Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Bohaterowie epoki 70 60. Wa¿ne wypadki 72 61. Formu³a kompozyc. [yjna] 72 62. Objawianie siê charak.[terów] 73 63. Typy ludzkie (elementa) 74 64. Prawo obrazowoœci 75 65. Pastor protest, [uje] jako Polak [jest to nalepiony wycinek z gazety] 76 66. Szemat Cia³a 77 67. Szemat Barw 78 68. Szemat cech materia³, [nych] 78 69. Szemat "Si³" 79 70. Dusza i w³asn. [oœci] mat. [erialne] 80 71. Stosunki 2 Dziedzin 80 72. Tematy 81 "SILVA RERUM" BOLES£AWA PRUSA 279 Lp. Temat Strona 73. ( ¯ele 83 74. 1 Sastrój 84 75. ?ó¿niczfc[owanie] pojêæ 84 76. Plan 85 77. Szemat "Natura" 86 78. Czynniki bytu (ludz.[k\ego]) 86 79. Szemat "G³osu" 87 L--------- 80. Szemat "Ruchu" 87 |8lT~ Wielkie pr¹dy 88 ------- 82. Charakter i Idea³y 90 83. ±U ludzkie 90 84. Stronnictwa galic. [yjskie] 91 85. Pobudki 92 86. Cz³owiek i Dziedziny 93 87. Gra uczuæ 94 88. Charakter.[ystyka] autorów [dotyczy Sienkiewicza i To³stoja] 94 89. Symbolizm 95 90. Plan 96 91. Prace 96 92. Szemat "Spo³eczeñstwa" 97 93. Œwiat i Duch 98 94. Typy powieœciowe 98 95. Kompozycja 99 96. Styl 99-100-101 280 ANNA MARTUSZEWSKA Lp. Temat 97. Plany (perspektyw. [iczneJJ 98. Idea³y Stosunki r perspektywiczne Cechy zewnêtrz.[ne] W³adze duszy 99. Œwiat duchowy 100. Plany (perspektywiczne]) cz³owieka ;*•*,« MAGDALENA KREFT "CYRKIEL" CZY "D£OÑ MISTRZA"? ZASADY ESTETYKI PRZESTRZENI W TWÓRCZOŒCI ELIZY ORZESZKOWEJ Aby objaœniæ pogl¹dy estetyczne Orzeszkowej, konieczna oka¿e siê lektura jednej z pierwszych jej powieœci - Pamiêtnika Wac³awy, a w ramach tej powieœci - analiza obrazu Wilna, ukrytego tu pod mianem "grodu" i "miasta W.". W³aœnie ów "gród", archaiczny i uwznioœlaj¹cy synonim s³owa "miasto", pozwoli rozpoznaæ zasady estetyki, któr¹ pisarka uznawa³a. Jej estetyczne postulaty odnosz¹ siê tutaj w pierwszym rzêdzie do architektury i organizacji przestrzeni. Termin "gród" stosuje Orzeszkowa w³aœciwie wy³¹cznie na oznaczenie starego Wilna. Tak jest wielokrotnie w Pamiêtniku Wac³awy, tak jest te¿ w powieœci Rodzina Brochwiczów, gdzie Wilno zosta³o nazwane "staro¿ytnym grodem Jagiellonów"1. *E. Orzeszkowa, Rodzina Brochwiczów, Warszawa 1951, t. I, s. 5 (Pisma zebrane, red. J. Krzyzanowski, t. XLVI). Poza tym kategoria "grodu" pojawia siê ju¿ tylko incydentalnie. W powieœci Na dnie sumienia "olbrzymie grody" to synonim wielkich miast sto³ecznych. Nazywanie Wilna "grodem" zbli¿a Orzeszkow¹ do stylu Mickiewicza. O ile s³owa "miasto" u¿y³ poeta 332 razy, 0 ty'e "gród" pojawi³ siê u niego tylko 18 razy, przede wszystkim jako meto- 282 MAGDALENA KREFT "CYRKIEL" CZY "D£OÑ MISTRZA"? 