Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Poszczególne ujęcia porównuje się z materiałem z innych obszarów i epok; w ten sposób udało się zdziałać bardzo wiele w kierunku ustalenia proweniencji różnych składników.
Dyskusja na ten temat jest o tyle istotna, że owe skÅ‚adniki wystÄ™pujÄ… zarówno w czasach przed powstaniem paÅ„stwa mitannijskiego, jak i po jego upadku; zwÅ‚aszcza w sztuce Å›rednio- i neoasyryjskiej spotykamy je bardzo czÄ™sto na reliefach paÅ‚aców w stolicach nad Tygrysem. Dawniejsi autorzy uważali, że niektóre elementy omawianej gliptyki sÄ… tworem charakterystycznym dla sztuki mitannijskiej. Na przykÅ‚ad takim symbolem miaÅ‚o być uskrzydlone sÅ‚oÅ„ce, jednakże później wykazano, że ten znak, rozpowszechniony także w Syrii i Anatolii, jest zapożyczony z Egiptu. Warto wspomnieć, że z tego kraju pochodzi również bardzo czÄ™sty w Syrii znak anch, podobny do krzyża i symbolizujÄ…cy życie; także i on wystÄ™puje na pieczÄ™ciach mitannijskich. Popularnym motywem byÅ‚o Å›wiÄ™te drzewo, znane również jako drzewo życia. Pojawia siÄ™ ono w wielu postaciach, od naturalis-tycznej, przypominajÄ…cej palmÄ™, po silnie stylizowane, wrÄ™cz abstrakcyjne. Symbol ten znano już w trzecim tysiÄ…cleciu, ale wÅ‚aÅ›nie w Mitanni odżyÅ‚ on na nowo; zapewne wyrażaÅ‚ jakÄ…Å› ideÄ™ religijnÄ… szczególnie bliskÄ… mieszkaÅ„com tego paÅ„stwa. ÅšwiÄ™te drzewo przejÄ™li Asyryjczycy. Zdaniem pewnych autorów, w religii i sztuce asyryjskiej miaÅ‚o ono ucieleÅ›niać boga Aszura. 182 Bardzo czÄ™ste sÄ… rozmaite twory mieszane i fantastyczne, na przykÅ‚ad ludzie-byki, sfinksy, skrzydlate demony itp. Motywy te wywodzÄ… siÄ™ przeważnie ze sztuki mezopotamskiej trzeciego tysiÄ…clecia, jednakże w gliptyce mitannijskiej zyskujÄ… one wiele dziÄ™ki nowej stylizacji i ukÅ‚adom kompozycyjnym. Wyróżnia siÄ™ również przejawy wpÅ‚ywów syryjskich i egipskich; te ostatnie dotarÅ‚y do Mitanni za poÅ›rednictwem Syrii. Ich wyrazem sÄ… na przykÅ‚ad sfinksy żeÅ„skie, zwykle wystÄ™pujÄ…ce parami, a także scena mitologiczna przedstawiajÄ…ca sfinksa i lwa. CharakterystycznÄ… cechÄ… wielu pieczÄ™ci jest maska Huwawy — schematycznie ujÄ™ta twarz mężczyzny z rozdzielonÄ… pionowymi kreskami brodÄ…, zakoÅ„czonÄ… dwoma lokami. Ten pospolity w sztuce Wschodu Starożytnego temat osiÄ…gnÄ…Å‚ w Mitanni postać klasycznÄ…. Przypomnijmy, że nawiÄ…zuje on do mitów o potworze, którego ojczyznÄ… miaÅ‚y być poroÅ›niÄ™te cedrami góry Syrii. Za pomysÅ‚ mitan-nijski uważa siÄ™ również scenÄ™, w której skrzydlaty demon dokonuje obrzÄ™du magicznego nad Å›wiÄ™tym drzewem, albo też stoi przed czymÅ› w rodzaju laski zwieÅ„czonej symbolem sÅ‚onecznym. CzÄ™stokroć para skrzydlatych