Leon Janta-Potczyński, reform rolnych - Leon Kozłowski i robót publicznych - MieczysławNeugebauer...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych połączono i przekazano Sewerynowi
Ludkiewiczowi, połączone Ministerstwa Robót Publicznych i Komunikacji objął Alfons
Kuhn. Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej przekształcono w Ministerstwo Opieki Spo-
łecznej (departament pracy włączono do Ministerstwa Przemysłu i Handlu). We wrześniu
211

211
1932 r. tekę skarbu objął Wiadysław Zawadzki, komunikacji i robót publicznych - Michat
Butkiewicz, a spraw zagranicznych - pik Józef Beck (2 XI 1932 r.). Po śmierci Boernera w
kwietniu 1933 r. Ministerstwo Poczty objął ppik Emil Kaliński.
Giosy ekonomistów twierdzących, że Polska od 1929 r. przeżywa kryzys ekonomiczny,
próbowano określać jako tendencyjne wypowiedzi opozycji. Część ekonomistń;v związanych
z rządem (np. Adam Krzyżanowski) giosiła, że chodzi tylko o koniunkturalnc zaburzenia i
trudności. W tej sytuacji prowadzono politykę ekonomiczną przystosowania się do trudności.
Opozycja doceniająca grozę potożenia była bezsilna. Natomiast rząd starai się bagatelizować
dane o kryzysie. Zajmowano się raczej polityką. Skiad rządu i terror stosowany wobec opo-
zycji spowodował, że w opinii publicznej stosunek rządu do zjawiska kryzysu kształtowai się
zgodnie z anegdotą, która giosiła, że odpowiedzią premiera na alarmujące informacje o "sza-
lejącym kryzysie" miai być rozkaz: "Aresztować kryzysa".
Dopiero w 1931 r. uznano oficjalnie, że datujące się od 1929 r. zaburzenia stanowią kryzys
ekonomiczny. W październiku 1932 r. opracowano kompleksowy program walki z kryzysem.
Początkowo rząd na pierwszy plan wysuwai dążenie do utrzymania stałej waluty. Wedtug
Zenobii Knakiewicz, "Osiągnięcie równowagi budżetowej i stabilizacji walutowej po prze-
wrocie majowym, którą uzyskano w głównej mierze dzięki pożyczce stabilizacyjnej, trakto-
wano jako największy i najbardziej trwały sukces. Plan stabilizacyjny kosztowat tak wiele
zabiegów i i.obiony był z tak wielką reklamą, że trudno było przekreślić wszystko, co było z !
nim związane i startowae od nowa. Ponadto reżim J. Piisudskiego kiadi wielki nacisk nie tylko
na stałość pieniądza, lecz także na wypiacalność wobec zagranicy. Czyniono to ze względów
prestiżowych, jak i politycznych". '
W warunkach, gdy w skali światowej nastąpit generalny chaos, który spowodował upadek
standardu ziota i zachwianie nawet funta brytyjskiego, rząd polski za wszelką cenę bronit
stałości waluty wediug ustalonego kursu ziota. Ograniczono obieg pieniądza do sum znajdu- '
jących pokrycie w kurczących się w banku zapasach ziota. W warunkach, gdy USA wpro-
wadzały moratorium i zawiesiły spłatę międzynarodowych długów, rząd polski wypiacai
kolejne raty pożyczek. Ekonomiści rządowi giosili też konieczność zachowania tradyc yjnie
pojętej równowagi budżetowej państwa. Cel ten osiągano przez spadek cen i ograniczenie tą
drogą wydatków. Polityka deflacyjna rządu była krytykowana przez opozycję, szczególnie
przez ekonomistów związanych z ruchem socjalistycznym (np. Oskar Lange, Michai Kalecki
i in.). Domagano się dewaluacji ziotego; żądano wprowadzenia gospodarki planowej, robót
publicznych, interwencjonizmu.
Pod wpiywem oporu mas pracujących i krytyki opozycji w 1933 r. rząd podjąi plan
zwalczania kryzysu. Podjęto m.in. akcję tzw. oddiużenia rolnictwa, obniżania cen skartelizo-
wanych w przemyśle, nakręcenia koniunktury gospodarczej za pomocą robót publicznych,
finansowania rolnictwa i akcję zwalczania bezrobocia (od 1933 r.). Obok specjalnego fundu-
szu rolnictwa w kwietniu 1933 r. utworzono Fundusz Pracy i zatwierdzono plan robót
publicznych; stworzono Fundusz Inwestycyjny i podjęto akcję kredytowo-budowlaną; pod-
jęto również akcję osadnictwa podmiejskiego i ogródków działkowych.
Organizowane akcje były niekonsekwentne. Przeznaczono na nie małe sumy pieniędzy.
Polityka oddiużeniowa przyniosia korzyść głównie gospodarstwom obszarniczym. Małorolni i
średniorolni chłopi skorzystali mniej, ponieważ zaciągnęli lichwiarskie pożyczki prywatne.
Akcja zwalczania bezrobocia w latach 1933/1934 przyniosia bardzo ograniczone rezultaty. W
212

1933 r. na robotach publicznych zatrudniano zaledwie 28 tys., a w 1935 r. 98 tys. robotników.
Roboty publiczne podjęto późno i w bardzo małym zakresie. Słabe efekty przyniosła również
niekonsekwentna akcja obniżki cen skartelizowanych.
Podjęta przez rząd polityka deflacyjna prowadziła do ograniczenia środków płatniczych
na rynku pracy, zahamowania produkcji i spadku dochodu narodowego. Jeśli dochód spo-
łeczny w 1928 r. przyjąć za 100, to w 1929 r. spadł on do 90,4%, 1930 r. - 69,2%, 1931 r.-
52,3%, 1932 r. - 41,5%, 1933 - 34,5%, 1934 r. - 38%. Pewien wzrost dochodu społecznego
nastąpił dopiero w 1935 r. (44,8%). Dochód narodowy obniżyi się z 26 mld zł w 1929 r. do 12,5
mld zi w 1935 r., tj. o 52%. Według Z. Knakiewicz: "Była to polityka wyniszczająca. Straty
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zĹ‚apiÄ…, to znaczy, ĹĽe oszukiwaĹ‚eĹ›. Jak nie, to znaczy, ĹĽe posĹ‚uĹĽyĹ‚eĹ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….