Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.
pozn8wcze j ahalizy dokumentów w bacłanirsch piedago i gicznych świadcz w duże j mierze- dotychcaasowe je j rezultaty i to nie tylko w zakre~iie pedagogiki: ,Analizą dokumentóv~ od ~awua z~ jurowali się uczeni różnych dyscyplin naukowych. Skutecznie v~ykcr~zystywali ją
' dla celów badawczych historycy'sztuki, etnografowie. W połowie XIX wie ku stosowali ją świadomi klasycy marksizmu, I~: 1Vlarks'f F: lsn~els. Du ~~ cieszyła ais i nadal jest szeroko stogowana w badaniach ~i~ s~jalt3gicznych i -p~cholog%znych. Gor~cymi . jej zyp~riennikami. i rzecznikani byli W: ł: Thonńas _ i F. Znaniecki; którzy w swym wraz żnakomityiia dziele pt.The Polish Peasa~t -in Europa and Arr~e~ti~ gpowedzieii się za- analizą dakurnentóvv jako podstawową metodą badafi soc jolagez nych ~. !I Znaczenie analizy dokumentów w badaniach Pedagogicznych. wiąże się ściśle z zakre em problemów, jakie .,~og~ hyó: przed m i o t e m r o z v~ a ż a ń i d o c i e k a Ii. Mianowicie u~nośliwa ona ba i danie takich zmiennych; jak Postawy; Potraeby; mt~tywy, dążenia; zainteresowania; cele i ideały życiowe; a także różnego rodzaju zdolności i uzdol- . niania / w zakresie poznania i myślenia, jak i praktycznego dzia.a~aia u osób badanych. 3tanoWi ans także jedno z ważniejszych źt~ddeł`ąot~reia do his~orii 3.ycia jednostkic i zachodzących w niej zmian pod v~zgląden~ rozwoju dyni P~~ów ~~y~ s. l~iiemałą zasługę może oddać w usta- ~~ laniu przyezgn i ~twar~mków; jakie leżą u podstaw xachot~rari ludzltich~ oraz społecznegt~ i psyeheloego~tła po~vstawa~ia v~zoró~v i norm osobowych wśród daieci i młodzieży. Poavvala x~wnież na określenie tych ii ~~ i wzorow o. Wfeie an$I~s_owanych dokumentów, jak np. xest~vay ocen szkolnych (zwłitszcza tych ~niedostatecxnyeh)i dotyczące :mbaerwac ji w szkole za~tvarte w daiennikaeh lub nioktóre informacje o stanie zdrowia uczniów, wskazuje n%jednok~otnie na boleśnie odczuwaxre- przez nich Przeżycia smutku, meczy zniechęceniaf. a nawet "zagubienia si - jak Pisze N~ rian: Iigi~~afcz - w gąszczu v~riedzy :programowej, wzna ~ W. I. Thomas and ~`. ~t~at~ieeki, Tiee Potish Peasant in Europa and America, . Chicago 1918, s. 1832 (za P. AtteBiB~der, op. eit:~ a. SO). i Z Skorny, Metody badet~ i-doitgka psycholopf~a, Wrocław I9~4, s. Ig# i past. ~ pff. J. Smesepańsii, Dis bioQ~pńieEhe Metieode. W: 8. i~~ig. Fiersg. Ho~h elreit Sodoiforschu~r~p. Stuttgart 1987, s. 587, (zs W. G~Eh, op: aft., s.`~. I ~,"~"""~~"~,~,~".~.-"."~",..,"~.m."..~"~,.,.~..".", ,*.4~""""",~",.....,R""., ........ .......... . nej przez dorosłych za~ niezbądną dła d~ieeka': w talonym wilku bez względu na jego warunki osobiste" I". ~na:pvstanowi analiza do.