III

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Twrczo o tematyce apokryficznej. 3. ywoty Jezusa i Marii
prosi miego Boga, abowiem usta nasze s nieczyste i pomazane. [...]". I sza Jewa do rzeki przerzeczonej Tygru, i uczynia tak, jako jej rozkaza Jadam; takie Jadam szed do rzeki Jordanu i sta na kamieniu w wodzie do szyje.
Szatan, znajcy ju sabo Ewy, nakoni j podstpnie do przerwania pokuty. Powtrnie zwiedziona niewiasta, poznawszy swj bd, w najgbszej rozpaczy udaa si w samotn wdrwk na zachd. Kiedy zblia si czas porodzenia, uczynia sobie may przybytek" i zacza baga Boga o lito i wspomoenie:
Tedy mylia sama w sobie: O, kto objawi panu memu, Jadamowi, tak wielk bole porodzenia mojego? Prosz was wszytki jasnoci nieba, gdy si wrcicie zasi ku wschodu soca, objawcie to Jadamowi, panu mojemu!"
Powiadomiony przez dwanacie jasnoci" (tj. aniow), Adam uda si natychmiast na poszukiwanie rodzcej Ewy i znalaz j w wielkim smutku i boleci". Stan wic nad ni i zacz paka w poczuciu bezradnoci. Ujrzawszy Adama Ewa uczua rado i ulg. Wkrtce przybyo dwunastu aniow, ktrzy otoczyli rodzc. Micha rzek do niej:
Bogosawiona jeste Jewo, dla Jadama! Abowiem modlitwy jego wielkie s przed Panem Bogiem [...] Oto wsta, a gotuj si ku porodzeniu!".
W ten oto sposb przyszed na wiat pierwszy syn, nazwany Kain.
Wtki apokryficzne przeplataj si w utworze z kanonicznymi w sposb niedostrzegalny dla odbiorcy, tworzc spjn cao narracyjn, funkcjonujc w kulturze szesnastowiecznej Polski jako historia budujca, zakorzeniona w tradycji biblijno--chrzecijaskiej.
3. YWOTY JEZUSA I MARII
Na kanwie pnoredniowiecznych dzie europejskich, nawizujcych do tradycji i wzorw chrzecijaskich apokryfw Nowego Testamentu, powstaway w XV i pierwszej poowie XVI wieku prozaiczne utwory narracyjne. Inspiracji tematycznych rodzimym twrcom-tumaczom dostarczay najpopularniejsze w zachodnim wiecie opowieci, a wrd nich, znane nam ju z poprzednich rozwaa: Vita beatae Virginis Mariae et Salvatoris rhythmica (w skrcie: Vita rhythmica); Historia scholastica Piotra Comestora; Meditationes vitae Christi. Nie poprzestajc wszake na eksploracji redniowiecznych wzorw, polscy prozaicy sigali rwnie niekiedy do apokryfw (dostpnych im w wersjach aciskich), preferujc z jednej strony znan nam ju grup utworw o dziecistwie Marii i Jezusa, z drugiej za dziea przedstawiajce histori pasji. Wykazywali nadto doskona znajomo Ewangelii oraz innych pism Nowego Testamentu.
Na pierwszym planie bogatego zasobu dzie wsptworzcych nurt rodzimej prozy narracyjnej sytuuj si dwa utwory fabularne o konstrukcji biograficznej, przedstawiajce cao ywotw Zbawiciela i Marii: tzw. Rozmylanie przemyskie oraz Baltazara Opeca ywot Pana Jezu Krysta.
Obszerny utwr: Rozmylanie o ywocie Pana Jezusa (zwany skrtowo Rozmylaniem przemyskim) zachowa si w unikatowej kopii z pocztku XVI wieku (rkop.
597
Cz. III. Pimiennictwo pnego redniowiecza. Twrczo w jzyku narodowym. Proza
Rozmylanie przemyskie, strona tytuowa i pocztek tekstu
Biblioteki Narodowej, sygn. 8024 III; dawniej wasno Biblioteki Kapituy Greckokatolickiej w Przemylu, sygn. I. M. S. nr 14). Mieci si w papierowym kodeksie in quarto, pisanym jedn rk, liczcym 426 kart (852 strony). Manuskrypt ten zosta skopiowany (przez nie znan z imienia osob) z wczeniejszego zapisu (oryginau?) niewiadomego autorstwa i pochodzenia, z pewnoci jednak powstaego w wieku XV. Na pierwszej stronie rkopisu widnieje napis: Poczyna si Rozmylanie o ywocie Pana Jezusa", stanowicy podstaw tytuu nadanego dzieu.
Zachowana kopia nie jest kompletna: brakuje w niej pocztku oraz zakoczenia utworu, a i wewntrz w paru miejscach usunito karty, czynic dotkliwe luki w tekcie. Rozmylanie skada si z trzech nierwnej objtoci ksig, podzielonych na rozdziay zwane: czcienia" bd capitula. Ksiga pierwsza liczy 33 czcienia", druga 111 czcie", trzecia a 405. Nie wiemy, ile rozdziaw zagino. Wszystko zdaje si wskazywa na to, e mimo niejednakowej wielkoci ksigi posiaday w swej pierwotnej wersji identyczn, starann kompozycj trjkow", wedug schematu (zachowanego w peni tylko w ksidze II): prolog narracja zakoczenie. Budowa caoci musiaa zatem przedstawia si nastpujco:
ks. I: (prolog zaginiony) narracja: rozdz. 1-32 (zaginiony pocztek rozdz. 1) za-598 koczenie: rozdz. 33;
III. Twrczo o tematyce apokryficznej. 3. ywoty Jezusa i Marii
ks. II: prolog: rozdz. 34 narracja: rozdz. 35-143 zakoczenie: rozdz. 144; ks. III: prolog: rozdz. 145 narracja: rozdz. 146-549 (brak cigu dalszego) zakoczenie (brak).
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.