ďťż

jš na zewnštrz...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Ustawa daje wójtowi prawo powołania zastępców. W zależnoœci od liczby
mieszkańców gminy będzie ich od 1 do 4. Rada gminy poprzez komisję rewizyjnš będzie
kontrolować pracę wójta. Odwołanie wójta może nastšpić drogš referendum lokalnego
lub decyzjš Prezesa Rady Ministrów. Przewidziano możliwoœć przekazania uprawnień
wójta, dotyczšcych podejmowania i wydawania decyzji administracyjnych, na podwładnych:
zastępców, sekretarza oraz pracowników urzędu gminy.
Co należy rozumieć przez pojęcie "organ prowadzšcy"œ Art. 3 USO stwierdza, że mówišc
o organie prowadzšcym, należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorzšdu terytorialnego,
inne osoby prawne i fizyczne. Sprawa jest oczywista w przypadku osób fizycznych i
prawnych - to założyciel, właœciciel lub powołany organ osoby prawnej spełnia rolę
organu prowadzšcego. W przypadku jednostki samorzšdu terytorialnego sprawa tak prosta
nie jest, bowiem kompetencje poszczególnych organów jednostki samorzšdu terytorialnego:
organu stanowišcego i organu wykonawczego jednostki samorzšdu terytorialnego, a także
wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty czy marszałka nie były wyraœnie okreœlone
i często o tym decydować musiały wykładnie sšdów Trybunału Konstytucyjnego czy SN.
Dobrze się więc stało, że nowelizacja ustawy o systemie oœwiaty, ustawy - przepisy
wprowadzajšce reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karty nauczyciela oraz niektórych
innych ustaw z 23 sierpnia 2001 r. w sposób wyraœny stwierdza, że w przypadku szkół
i placówek prowadzonych przez jednostki samorzšdu terytorialnego zadania i kompetencje
organu prowadzšcego zostajš rozdzielone pomiędzy organ stanowišcy (radę gminy, radę
powiatu, sejmik województwa) i organ wykonawczy (wójt lub burmistrz - prezydent miasta,
zarzšd powiatu i województwa, starosta i marszałek województwa). Mówi o tym art.
5c USO i art. 91 d Kn. To rozdzielenie kompetencji, występujšce również w ustawach
o samorzšdach: gminnym, powiatowym i wojewódzkim, w sposób wyraœny pokazuje, że funkcja
organu prowadzšcego jako tego, który umożliwia codziennš pracę szkoły, jest bliższa
organowi wykonawczemu jednostki samorzšdu terytorialnego. I chociaż niejednokrotnie,
również na łamach tej ksišżki, spotykaliœmy się z okreœleniem gminy (powiatu, województwa)
jako organu prowadzšcego szkoły i placówki, przyjmijmy ustalenia pozwalajšce jako
organ prowadzšcy widzieć: w gminie wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), w powiecie
zarzšd powiatu na czele ze starostš, a w województwie zarzšd województwa na czele
z marszałkiem województwa.
Ponieważ większoœć szkół to szkoły publiczne prowadzone przez jednostki samorzšdu
terytorialnego, im poœwięcimy naszš szczególnš uwagę. Trzeba jednak pamiętać, że
zamieszczone uwagi w dużej częœci dotyczyć będš również innych organów prowadzšcych,
tj. ministrów, osób prawnych czy osób fizycznych. Od 1 stycznia 1999 r. organami
prowadzšcymi większoœć szkół stały się jednostki samorzšdu terytorialnego, tj. gminy,
powiaty i województwa. Ustawa o samorzšdzie gminnym z 8 marca 1990 r. (DzU z 1996
r. nr 13, poz. 74 ze zm.) w art. 7, ust. 1, pkt 8 sprawy edukacji publicznej, w tym
prowadzenie przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i innych placówek oœwiatowo-wychowawczych,
traktuje jako zadanie własne samorzšdu. Podobnie ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorzšdzie
powiatowym w art. 4, ust. 1,pkt 1 mówi o zadaniach publicznych o charakterze ponadgminnym
w zakresie edukacji
publicznej. Mówi o tym również ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorzšdzie wojewódzkim.
Zadania te majš charakter obowišzkowy.
Art. 18, ust. 2, pkt 9h ustawy o samorzšdzie gminnym nakłada na gminę obowišzek tworzenia,
likwidacji i reorganizacji gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenie ich
w majštek. Dotyczy to również szkół i placówek oœwiatowych. Gmina może też wykonywać
zadania z zakresu właœciwoœci powiatu czy województwa na podstawie porozumień między
tymi jednostkami samorzšdu terytorialnego i przy zapewnieniu œrodków na realizację
zadań. Ponieważ z dniem 1 stycznia 1996 r. wszystkie gminy przejęły szkoły podstawowe,
tym samym szkoły stały się gminnymi jednostkami organizacyjnymi. Ten zabieg ustawowy
sprawił, że jednostka samorzšdu terytorialnego, a szczególnie jej organ stanowišcy,
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, Ĺźe oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, Ĺźe posłuĹźyłeś się odpowiednią taktyką.