X


te� wyra�ne wyodr�bnienie w�adzy i odpowiedzialno�ci, co �jego zdaniemu�atwia ocen� i wynagradzanie osi�gni��...

Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Oczywi�cie Weber, Taylor i Fayol rozwijali swoje teorie w okresie, gdy
organizacje zbli�one do modelu biurokratycznego nale�a�y do sprawnych
i nowoczesnych. Wkr�tce jednak sta�o si� jasne, �e niekt�re z g��wnych zalet
struktury biurokratycznej mog� przekszta�ci� si� w jej wady. Na przyk�ad
zabezpieczenie przed protekcj� i uprzedzeniami mog�o by� wprowadzone zbyt
sztywno, przez nadmierne przestrzeganie regu� i procedur, prowadz�c do
dehumanizacji kierownik�w i podw�adnych.
Krytyka pogl�du klasycznego. Pogl�d klasyczny spotka� si� z krytyk� z dw�ch
punkt�w widzenia. Po pierwsze, za to, �e jako teoria mo�e nie mie� podstawy
w rzeczywisto�ci. Czy organizacje takie, jakie opisywali Weber i inni, kiedy-
kolwiek istnia�y? A je�li tak, czy osi�ga�y przewidywane efekty?
Po drugie, spotyka� si� z krytyk� jako wytyczna dla kierownik�w �
wytyczna stwierdzaj�ca, �e organizacje zaprojektowane i kierowane zgodnie
z regu�ami biurokratycznymi osi�gn� zapowiadane korzy�ci. Krytycy argu-
mentuj�, �e �wiat nie spe�nia obecnie za�o�e� modelu weberowskiego (je�li
kiedykolwiek je spe�nia�), �e zatem biurokracja raczej nie osi�gnie opisywanych
przez niego skutk�w.
Ponadto, ze wzgl�du na to, �e �biurokracja" obecnie kojarzy si� z jej
przerostami, niekt�re odmiany krytyki biurokracji s� w istocie krytyk� jej
rozmiar�w, a nie okre�lonej struktury czy teorii klasycznej.
Dla kierownik�w wa�niejsza jest krytyka z drugiego punktu widzenia.
Krytykuj�cy twierdz�, �e model biurokratyczny nie zapewni sprawnej organi-
zacji z nast�puj�cych wzgl�d�w:
1. Pomija on ludzkie aspekty cz�onk�w organizacji, zak�adaj�c, �e kieruj� si�
oni jedynie interesem ekonomicznym. W miar� coraz wy�szego poziomu
wykszta�cenia, zamo�no�ci i oczekiwa�, dotycz�cych pracy, krytyka ta nabiera
coraz wi�kszej ostro�ci.
2. Nie jest dostosowany do gwa�townie zmieniaj�cego si� i niepewnego otoczenia.
Sformalizowane organizacje biurokratyczne maj� trudno�ci ze zmian� swoich
ustalonych procedur.
3. Zak�ada, �e pracownicy b�d� szanowa� prze�o�onych i b�d� im pos�uszni ze
wzgl�du na ich wi�ksz� wiedz� i umiej�tno�ci. Dzi�ki temu prze�o�eni mog�
skutecznie kierowa� prac� podw�adnych. Jednak�e w miar� rozrastania si�
organizacji kierownicy najwy�szego szczebla trac� kontakt ze szczeblami
ni�szymi. A w okresie szybkich zmian technicznych m�odzi, nowi cz�onkowie
organizacji cz�sto maj� potrzebn� wiedz� i umiej�tno�ci, kt�rymi nie dyspo-
nuj� kierownicy na wy�szych szczeblach.
4. W miar� formalizowania procedur organizacyjnych i coraz wi�kszej specja-
lizacji poszczeg�lnych os�b cz�sto myli si� �rodki i cele. Na przyk�ad,
specjali�ci mog� koncentrowa� si� na w�asnych w�skich celach, zapominaj�c
o tym, �e te s� jedynie �rodkiem realizacji nadrz�dnych cel�w organizacji.
5. Struktur� biurokratyczn� cz�sto tak�e krytykowano za to, co Victor Thompson
237
nazywa �biuropatologi�". Kierownicy wsp�zawodnicz� o awans, s� poci�gani
do odpowiedzialno�ci za b��dy i kieruj� podw�adnymi o wi�kszej wiedzy
technicznej. Mog� zatem czu� si� niepewnie. Thompson uwa�a, �e struktury
biurokratyczne sprzyjaj� rozkwitowi stan�w osobistej niepewno�ci, przeszka-
dzaj�cych efektywno�ci, oraz �e niekt�rzy kierownicy pr�buj� chroni� sw�j
autorytet i pozycj� przez wynios�e, rytualistyczne post�powanie. Jest to, wed�ug
niego, zjawisko patologiczne, gdy� mo�e przeszkodzi� organizacji w osi�ganiu
jej cel�w.
Podej�cie neoklasyczne
We wczesnej fazie badacze stosunk�w wsp�dzia�ania i behawiory�ci d��yli do
przezwyci�enia tego, co uwa�ali za g��wny brak klasycznego modelu biuro-
kratycznego: pomini�cie czynnika ludzkiego w organizacji. Argumentowali, �e
organizacja przemys�owa ma dwa cele: efektywno�� ekonomiczn� i zadowole-
nie pracownik�w.
Jak powiedzieli�my w rozdziale 2, pocz�tkowy impuls tego punktu widzenia
wywodzi� si� z eksperymentu w Hawthorne, kt�ry interpretowano nast�puj�co:
gdy kierownicy okazuj� trosk� o pracownik�w, nast�puje wzrost wydajno�ci.
Badacze stosunk�w wsp�dzia�ania i behawiory�ci argumentowali, �e mo�na
usprawni� struktur� biurokratyczn� przez jej odformalizowanie i zwi�kszenie
uczestnictwa podw�adnych w podejmowaniu decyzji. Nie odrzucali oni modelu
klasycznego, lecz d��yli jedynie do jego usprawnienia. Dlatego nazywa si� ich
niekiedy neoklasykami. Zaliczaj� si� do nich Douglas McGregor, Chris Argyris
i Rensis Likert, kt�rych prace przedstawiamy poni�ej.
Douglas McGregor. McGregor uwa�a�, �e pionowy podzia� pracy, charaktery-
zuj�cy organizacje w systemie biurokratycznym, wynika w cz�ci ze zbioru
ujemnych za�o�e�, dotycz�cych robotnik�w. W pionowym podziale pracy
czynno�ci w hierarchii kierowniczej s� specjalizowane na poszczeg�lnych
szczeblach. Na wy�szych planuje si� i podejmuje decyzje, na ni�szych nast�puje
ich realizacja. Chocia� ten podzia� w jakim� stopniu zawsze wyst�powa�, jego
nasilenie wzros�o przy zastosowaniu technik naukowej organizacji.
Jak stwierdzili�my w rozdziale 3, McGregor uwa�a�, �e wielu kierownik�w
Wątki
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Jak cię złapią, to znaczy, że oszukiwałeś. Jak nie, to znaczy, że posłużyłeś się odpowiednią taktyką.

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.