wy-
maga mniej, niż od zdrowego i pod tym względem jest ono w łatwiejszej sy-
tuacji. Również J. V. Berreman (1954) uważa, że pozycja społeczna dorosłego
inwalidy jest gorsza, niż dziecka. Wiele bowiem osób traktuje dzieci kalekie
z sympatiš i pobłażliwoœciš i stara się im pomóc w różny sposób, natomiast
gdy dzieci te stajš się dorosłymi, sš odtršcane przez otoczenie jako. pracow-
nicy, członkowie klubów, kandydaci do małżeństwa itp.
21
D. POZYCJA SPOŁECZNA INWALIDÓW I POSTAWY WOBEC NICH
W PORÓWNANIU Z INNYMI GRUPAMI MNIEJSZOŒCIOWYMI
Postawy wobec inwalidów i ich pozycja społeczna niejednokrotnie przy-
równywane sš do pozycji innych grup mniejszoœciowych i postaw wobec nich.
Np. R. Barker (1948), J. W. Tenny (1953), F. C. Macgregor (1951), J. V. Berre-
man (1954), G. A. Roeher (1959), E. L. Coven, R. P. Underberg i R. T. Verrillo
(1956) oraz B. A. Wright (1965) omawiajš zagadnienie pozycji społecznej inwa-
lidów w porównaniu z pozycjš społecznš innych grup mniejszoœciowych —
rasowych, narodowoœciowych i religijnych, w zwišzku z postawami społecz-
nymi wobec tych różnych grup.
Autorzy ci zgodni sš co do tego, że nieuprzywilejowana pozycja społeczna
inwalidów podobna jest pod pewnymi względami do pozycji innych grup mniej-
szoœciowych.
Według Barkera — w stosunku do inwalidów, podobnie jak i w stosunku
do mniejszoœciowych grup wyznaniowych lub rasowych, istnieje formalny lub
nieformalny społeczny ostracyzm. Na. przykład przy zatrudnianiu inwalidów
zgłasza się na ogół żšdanie fizycznej sprawnoœci, chociaż sama praca tego nie
wymaga. Wiele fizycznie normalnych osób unika kontaktu z fizycznie upoœle-
dzonymi osobami, jak tylko to jest możliwe, a głównš, często nie uœwiadomionš
postawš większoœci, jest postawa wroga lub podporzšdkowujšca (subordinating).
J. W. Tenny podkreœla następujšce podobieństwa między pozycjš społecznš
inwalidów a innymi grupami mniejszoœciowymi:
— inwalidztwo, podobnie jak różnice wiary, rasy, narodowoœci, powoduje
tendencję do powstawania społecznego dystansu oraz tendencję do okreœlania
w sposób stereotypowy (często niekorzystny) ich cech fizycznych, umysłowych
i osobowoœciowych;
— grupy inwalidów, podobnie jak Murzyni i inne grupy rasowe (w USA) spo-
tykajš się z segregacjš, w szczególnoœci w szkole;
— inwalidzi, jak inne mniejszoœci (o czym już wspomniano poprzednio), znaj-
dujš się w niekorzystnej sytuacji zawodowej.
Istniejš oczywiœcie różnice w sytuacji społecznej inwalidów i innych grup
mniejszoœciowych w USA i w innych krajach, jak np. w Polsce, a także
w samych Stanach Zjednoczonych AP.
J. W. Tenny wymienia takie np. różnice, jak:
— w nieinwalidzkich grupach mniejszoœciowych nie występuje zjawisko
różnicy pozycji społecznej dorosłego i dziecka, jak to ma miejsce wœród inwa-
lidów,
— członkowie rodziny inwalidy i inne osoby z bliskiego otoczenia nie znaj-
dujš się w tej samej pozycji społecznej, w której znajduje się inwalida, który
pod tym względem nie ma oparcia w swoim najbliższym otoczeniu i w więk-
szoœci przypadków sam musi stawiać czoło dyskryminacyjnym postawom ze
strony innych osób.
W tym zakresie członkowie innych grup mniejszoœciowych sš w lepszym
położeniu;
— inwalidzi, inaczej niż inne grupy mniejszoœciowe, nie tworzš odrębnych
społecznych cech.
Przedstawione poglšdy wydajš się interesujšce i w znacznym stopniu słu-
szne.
R. Barker (1948) również podreœla pewne różnice, jakie istniejš między gor-
szš sytuacjš społecznš osób fizycznie upoœledzonych a innymi mniejszoœciowy-
mi, upoœledzonymi grupami społecznymi. Między innymi różnica ta polega na
tym, że inwalida nie jest członkiem jakiejœ prawdziwej, społecznej lub psycho-
.22
logicznej grupy, utworzonej na podstawie samego istnienia kalectwa, w zwišzku
z czym swojej gorszej sytuacji społecznej zazwyczaj nie dzieli z innš podobnš
jednostkš. Natomiast członkowie innych grup mniejszoœciowych, nawet ży-
jšcy samotnie, mogš pozostawać członkami szerszej grupy, przyjmujšc jej aspi-
racje, wartoœci i uczestniczšc w jej działalnoœci.
Poglšd ten jest tylko do pewnego stopnia słuszny, ponieważ wielu inwali-
dów, organizujšc swoje inwalidzkie stowarzyszenia (np. niewidomych, głuchych,
paraplegików itp.), tworzy doœć zwarte grupy społeczne, stanowišce oparcie
dla swych członków.
Zdaniem Barkera, pozycja społeczna inwalidów jest bardziej niepewna,
aniżeli pozycja członków innych upoœledzonych grup mniejszoœciowych. Nie-
widomi, chorzy, głusi, kalecy nigdy nie mogš być pewni, czy postawa nowo po-
znanego człowieka będzie odtršcajšca, czy akceptujšca.
Autor uważa, że w podobnej sytuacji pod tym względem znajdujš się rów-
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, Ĺźe oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, Ĺźe posłuĹźyłeś się odpowiednią taktyką.