DOS

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
Komputer musi by wyposaony w procesor przynajmniej 286 AT
(wskazany lepszy), kolorowy monitor z kart graficzn VGA lub
SVGA,
1 MB pamici operacyjnej RAM, mysz i co najmniej 3 MB wolnego
miejsca na dysku. Program wymaga uzupenienia zestawu oryginaln
kart
dwikow ze wzmacniaczem.
Zadaniem tego programu jest uwraliwianie suchu dziecka, a w kon-
kretnych dziaaniach - kojarzenie dwikw syszanych w warunkach
komfortu akustycznego z kolorowymi planszami, przedstawiajcymi
zwie-
108 ~ 109
rzta, przedmioty i urzdzenia wydajce syszane dwiki. Program po-
zwala rwnie na wiczenia w odgadywaniu dwikw i okreslaniu ich
pochodzenia. Baza dwikowa i wizualna jest bardzo obszerna i
obejmuje
wikszo dwikw wystpujcych w otoczeniu dziecka. Atrakcyjna
forma graficzna (kolorowe plansze) i znaczna interakcyjno
programu
podnosi jego walory i powoduje, e niesyszce dzieci bardzo chtnie
z niego korzystaj.
Plansze z obrazkami skorelowane z odpowiednimi dwikami s
zgrupowane w rozdziaach tematycznych. S to: gosy zwierzt, odgosy
komunikacyjne; odgosy z ycia domowego, onomatopeje, instrumenty
muzyczne a ponadto okrelenia skali (bliej - dalej) i miejsca
(stosunki
przestrzenne). Program jest tak skonstruowany, e pozwala na
rozbudow
o nowe rda dwikw, zalenie od potrzeb i sytuacji. Jest to moliwe
jednak jedynie wwczas, gdy uytkownik posiada rwnie inny program
tego samego producenta - Logo-Gry.
Po uruchomieniu programu na monitorze ukazuje si gwny ekran
programu, skadajcy si z czterech podstawowych elementw.
Centraln
cz ekranu zajmuje dua plansza z obrazkiem kury i koguta. Plansza
ta jest pierwsz z serii obrazw, prezentujcych zwierzta. Obok
planszy
gwnej na ekranie znajduj si:
- w lewej czci ekranu - pionowy rzd ikon, sucy do wybierania
poszczeglnych serii tematycznych obrazkw;
- w grnej czci ekranu - linia kartek z liczbami, pozwalajca na
wybr kolejnego obrazka z serii (ostatnia kartka zawiera zbir
wszystkich
rde dwikw z danej serii) oraz dwie strzaki skierowane w lewo
i w prawo, pozwalajce na szybkie przechodzenie do kolejnych
kartek;
- w dolnej czci ekranu - linia klawiszy: cztery z napisami ob-
razki" graj" test" koniec" i trzy z napisami czytaj", graj"
nagraj".
Podstawowe czynnoci obsugowe, dokonywane mysz, to wybiera-
nie zestaww tematycznych za pomoc ikon, wybieranie poszczeglnych
plansz w danym rozdziale za pomoc kartek oraz wywoywanie dwikw
odpowiadajcych prezentowanym na obrazkach zwierztom, przedmiotom
czy urzdzeniom za pomoc polecenia graj" znajdujcego si w
pierwszej
grupie klawiszy na dole ekranu. Polecenie obrazki" pozwala na
auto-
matyczne szybkie przejrzenie kolejno wszystkich obrazkw z danej
serii.
Z kad kolejn plansz zwizany jest jeden lub wicej dwikw, ktre
mona wywoa poleceniem graj". Polecenie test" uruchamia wybrany
losowo jeden z dwikw odpowiadajcych rysunkom na planszy. Zada-
niem dziecka jest rozpoznanie dwiku i wskazanie jego rda mysz
na ekranie. Spowoduje to wywietlenie na planszy informacji
dobrze"
lub "le". Polecenie nagraj" suy do tworzenia wasnego zbioru dwi-
kw, ktre mog by wykorzystywane w dalszej pracy z dzieckiem.
Nacinicie tego klawisza powoduje pojawienie si nowej postaci
ekranu,
umoliwiajcej zarejestrowanie, nazwanie i opisanie nowego
nagrania
dwikowego oraz wprowadzanie wasnych nagra. Polecenie czytaj"
suy do wybierania i odtwarzania dwikw z wasnej listy.
Dua liczba obrazkw przedstawiajcych rda dwikw oraz od-
powiadajcych im wrae akustycznych, a take moliwoci wasnej
ingerencji w program i jego rozbudowywanie pozwala na efektywne
wykorzystywanie programu w wychowaniu suchowym dziecka.
KOMPUTER W NAUCE MOWY DWIKOWEJ
Do wicze logopedycznych w nauczaniu dzieci niesyszcych mowy
dwikowej mog by wykorzystywane nastpujce dwa programy:
- Speech ~ewer - opracowany w firmie IBM (jest take wersja
niemiecka o nazwie Sprech Spiegel, polskiej brak),
- Logo-Gry - polski program, opracowany w sopockiej firmie Young
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.