przestrzeni oraz rozdzielenie ludzi na dwie grupy...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Kulturowe formowanie ludzkich jednostek polega na wpajaniu im wiedzy o kodzie kulturowym,
uczeniu czytania znaków oraz umiejętności ich wyboru i prezentacji. 'Wszyscy prawidłowo
przyuczeni ludzie potrafią bezbłędnie rozpoznać wymogi i oczekiwania, które wiąŜą się z daną
sytuacją, nąi co odpowiadają wyborem właściwego wzorca zachowań. I odwyrotnie: wszyscy
ukształto-

Natura i kultura
wani kulturowo ludzie potrafią nieomylnie sięgnąć po taki spo zachowania, który zrodzi
zaplanowaną przez nich sytuację. T kto zna kod, zarazem zwrócony jest w dwie strony, a świ,
uliczne są dobrym przykładem owej dwustronności. Czerwi światło informuje kierowców, Ŝe nie
wolno w tej ctn przekraczać przecznicy, do której właśnie się zbliŜają, zaraz jednak sprawia, iŜ
zatrzymują swe pojazdy, przecznica prz istotnie zostaje zamknięta dla ruchu z ich kierunku, co
prawdzi czyni informację, której zielone światło dostarcza w tej sal chwili innym kierowcom.
Kod działa, oczywiście, tylko wtedy, kiedy wszystkie osi uczestniczące w danej sytuacji poddane
były temu samemu pr uczeniu kulturowemu. Wszystkie w podobny sposób musi nauczyć się, jak
czytać kod kulturowy i jak z niego korzysi W przeciwnym wypadku znaki nie byłyby postrzegane
jako zni a osób je widzących nie odsyłałyby do odpowiednich obiektów i zachowań, albo teŜ
zostałyby zrozumiane w inny, być mc przeciwstawny sposób. Zamierzona koordynacja nie
doszłaby skutku, a poczynania róŜnych ludzi zaczęłyby ze sobą kolido\ (wystarczy pomyśleć, co by
się stało, gdyby kierowcy odmien interpretowali znaczenie zielonego i czerwonego światła albo
gdyby niektórzy z nich białe światła umieszczali z tyłu woz< a czerwone na przedzie). KaŜdy, kto
po raz pierwszy znalazł si^ uczelni lub w urzędzie bądź wyjechał na wakacje do egzotyczni kraju,
doświadczył na sobie owej nieprzyjemnej prawdy, h' poczucie bezpieczeństwa, bycia u siebie w
domu, które wiąŜe si< znajomym otoczeniem, wyrasta właśnie z drobiazgowej znajome kodu
kulturowego, a takŜe z uzasadnionych i potwierdzających oczekiwań, iŜ wszyscy dookoła posiadają
takÄ… samÄ… wiedzÄ™.
Znajomość kodu to tyle co rozumienie znaków, a z ki rozumieć znaki, to wiedzieć, jak postępować
w sytuacji, kil się pojawiają, a takŜe jak ich uŜyć, aby wytworzyć taką sytuai Rozumiem wtedy,
kiedy potrafię działać skutecznie, czyli zapf niać koordynację pomiędzy strukturami sytuacji i
zachowań. ] zumienie opiera się przeto na podwójnej selekcji, albowiem zi odsyła osoby, które go
interpretują, do szczególnego kontek i do szczególnego postępowania.

_______ _________" g"-
Powiada się często, Ŝe rozumienie znaków to pojmowanie ich znaczenia, sformułowanie to moŜe
jednak rodzić fałszywe wraŜenie, Ŝe chodzi tu o przywoływanie pewnej myśli, jakiegoś
umysłowego obrazu. Określona myśl (werbalne "ujawnienie" treści znaku, odczytanie go w głowie
"na głos": na przykład, Ŝe | światło jest czerwone, trzeba więc stanąć) moŜe w istocie towa- \
rzyszyć spostrzeŜeniu znaku, ani jednak nie jest konieczna do zrozumienia znaku, ani do tego nie
wystarcza. Pojmuję znaczenia, rozumiem znak, wtedy i tylko wtedy, kiedy wiem, co począć.
Wynika z tego, Ŝe znaczenie znaku polega na róŜnicy pomiędzy jego obecnością i nieobecnością.
Jeszcze inaczej moŜna to ująć tak, Ŝe znaczenie konkretnego znaku opiera się na jego relacji do
innych znaków. Znaczeniem znaku jest róŜnica pomiędzy sytuacją, która właśnie zachodzi, a
wszystkimi innymi sytuacjami, które mogłyby w jej miejsce powstać, ale nie powstały.
Jeden znak najczęściej nie wystarcza, z wyjątkiem tylko najprostszych przypadków, aby wyraźnie
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zÅ‚apiÄ…, to znaczy, że oszukiwaÅ‚eÅ›. Jak nie, to znaczy, że posÅ‚użyÅ‚eÅ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….