Analiza przedstawień na pieczęciach ogranicza się głównie do kwestii formalnych i chronologicznych...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Poszczególne ujęcia porównuje się z materiałem z innych obszarów i epok; w ten sposób udało się zdziałać bardzo wiele w kierunku ustalenia proweniencji różnych składników.
Dyskusja na ten temat jest o tyle istotna, że owe składniki występują zarówno w czasach przed powstaniem państwa mitannijskiego, jak i po jego upadku; zwłaszcza w sztuce średnio- i neoasyryjskiej spotykamy je bardzo często na reliefach pałaców w stolicach nad Tygrysem.
Dawniejsi autorzy uważali, że niektóre elementy omawianej gliptyki są tworem charakterystycznym dla sztuki mitannijskiej. Na przykład takim symbolem miało być uskrzydlone słońce, jednakże później wykazano, że ten znak, rozpowszechniony także w Syrii i Anatolii, jest
zapożyczony z Egiptu. Warto wspomnieć, że z tego kraju pochodzi również bardzo częsty w Syrii znak anch, podobny do krzyża i symbolizujący życie; także i on występuje na pieczęciach mitannijskich.
Popularnym motywem byÅ‚o Å›wiÄ™te drzewo, znane również jako drzewo życia. Pojawia siÄ™ ono w wielu postaciach, od naturalis-tycznej, przypominajÄ…cej palmÄ™, po silnie stylizowane, wrÄ™cz abstrakcyjne. Symbol ten znano już w trzecim tysiÄ…cleciu, ale wÅ‚aÅ›nie w Mitanni odżyÅ‚ on na nowo; zapewne wyrażaÅ‚ jakÄ…Å› ideÄ™ religijnÄ… szczególnie bliskÄ… mieszkaÅ„com tego paÅ„stwa. ÅšwiÄ™te drzewo przejÄ™li Asyryjczycy. Zdaniem pewnych autorów, w religii i sztuce asyryjskiej miaÅ‚o ono ucieleÅ›niać boga Aszura. 182 Bardzo czÄ™ste sÄ… rozmaite twory mieszane i fantastyczne, na przykÅ‚ad ludzie-byki, sfinksy, skrzydlate demony itp. Motywy te wywodzÄ… siÄ™ przeważnie ze sztuki mezopotamskiej trzeciego tysiÄ…clecia, jednakże w gliptyce mitannijskiej zyskujÄ… one wiele dziÄ™ki nowej stylizacji i ukÅ‚adom kompozycyjnym. Wyróżnia siÄ™ również przejawy wpÅ‚ywów syryjskich i egipskich; te ostatnie dotarÅ‚y do Mitanni za poÅ›rednictwem Syrii. Ich wyrazem sÄ… na przykÅ‚ad sfinksy żeÅ„skie, zwykle wystÄ™pujÄ…ce parami, a także scena mitologiczna przedstawiajÄ…ca sfinksa i lwa. CharakterystycznÄ… cechÄ… wielu pieczÄ™ci jest maska Huwawy — schematycznie ujÄ™ta twarz mężczyzny z rozdzielonÄ… pionowymi kreskami brodÄ…, zakoÅ„czonÄ… dwoma lokami. Ten pospolity w sztuce Wschodu Starożytnego temat osiÄ…gnÄ…Å‚ w Mitanni postać klasycznÄ…. Przypomnijmy, że nawiÄ…zuje on do mitów o potworze, którego ojczyznÄ… miaÅ‚y być poroÅ›niÄ™te cedrami góry Syrii. Za pomysÅ‚ mitan-nijski uważa siÄ™ również scenÄ™, w której skrzydlaty demon dokonuje obrzÄ™du magicznego nad Å›wiÄ™tym drzewem, albo też stoi przed czymÅ› w rodzaju laski zwieÅ„czonej symbolem sÅ‚onecznym. CzÄ™stokroć para skrzydlatych geniuszy flankuje jakiÅ› przedmiot, który stanowi oÅ› przedstawienia. Motyw ten przeniknÄ…Å‚ do sztuki Å›rednio- i neoasyryjskiej, spotyka siÄ™ go już na pieczÄ™ciach Å›rednioasyryjskich (XIV—XII wiek).
Pieczęcie mitannijskie i ich odciski odnajdywano w całej Azji Zachodniej, przeważnie w krajach Lewantu; dzisiaj stanowią o-zdobę wielu muzeów i kolekcji prywatnych. W Grecji, w tak zwanym Pałacu Kadmosa w beockich Tebach, odkryto w 1963 roku skarb złożony z 36 pieczęci cylindrycznych z lapis-lazuli, w epoce brązu tworzywa cenniejszego niż złoto. Jest między nimi pięć pieczęci mitannijskich. Edith Porada przypuszcza, że ten bezcenny skarb, zgromadzony w trakcie wojen i grabieży, został przekazany przez króla asyryjskiego Tukultininurtę I w celu pozyskania na zachodzie sojusznika przeciw imperium hetyckiemu. Interpretacja ta, wziąwszy pod uwagę kontekst archeologiczny, w jakim odnaleziono skarb, oraz dane historyczne, wydaje się prawdopodobna. Nasuwa się przy tym inne przypuszczenie, mianowicie, że nie Mykeny, lecz Teby stanowiły główny ośrodek zagadkowego państwa Ahhijawa, z którym próbowali się porozumieć Asyryjczycy i którego nazwę łączy się z opiewanymi przez Homera Achajami.
Powróćmy jeszcze do znalezisk z pałacu mitannijskiego w Tali Brak. Stwierdzono tam liczne dowody znajomości trudnych ówczesnych technologii; uzyskiwane surowce były następnie stoso-133
wane z wielkim artyzmem. Jako przykład mogą służyć fragmenty naczyń szklanych zdobionych wielobarwną intarsją. Unikalny charakter mają wzory ułożone z małych różnokolorowych kuleczek szklanych, naśladujące technikę granulacji w złotnictwie. O tym, że dzieła te wytwarzano na miejscu, świadczą zachowane ślady wytapiania szkła. Przetrwały też naczynia alabastrowe i terakotowe, częściowo egipskiego pochodzenia. Inna grupa naczyń przypomina ceramikę hetycką z tego okresu. Dane te wskazują na istnienie rozległych kontaktów handlowych lub dyplomatycznych i zdają się potwierdzać przypuszczenie, że miasto, którego pozostałości kryje Tali Brak, odgrywało w Mitanni istotną rolę. Przypomnijmy, że odkrywcy pałacu utożsamiają Tali Brak z Tai-de, jedną ze stolic imperium. Komentarz do tej hipotezy stanowią znaleziska z Aszur, stolicy Asyrii w czasach upadku Mitanni. Są wśród nich naczynia alabastrowe, opatrzone adnotacją w piśmie klinowym, iż pochodzą one z łupów, które król Adadnirari I zagarnął w Taide.
W sali na północ od dziedzińca znaleziono wypalone elementy z brązu i kości słoniowej, które niegdyś stanowiły części luksusowych mebli. Zachowało się również podłużne pudełeczko z kości
WÄ…tki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak ciÄ™ zÅ‚apiÄ…, to znaczy, że oszukiwaÅ‚eÅ›. Jak nie, to znaczy, że posÅ‚użyÅ‚eÅ› siÄ™ odpowiedniÄ… taktykÄ….