geniuszy flankuje jakiÅ› przedmiot, który stanowi oÅ› przedstawienia. Motyw ten przeniknÄ…Å‚ do sztuki Å›rednio- i neoasyryjskiej, spotyka siÄ™ go już na pieczÄ™ciach Å›rednioasyryjskich (XIV—XII wiek). PieczÄ™cie mitannijskie i ich odciski odnajdywano w caÅ‚ej Azji Zachodniej, przeważnie w krajach Lewantu; dzisiaj stanowiÄ… o-zdobÄ™ wielu muzeów i kolekcji prywatnych. W Grecji, w tak zwanym PaÅ‚acu Kadmosa w beockich Tebach, odkryto w 1963 roku skarb zÅ‚ożony z 36 pieczÄ™ci cylindrycznych z lapis-lazuli, w epoce brÄ…zu tworzywa cenniejszego niż zÅ‚oto. Jest miÄ™dzy nimi pięć pieczÄ™ci mitannijskich. Edith Porada przypuszcza, że ten bezcenny skarb, zgromadzony w trakcie wojen i grabieży, zostaÅ‚ przekazany przez króla asyryjskiego TukultininurtÄ™ I w celu pozyskania na zachodzie sojusznika przeciw imperium hetyckiemu. Interpretacja ta, wziÄ…wszy pod uwagÄ™ kontekst archeologiczny, w jakim odnaleziono skarb, oraz dane historyczne, wydaje siÄ™ prawdopodobna. Nasuwa siÄ™ przy tym inne przypuszczenie, mianowicie, że nie Mykeny, lecz Teby stanowiÅ‚y główny oÅ›rodek zagadkowego paÅ„stwa Ahhijawa, z którym próbowali siÄ™ porozumieć Asyryjczycy i którego nazwÄ™ łączy siÄ™ z opiewanymi przez Homera Achajami. Powróćmy jeszcze do znalezisk z paÅ‚acu mitannijskiego w Tali Brak. Stwierdzono tam liczne dowody znajomoÅ›ci trudnych ówczesnych technologii; uzyskiwane surowce byÅ‚y nastÄ™pnie stoso-133 wane z wielkim artyzmem. Jako przykÅ‚ad mogÄ… sÅ‚użyć fragmenty naczyÅ„ szklanych zdobionych wielobarwnÄ… intarsjÄ…. Unikalny charakter majÄ… wzory uÅ‚ożone z maÅ‚ych różnokolorowych kuleczek szklanych, naÅ›ladujÄ…ce technikÄ™ granulacji w zÅ‚otnictwie. O tym, że dzieÅ‚a te wytwarzano na miejscu, Å›wiadczÄ… zachowane Å›lady wytapiania szkÅ‚a. PrzetrwaÅ‚y też naczynia alabastrowe i terakotowe, częściowo egipskiego pochodzenia. Inna grupa naczyÅ„ przypomina ceramikÄ™ hetyckÄ… z tego okresu. Dane te wskazujÄ… na istnienie rozlegÅ‚ych kontaktów handlowych lub dyplomatycznych i zdajÄ… siÄ™ potwierdzać przypuszczenie, że miasto, którego pozostaÅ‚oÅ›ci kryje Tali Brak, odgrywaÅ‚o w Mitanni istotnÄ… rolÄ™. Przypomnijmy, że odkrywcy paÅ‚acu utożsamiajÄ… Tali Brak z Tai-de, jednÄ… ze stolic imperium. Komentarz do tej hipotezy stanowiÄ… znaleziska z Aszur, stolicy Asyrii w czasach upadku Mitanni. SÄ… wÅ›ród nich naczynia alabastrowe, opatrzone adnotacjÄ… w piÅ›mie klinowym, iż pochodzÄ… one z Å‚upów, które król Adadnirari I zagarnÄ…Å‚ w Taide. W sali na północ od dziedziÅ„ca znaleziono wypalone elementy z brÄ…zu i koÅ›ci sÅ‚oniowej, które niegdyÅ› stanowiÅ‚y części luksusowych mebli. ZachowaÅ‚o siÄ™ również podÅ‚użne pudeÅ‚eczko z koÅ›ci
|
WÄ…tki
|