* , kument~w również ~a!' pedagogicxhyeh l4aclarfia~ad~wivv~y~h i', Analizą dokumentów maże ~mf~c także w ie y cy dydaktYczno-wychovv~awczej nauna~cieli' i okazywanych przez ~iicb akre~ionych tendencji do'zawyżania lub zaniżania stopni sz~rl~y~; :przejawiania damokratycznej lub autokratycznej pcsiawy wt~c uóznlóur; stawiania in visymaga~5 l~owyże j lub ponfże j pozionnu ich rea3n~Cch miwości:-hak na 13'kład o czymś zgóła iuanym świadczy zamesta dwójka pod wypracawa» . niem, które zostało przekreślone o~1 gury ~c~ dołu czerwo~ kreską, niż "drobńe ni~ios%ateczne" jako w3mk stanie poprawionych hłędów przez nauczyciela i pełen życzliwości dr~pisek ' do nfeudane j pracy klasowej: 1~m razerir-nie powiodłn::ci się...'$. i PTiewątpliwym miernikiem różnych właściwości p~chicznych i moto Tycznych jest analiza dokumentów ~le~Cyth do dżfeci i młodzieży upośledzone jpod okna§lonyrn wżgi~dern. l~a' przykład analiza rysuukórov dzieci głuchych może w pev~mym przyhajniej sio~tiu informcc~wać a ty~n, jak ' dalece ro2wineła sil u nich zdolnośc Xiost~ia wzrokowego wesz z jednoczesną, utratą biegłości w procesie mavvy. ~ przypadku zaś dzid kalekich analiza taka umożliwia pt~znanfe sposobu, w jaki one widzą 3 wy• obrażają siebie. Rysunki natomiast dzieci umy~mwo apóźnionycH uzupeł- 4 L niają -- w wyniku ich analizy -- rozulłaty badań, ckskcmane-wobec nich ża pomocą innych technik badawczych. Ponadto . analiza rysunków dxiedi i młodzimy -- bez względu na rodna j ich upośledzenia -~-~ .stanowi ez~tg punkt wyjśccia dla poaaawania ich trosk, potrzeb, lęków it nadziei. Pod~abnie rówmeź takie wytwory działania; jak prace kon$trt~keyjiie lub wy ~' I pracawar~a ` ogą przyezzynić sic niemało do razpożnania wiciu cech psp= chomt~oryeznych ' pomnianych v~yrej dxieei i młodzieży, ro tym równica , ich deficytów rozwojowych; . j~ a~;~`~ braki w funkcjonowaxriu analizatorów słuchowych lub ywarakowych, a także nierzadko p~cesów k~~jnYch "~ W związku z powyższym warto wspomrrieć je~e o tym, że analiza zeszyt~tw lab próbek pisana może ułatwić wykrycie różaego rodzaju trud nożeit s~ pisaniu; przejawiające się w ilości i jako§ci pope~nianych błed~w tub w g3eznej postaci pisma ". Analiza taka może również umożliwió i : -:.~..,.r r N. Fist~Tłgfewicz, Nieznofni chłapcyy. Tppr Piadye~o~iat PsYeh~e7 w dst~e sxlc~t~te~, Warszawa 188, s. iV. ~i por: T. Wujek, w~kurzystanie dokumeatóaO, op~ cit., s. tli - E:7. ~ N. Han-iigfewicz, i~Tfezr~i chłopcy, op. cit, : d0. la H. Suhrweier, Beur~e~lsa~ peaehćdipter Kżnder, l~ il76, s. 85. ia H. Nartowska, Metody cwane m bada~s dzieci pode7rzdh o a~ó~~rra~iia E *ozwoju psllchoruchotrego: w: Materiaią ao ,we~ecseris psy~da, ~r~a stom zi;~ op. cii, $. 461. 234 _ . dosta~czenie,pe,~~nyclana temat rozwoju mowy i myślenia u dzieci _- i młodzieży ta. ° Poza mim ~' zakresem problemów, jakie ą byó przediote~ gna- lizy dokumentów, zd~.raa się . :- iż p o x w a 1 a e n a n a p o d e j rn o- w.anie zagadnień; które trudno paddaó lxadarivom przy zastosowaniu Winnych mefod lub technik- ba- d a w c z y c h. Dotypzy to zwłaszcza stosunku do ~ Pr, który przejawić się może w staranności, do~ł~adna§ci, z~ręcxności,-~ste~yozi zaroi- łowaniu do porządku oraz ~v ~p~ohie działań, które są ~rzeciwwstawne do ~_ wy~rnienfon~rch poprzednio ~eeh. Z pomocą analizy de3tumentów można niekiedy t~ żbadać bardzięj ~szeehstronne --- zliż psy użyciu pozasta-
|
WÄ…tki
|