283 Pamiêtnik Wac³awy, powieœæ wczesna i zdaniem niektórych badaczy niedojrza³a i nierówna2, zawiera jednak¿e doœæ istotny materia³ do okreœlenia stosunku autorki do cywilizacji miejskiej. Dzieje Wac³awy zosta³y tak obmyœlone, aby wœród zmiennych kolei losu mog³a ona przemieszkiwaæ w coraz to innych œrodowiskach i krêgach przestrzeni. Dziewczyna pozna je i porówna. W jej pamiêtnikarskich zapiskach miejsca te nabior¹ wagi symbolicznej. Na pocz¹tku swego pamiêtnika Wac³awa umieœci³a krótki opis rodzinnego miasta, widzianego o wschodzie s³oñca3. Te pierwsze wzmianki mog¹ wydaæ siê zaskakuj¹ce, zw³aszcza gdy pamiêta siê, z jak¹ niechêci¹ Orzeszkowa odnosi³a siê do cywilizacji urbanistycznej i miast - tych osobiœcie poznawanych i tych kreowanych4. Ods³onie miasta towarzysz¹ tu bowiem: widok rzeki, góry, nimia nazw w³asnych: Malbork, Nowogródek, Petersburg i Wilno. "Gród" to dla Mickiewicza "twierdza", "staro¿ytne miasto sto³eczne". "Gedymina gród" (Dziady cz. III) oraz "kniaziów wielkich grody" {Gra¿yna) to w³aœnie Wilno. Por.: S³ownik jêzyka Adama Mickiewicza, red. K. Górski, S. Hrabec, t. II, Wroc³aw 1964, s. 561, oraz t. IV, Wroc³aw 1965, s. 256 nn. 2 Por.: J. D e t k o, Eliza Orzeszkowa, Warszawa 1971, s. 109; G. B o r -k o w s k a, Pozytywiœci i inni, Warszawa 1996, s. 64; H. Markiewicz, Pozytywizm, wyd. 3 zm. i rozsz., Warszawa 1999, s. 444. Maria ¯migrodzka uwa¿a Pamiêtnik Wac³awy za "ostateczne podsumowanie «epoki romansu» w twórczoœci Orzeszkowej" (M. ¯migrodzka, Orzeszkowa. M³odoœæ pozytywizmu, Warszawa 1965, s. 377). Dzieje czytelniczego odbioru Pamiêtnika... uwa¿nie przeœledzi³a Anna Martuszewska, wskazuj¹c zarazem na te cechy powieœci, które zapewni³y jej okresow¹ popularnoœæ (zob.: A. Martuszewska, "Pamiêtnik Wac³awy " Elizy Orzeszkowej - pozytywistyczny bestseller koñca lat piêædziesi¹tych XX w., [w:] Ksi¹¿ka pokolenia. W krêgu lektur polskich doby postycz-niowej, red. E. Paczoska, J. Sztachelska, Bia³ystok 1994, s. 163-171). 3 Orzeszkowa, Pamiêtnik Wac³awy. Ze wspomnieñ m³odej panny, Warszawa 1968, t. I, s. 38. 4 Kwestii tej poœwiêci³am pracê Problematyka miasta i cywilizacji urbanistycznej w twórczoœci Elizy Orzeszkowej, mps, Biblioteka Uniwersytetu Gdañskiego. opary mg³y, cisza, ró¿owy blask i promienie wschodz¹cego s³oñca. Barwy pochodz¹ z palety impresjonisty ("popielaty", "biela³", "zró¿owia³", "zaiskrzy³y siê"). Wac³awê ogarnia wzruszenie i poetycki nastrój. Tylko stare Wilno zas³u¿y³o sobie w twórczoœci Orzeszkowej na tak liryczne i pozytywne entree. Wzruszenie Wac³awy mia³o zreszt¹ swój odpowiednik w uczuciach samej pisarki. Wilno by³o jedynym miastem, z którym ³¹czy³a ona dobre wspomnienia5. We wszystkich wzmiankach o "grodzie" uderza nagromadzenie specyficznych kwalifikatorów. Gród bywa: staro¿ytny, odwieczny, stary, wspania³y, piêkny. Wileñski "gród" to, inaczej mówi¹c, Stare Miasto, najstarsza, zabytkowa czêœæ Wilna. Pewnego zimowego przedpo³udnia Wac³awa, zachêcona przez nianiê, wyrusza z ni¹ na spacer po Wilnie. Fakt ten wypada podkreœliæ z paru powodów. Po pierwsze: bohaterowie Orzeszkowej nigdy z przyjemnoœci¹ i bez celu nie spaceruj¹ po mieœcie. Nie zwiedzaj¹ miast i nie poddaj¹ siê ich urokowi. Przeciwnie: cho-
|
WÄ…tki
|