ďťż
Jak ciÄ zĹapiÄ
, to znaczy, Ĺźe oszukiwaĹeĹ. Jak nie, to znaczy, Ĺźe posĹuĹźyĹeĹ siÄ odpowiedniÄ
taktykÄ
.
Ustawa daje wójtowi prawo powołania zastępców. W zależnoci od liczby
mieszkańców gminy będzie ich od 1 do 4. Rada gminy poprzez komisję rewizyjnš będzie kontrolować pracę wójta. Odwołanie wójta może nastšpić drogš referendum lokalnego lub decyzjš Prezesa Rady Ministrów. Przewidziano możliwoć przekazania uprawnień wójta, dotyczšcych podejmowania i wydawania decyzji administracyjnych, na podwładnych: zastępców, sekretarza oraz pracowników urzędu gminy. Co należy rozumieć przez pojęcie "organ prowadzšcy" Art. 3 USO stwierdza, że mówišc o organie prowadzšcym, należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorzšdu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne. Sprawa jest oczywista w przypadku osób fizycznych i prawnych - to założyciel, właciciel lub powołany organ osoby prawnej spełnia rolę organu prowadzšcego. W przypadku jednostki samorzšdu terytorialnego sprawa tak prosta nie jest, bowiem kompetencje poszczególnych organów jednostki samorzšdu terytorialnego: organu stanowišcego i organu wykonawczego jednostki samorzšdu terytorialnego, a także wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty czy marszałka nie były wyranie okrelone i często o tym decydować musiały wykładnie sšdów Trybunału Konstytucyjnego czy SN. Dobrze się więc stało, że nowelizacja ustawy o systemie owiaty, ustawy - przepisy wprowadzajšce reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karty nauczyciela oraz niektórych innych ustaw z 23 sierpnia 2001 r. w sposób wyrany stwierdza, że w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorzšdu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzšcego zostajš rozdzielone pomiędzy organ stanowišcy (radę gminy, radę powiatu, sejmik województwa) i organ wykonawczy (wójt lub burmistrz - prezydent miasta, zarzšd powiatu i województwa, starosta i marszałek województwa). Mówi o tym art. 5c USO i art. 91 d Kn. To rozdzielenie kompetencji, występujšce również w ustawach o samorzšdach: gminnym, powiatowym i wojewódzkim, w sposób wyrany pokazuje, że funkcja organu prowadzšcego jako tego, który umożliwia codziennš pracę szkoły, jest bliższa organowi wykonawczemu jednostki samorzšdu terytorialnego. I chociaż niejednokrotnie, również na łamach tej ksišżki, spotykalimy się z okreleniem gminy (powiatu, województwa) jako organu prowadzšcego szkoły i placówki, przyjmijmy ustalenia pozwalajšce jako organ prowadzšcy widzieć: w gminie wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), w powiecie zarzšd powiatu na czele ze starostš, a w województwie zarzšd województwa na czele z marszałkiem województwa. Ponieważ większoć szkół to szkoły publiczne prowadzone przez jednostki samorzšdu terytorialnego, im powięcimy naszš szczególnš uwagę. Trzeba jednak pamiętać, że zamieszczone uwagi w dużej częci dotyczyć będš również innych organów prowadzšcych, tj. ministrów, osób prawnych czy osób fizycznych. Od 1 stycznia 1999 r. organami prowadzšcymi większoć szkół stały się jednostki samorzšdu terytorialnego, tj. gminy, powiaty i województwa. Ustawa o samorzšdzie gminnym z 8 marca 1990 r. (DzU z 1996 r. nr 13, poz. 74 ze zm.) w art. 7, ust. 1, pkt 8 sprawy edukacji publicznej, w tym prowadzenie przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i innych placówek owiatowo-wychowawczych, traktuje jako zadanie własne samorzšdu. Podobnie ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorzšdzie powiatowym w art. 4, ust. 1,pkt 1 mówi o zadaniach publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Mówi o tym również ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorzšdzie wojewódzkim. Zadania te majš charakter obowišzkowy. Art. 18, ust. 2, pkt 9h ustawy o samorzšdzie gminnym nakłada na gminę obowišzek tworzenia, likwidacji i reorganizacji gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenie ich w majštek. Dotyczy to również szkół i placówek owiatowych. Gmina może też wykonywać zadania z zakresu właciwoci powiatu czy województwa na podstawie porozumień między tymi jednostkami samorzšdu terytorialnego i przy zapewnieniu rodków na realizację zadań. Ponieważ z dniem 1 stycznia 1996 r. wszystkie gminy przejęły szkoły podstawowe, tym samym szkoły stały się gminnymi jednostkami organizacyjnymi. Ten zabieg ustawowy sprawił, że jednostka samorzšdu terytorialnego, a szczególnie jej organ stanowišcy,
|
WÄ
tki
|