Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Temat: Jagna Borynowa - oskarżenie i obrona. Czas: 90 minut Cele lekcji: refleksja nad relatywizmem ocen; inspirowanie do dyskusji nad hierarchią wartości ćwiczenie umiejętności wnioskowania i uogólniania; wnikliwe czytanie tekstu; umiejętność gromadzenia argumentów; kształtowanie umiejętności poprawnego konstruowania przemówienia. Pomoce i środki dydaktyczne: fragment filmu J. Rybkowskiego "Chłopi" szary papier kolorowe karteczki samoprzylepne pisaki, Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski Metody:a. problemowa, elementy dyskusji, praca w grupie - metaplan, praca z tekstem. Tok lekcji: Emisja fragmentu filmu J. Rybkowskiego "Chłopi" - sąd gromady, wywiezienie Jagny. Dyskusja na temat oglądanej sceny, zwrócenie uwagi na postawę Antka- Z gromady jestem i z gromadą trzymam. Dyskusja; metalan Metaplan - podział na grupy; przypomnienie zasad pracy w grupie.I-sza chmurka:Dlaczego Jagna nie znalazła zrozumienia w swoim środowisku?II-ga chmurka:Jaka jest?III-cia chmurka:Jaka powinna być? IV-ta chmurka:Dlaczego tak nie jest?- Gromadzenie argumentów - formułowanie wniosków cząstkowych Prezentacja. Formułowanie i zapis wniosków końcowych - Co my moglibyśmy zrobić w tej sytuacji? Podsumowanie lekcji. Przypomnienie definicji przemówienia (wg Słownika języka polskiego) oraz cech dobrego przemówienia w oparciu o dotychczasową wiedzę, Zadanie domowe:W oparciu o zebrane argumenty napisz mowę obrończą lub oskarżycielską Jagny Paczesiównej pamiętając o zasadach dobrego i przekonywującego przemówienia. Literatura nauczyciela: Hutnikiewicz A., Młoda Polska, PWN, Warszawa 2008. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Warszawa 2005.
|
WÄ…tki
|