Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Nie
starczy nam czasu na ustalenie wartoś ci wszystkich naszych znajomych. Nie bę dziemy mieli okazji okreś lić wszystkich metaprogramów osoby, której chcemy pomóc. Dlatego musimy sięnauczyćtak formuł owaćpytania, by zdobyćjak najwię cej danych mają cych dla nas istotne znaczenie. Wróć my do przykł adu, którym posł uż yliś my sięw rozdziale 9, ale tym razem ustalimy, jakich metaprogramów uż ywa do przetwarzania informacji każ da z rozmawiają cych osób. Niedawno poś lubieni mał ż onkowie próbująpodją ćdecyzję , doką d jechaćna wakacje. MĄŻ: - Czego oczekujesz po tych wakacjach? ŻONA: - Hm. Chcęuciec od tego zgieł ku. Zapomniećo pracach domowych i odpocząć. MĄZ: -Jakie jest dla ciebie idealne miejsce na wakacje? ŻONA: - Och, nie wiem. Nigdy o tym nie myś lał am. Zwykle wyjeż dż ał am na kemping z przyjaciół mi. MĄZ: - Co najbardziej odpowiadał o ci w wyjazdach na kemping? ŻONA: - Myś lę , ż e lubił am przebywaćna ś wież ym powietrzu, siedziećprzy ognisku i zwyczajnie rozmawiać . A ty, kochanie? O czym ty myś lał eś ? MĄZ: -Ja chciał bym pojechaćna tydzieńdo Las Vegas i pograćw karty, obejrzećparępokazów i dobrze się bawić . ŻONA: -Hm. Nigdy nie był am w Vegas. Nie sądzę , ż eby mi siętam podobał o. Wygląda na to, ż e chciał byś zamienićjedno pole walki na drugie, jeszcze większe. MĄZ: -Dobrze wiem, co czujesz. Ja tak samo myś lał em, dopóki tam nie pojechał em. Zaskoczył o mnie, jak doskonale moż na siętam bawić . ŻONA: - Myś lę , ż e naprawdęchciał abym uniknąćw czasie wakacji wielkomiejskiego zgieł ku. MĄŻ: - Cóż , moż emy pójś ćna kompromis. Był abyśdo tego skł onna? ŻONA: - Przypuszczam, ż e tak. MĄŻ: - A gdybyś my pojechali tam, gdzie powietrze jest ś wież e i czyste, pię kni pachnąsosny, nie ma wielu ludzi, a ja mógł bym siębawić? Jak ci sięto podoba ŻONA: - Brzmi nieź le. Dokąd moglibyś my pojechać ? MĄŻ: - Nad jezioro Tahoe. ŻONA: - Nigdy tam nie był am. Nie wiem, czy bę dzie mi siętam podobał o. MĄZ: - Pamię tasz, jak jeź dził aśz przyjaciół mi na kemping, siedzieliś cie przy ognisku i oddychaliś cie ś wież ym powietrzem? 72 ŻONA: - Pamiętam. MĄZ: - Potrafisz sobie wyobrazićto samo w otoczeniu tysię cy przepięknych sosen i oś nież onych szczytów? ŻONA: - Tak. MĄZ: - To wł aś nie jezioro Tahoe. Kochanie, jedź my tam, oderwijmy sięod i go wszystkiego i odpocznijmy. ŻONA: - Dobrze, jedź my. Jak widzisz, w powyż szym przykł adzie do gry wkraczająmetaprogram Wróćdo wszystkich metaprogramów przedstawionych w poprzednim rozdziale. To bardzo waż ne. Mą żi ż ona znajdowali sięw zupeł nie innych miejsca na osi „kierunek dą ż enia". Kto ucieka? Od czego? W którym miejscu wedł ug ciebie znajdzie sięż ona na osiach „ł ącznoś ć " i „dział anie"? Czy potrafisz odgadną ć,jakim stylem komunikacji sięposł uguje? Dlaczego? Ćwiczenie 1 Zacznij powoli wykorzystywaćw codziennym ż yciu umieję tnoś ćokreś lania wartoś ci, potrzeb, przekonańi metaprogramów. Skup sięna rozpoznaniu jednego metaprogramu dziennie. Każ dego dnia analizuj wszystkie docierają ce do ciebie informacje i próbuj ustalić , jakimi metaprogramami posł ugująsięludzie, filtrują c informacje. W cią gu dwóch, trzech tygodni odkryjesz, ż e robisz to jużpodś wiadomie i reagujesz we wł aś ciwy sposób. Ćwiczenie 2 Codziennie obejrzyj powtórzenia odcinków ulubionego serialu. Jeś li wolisz, moż esz oczywiś cie wybraćinny program. Zrób sobie kopięlisty metaprogramów waż nych dla procesu perswazji i wykorzystuj jądo analizy każ dej z gł ównych postaci w serialu oraz do ustalenia, jakimi filtrami sięposł uguje. Dodatkowo okreś l styl komunikacji każ dej z nich. Ćwiczenie bę dzie nie tylko zabawne, ale pozwoli ci nauczyćswojąpodś wiadomoś ć szybszego rozpoznawania metaprogramów. Precyzyjne pytania Gdy próbujesz uzyskaćpomocne informacje w procesie perswazji, pytania typu „jak? / co?" sąnajważ niejsze. Umoż liwiająone zdobycie informacji koniecznych do okreś lenia wartoś ci i potrzeb innych osób. Uzyskasz zdumiewają ce rezultaty, jeś li wykorzystasz poniż sze pytania jako wzór. Mimo ż e wiele z tych przykł adów dotyczy relacji „sprzedawca - klient", równie skutecznie moż na sięnimi posł uż yćw zwią zkach opartych na mił oś ci lub przyjaź ni. Ustalanie wartoś ci „Jakie masz oczekiwania wobec. ..?". „Co siędla ciebie najbardziej liczy...?". „Co cenisz w...?". „Jak wiele znaczy dla ciebie posiadanie...?". Ustalanie sposobu podejmowania decyzji (co naprawdęskł oni ludzi do przyję cia twojej oferty) „W jaki sposób zdecydowałsiępan, ż e chciał by...?". „Gdy kupował pan swój ostatni..., co był o czynnikiem decydują cym?". Ustalanie przyczyny oporu KLIENT: - Nie jestem zainteresowany. MP: - Czy jest ku temu jakiśszczególny powód? KLIENT: - Nie jestem zainteresowany. MP: - Co mogł oby pana skł onićdo zmiany zdania? KLIENT: - Nie jestem zainteresowany. MP: - Co powinienem zrobić , by przekonaćpana do zainteresowania się KLIENT: - Proszędo mnie zadzwonićza sześ ćtygodni. MP: - Co sięzmieni za sześ ćtygodni? KLIENT - Proszędo mnie zadzwonićza sześ ćtygodni. MP: - Co konkretnie bę dzie wyglądał o inaczej za sześ ćtygodni? Poł ą czenie tych pytańz pytaniami pozwalają
|
Wątki
|